|
|
|
MARÇ 2024
|
Calgra INFO
|
|
|
|
És el mitjà d'informació fet per l'alumnat de l'optativa de revista. Hi trobareu l'activitat mensual del centre: tallers, sortides, festes... |
|
|
|
|
|
|
|
Aquest 8M hem pintat de lila el vestíbul. Cada classe ha escrit una frase o missatge positiu per celebrar, reflexionar i reivindicar el drets de les dones en totes les esferes de la vida pública i privada.
BODY SHAMING
Una reflexió sobre els cànons de bellesa. Per Clàudia Pérez
En la societat actual, els cànons de bellesa femenina han estat objecte de debat i crítica. Aquests estàndards sovint imposen una imatge idealitzada que pot generar inseguretats i pressions en les dones. La imposició de cànons de bellesa irreals pot tenir un impacte negatiu en l'autoestima de les dones, portant-les a comparar-se constantment amb un estàndard inassolible. Això pot generar sentiments d'insatisfacció corporal i baixa autoconfiança.
|
|
|
LLEGEIX L'ARTICLE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ESO
|
|
|
|
Resum de les activitats realitzades |
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS 1r ESO
|
|
TALLER D'AUTOESTIMA EDUCACIÓ AFECTIVOSEXUAL TALLER D'ALIMENTACIÓ SALUDABLE PAULA GONZALO, Tex Patton y la isla de plástico.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SORTIDES 1r ESO |
|
LA MANRESADA NATACIÓ |
|
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS I SORTIDES 1r ESO
|
|
Viure per aprendre i aprendre per viure...
|
|
|
|
|
LA MANRESADA '24
|
|
L'alumant de 1r d'eSO hem fet la sortida d'inici de curs al parc del secà. Ens hem dividit en 5 grups i hem fet dinàmiques rotatives: mocador, home llop, les pel·lícules,... hem gaudit molt! |
|
|
|
|
|
|
QUÈ EN PENSEM DE L'ACTIVITAT DE PISCINA? |
|
Ja hem acabat l'activitat de Natació, que s'han realitzat 6 sessions entre el gener i el febrer. Els alumnes han pogut aprendre a nedar, dominar un nou medi i gaudir de la natació. |
|
|
|
|
|
|
TALLER D'ALIMENTACIÓ SALUDABLE |
|
Els alumnes de 1r d' ESO hem rebut la visita d' una membre del centre Gimbe, especialista en alimentació saludable i ens ha explicat informació útil sobre els aliments.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
... I MÉS TALLERS I SORTIDES A 1r!
|
|
Això és un no parar d'aprendre i compartir !
|
|
|
|
|
EDUCACIÓ AFECTIVOSEXUAL i AUTOESTIMA
|
|
Aquest mes de març estem duent a terme els tallers d'educació afectivosexual a 1r i 2n ESO a càrrec de @la_ciranda. El projecte s'inicia a 1r ESO i finalitza a 4t i consta de dues sessions de 120 minuts cada curs. A 1r ESO hem treballat l'autoestima i els canvis fisiològics i a 2n ESO les xarxes socials i l'anatomia genital. A mesura que anirem creixent aprofundirem en aspectes com les diversitats afectivosexuals, les relacions d'intimitat, els drets reproductius, entre altres amb l'objectiu de promoure la salut, el respecte i el benestar en la nostra vida sexo-afectiva. |
|
|
|
|
|
|
Visita al Centre de l'Aigua de Manresa
|
|
Aquesta setmana l’alumnat de 1r d’ESO ha visitat les instal·lacions on es potabilitza l’aigua per a consum humà de Manresa i ha après els diferents processos de tractament de l’aigua (reixes, decantació, filtres de sorra, cloració i dipòsits) abans d’arribar a l’aixeta de casa. També han visitat el centre de l’aigua de Can Font per fer un taller d’aproximació a la vida microscòpica a l’aigua dolça a través d’una mostra d’aigua extreta pels mateixos alumnes del canal que hi ha a Can Font. |
|
|
|
|
|
|
PAULA GONZALO, Tex Patton y la isla de plástico. |
|
Divendres 1 de març, vàrem rebre la visita de Paula Gonzalo, periodista i escriptora gallega, que actualment resideix a Madrid. Va fer dues xerrades, promogudes pel Grupo Planeta - Infantil & juvenil, als alumnes de 1r d’ESO, sobre el seu llibre Tex Patton y la isla de plástico. Lectura amb què el Departament de Castellà treballa la llengua i la literatura castellana, tot conscienciant els nostres alumnes sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenibles (ODS) 13 i 14: Acció pel clima i Vida submarina. Perquè, com deia la Greta Thunberg: “Ningú és massa petit per a canviar el món”.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS 2n ESO
|
|
Tallers d'afectivitat i sexualitat Llums i ombres a escena! Xerrades d'autor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SORTIDES 2n ESO |
|
Proves cangur
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS I SORTIDES 2n ESO
|
|
DESTACATS |
|
|
|
|
TEATRE A CAL GRAVAT |
|
El grup de teatre de l'optativa ha estat treballant els efectes de la llum i les ombres en escena. Aquí podeu veure alguns dels resultats dels nostres artistes! |
|
|
|
|
|
|
|
|
XERRADA D'AUTORA: GEORGINA DALMAU
Dimarts 19 de març ens vam reunir a la biblioteca de l’institut per aprofundir en les interioritats de Gossos salvatges, una novel·la que ha despertat grans inquietuds entre l’alumnat de 2n d’ESO. Gràcies a la generositat de la seva autora, Georgina Dalmau, vam poder anar molt més lluny en l’anàlisi i la reflexió sobre aquesta història de ficció distòpica en què uns joves malden per sobreviure i donar sentit a les seves vides. |
|
|
|
|
|
|
Xerrada d'autora: Gemma Lienas
|
|
Amb motiu del Dia Internacional de la Dona, l’escriptora i Diputada del Parlament de Catalunya Gemma Lienas i Massot, feminista que opta sempre per una visió de gènere als seus llibres, va fer dues xerrades, promogudes pel Grupo Planeta, als alumnes de 2n d’ESO, sobre una de les lectures que forma part de l’itinerari lector del Departament de Llengua i Literatura Castellana, Así es la vida, Carlota. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS 3r ESO
|
|
DONA GAS A 3r! SCOTISH DANCING Taller de sexualitat Orientació a 3r ESO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SORTIDES 3r ESO |
|
-Esports al Congost
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS I SORTIDES 3r ESO
|
|
DESTACATS |
|
|
|
|
PROGRAMA DONA GAS! Jordi Planell
|
|
Divendres 1 de març, l’AFA de l’Institut Cal Gravat va organitzar una activitat adreçada als alumnes de 3er d’ESO, vinculada al programa inclusiu DonaGas amb la participació de Gemma, Neus i Lorena. Es va fer un taller al gimnàs del institut amb els alumnes de 3r de ESO, que va consistir en la visualització d’un vídeo i una reflexió en el paper de la dona dins de la competició en el mon del motor. Els alumnes van poder constatar de primera ma que actualment la participació de la dona dins d’aquest sector es molt baixa i que tenen un gran ventall de possibilitats per poder trobar una alternativa laboral o d’oci. Després varen fer una prova dinàmica amb un taller de pilotatge per parelles, un dels participants tenia que fer un recorregut en un circuit amb obstacles i amb els ulls tapats, seguin les indicacions del company. En la part final de l’activitat els alumnes van poder conèixer de primera ma anècdotes i curiositats que envoltant el mon de la competició. https://www.fca.cat/ca/dona-gas
|
|
|
|
|
|
|
Taller sexualitat a 3r d'ESO |
|
El passat dia 11 de març, les classes de tercer d'ESO van participar en un taller de sexualitat: Salut Sexual i Afectiva impartits per la infermera i la llevadora CAP Sagrada Família. El taller va proporcionar als alumnes informació sobre la menstruació i les seves etapes, els mites relacionats amb la sexualitat i les diverses formes que aquesta pot adoptar, i els diferents mètodes anticonceptius. També es va fer una pràctica on cada alumne va aprendre com col·locar un preservatiu correctament. La sessió es va tancar fent un Quizizz de preguntes relacionades amb el taller. Creiem que aquest tipus d'activitats, sobretot a la nostra edat, són molt necessàries.
|
|
|
|
|
|
|
3r ESO: ESPORTS A LA CARTA AL CONGOST |
|
El dijous 14 de març els alumnes de 3r d'ESO vam anar d'excursió al congost, on s’han realitzat quatre modalitats esportives: Gimnàstica artística (Club Egiba), Beisbol (Drac´s) i Rugbi (Rugby Manresa) i Voleibol platja. En el beisbol s’han batejat i fet passades i recepcions amb els guants, a més d'un partit. En la gimnàstica s’ha realitzat l’escalfament previ, practicat salts al llit elàstic i diferents habilitats a la barra. Pel que fa al rugbi hem practicat les passades i un partit. En el voleibol hem pogut jugar a la zona de platja que és molt divertit. En definitiva, una jornada on s’ha pogut gaudir dels diferents esports i d'un dia assolellat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS 4t ESO
|
|
-Semifinal Certamen Lectura en Veu Alta -Escales liles per al 8M
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SORTIDES 4t ESO |
|
-La Barcelonada
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS I SORTIDES 4t ESO
|
|
DESTACATS |
|
|
|
|
Semifinal Certamen Lectura en Veu Alta |
|
Aquest dimecres s’ha celebrat a Santpedor la semifinal del Bages del Certamen de Lectura en Veu alta. Els guanyadors de la categoria “Tropa de corsaris”, lectura col·lectiva formada per lectors/-es de 3r i/o 4t d’ESO, han estat els alumnes de l’Institut Cal Gravat: Rares Bulihar, Gina Fontanals i Adriana Segovia. Moltíssimes felicitats! I l’enhorabona també a la Khadija El Blout i a la Bruna Vilaseca, de les categories “Timoners” i “Corsaris”, per afrontar el repte com ho han fet. La lectura en veu alta pren força i brilla gràcies a vosaltres. |
|
|
|
|
|
|
LA BARCELONADA |
|
Aquesta setmana passada els alumnes de 4t d'ESO van participar a la Barcelonada, una gimcana que té entre els seus objectius conèixer i aprendre a desplaçar-se autònomament per la ciutat així com fomentar bons usos dels seus telefons mòbils. |
|
|
|
|
|
|
ESCALES LILES PER AL 8 M
|
|
Aquest 8M hem pintat de lila el vestíbul. Cada classe ha escrit una frase o missatge positiu per celebrar, reflexionar i reivindicar el drets de les dones en totes les esferes de la vida pública i privada. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BATXILLERAT |
|
|
|
Activitats i sortides - destacats |
|
|
|
|
|
|
|
TALLERS I SORTIDES BATILLERAT |
|
|
|
-Xerrada interns presó per violència masclista -Proves Cangur -Visita centre penitenciaria Lledoners: violència masclista -Visita a un refugi antiaeri a Manresa
- |
|
|
|
|
ACTIVITATS BATXILLERAT |
|
DESTACATS |
|
|
|
|
Xerrada d'orientació a batxillerat: Cicles Formatius de Grau Superior |
|
Em rebut una xerrada a càrrec del Dani Mauriz director de l'Escola Montserrat de Sant Vicenç de Castellet sobre els CCFF de grau Superior. |
|
|
|
|
|
|
Visita a la presó Lledoners |
|
Ens han visitat el dia 20 de març interns d ela presó de Lledoners que han estat condemnats per violència de gènere. I el dia 22 de març ens han visitat les víctimes de violència masclista dins del projecte del SIAD i la presó de Lledoners titulat "I creus que això és amor?". L'experiència ha estat punyent i l'alumnat ho ha viscut amb intensitat. No els ha deixat indiferents. |
|
|
|
|
|
|
Visita al refudi antiaeri de la Renaixença |
|
Es va fer una visita guiada al refugi antiaeeri d ela Renaixença per poder veure com eren, com estaven construits i poder evidenciar la por dels possibles bombardejos de l'aviació que ajudava a Franco en concret a Manresa hi va haver dos bombardeig un el 21 de desembre de 1938 i el segon el 19 de gener del 1939 amb un total de 35 morts, 33 al primer i 2 al segon. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MISCELÀNIA |
|
REFLEXIONS OPTATIVA REVISTA I COMUNICACIÓ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NO ÉS NO |
|
|
|
|
|
|
|
|
"BODY SHAMING"
|
|
Músiques inspiradores. Reflexions sobre els cànons de bellesa i l'amor. |
|
|
|
|
|
|
|
TECNOLOGIA
|
|
Estafes a Internet: Un Perill en l’era Digital Maria Trench, Sergi Colell i Unai Colchero
|
|
Les estafes a internet s’han convertit en un problema cada vegada més comú i preocupant en l’era digital en què vivim avui en dia. Amb l’augment de la connectivitat i l’ús generalitzat d’internet, els estafadors han trobat noves maneres de dur a terme les seves activitats fraudulentes de manera més sofisticada i difícil de detectar.
|
|
LLEGIU L'ARTICLE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RELIGIONS |
|
QUARESMA - RAMADÀ: Semblances i diferències del dejuni i abstinència en les dues religions. Clàudia Pérez |
|
La Quaresma i el Ramadà són tots dos períodes de dejuni i abstinència de les religions Cristianes i Islàmiques. Però, en què es diferencien? |
|
LLEGEIX L'ARTICLE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PASSATEMPS |
|
|
|
JEROGLÍFIC, per Imane el Gharrafi
|
|
|
|
|
QUIN NOMS DE PERSONA S'AMAGUEN ENTRE AQUESTES IMATGES?
|
|
El més hàbil visualment serà el més ràpid a treure'n l'entrellat. T'hi animes? |
|
|
|
|
|
|
Pistes per resoldre els jeroglífics
|
|
Busca que buscaràs... |
|
|
|
|
|
|
|
|
CUINES
|
|
RECEPTES FÀCILS. Rim Ouazani
|
|
|
|
|
|
La rakhama. Dolç tradicional del Marroc
INGREDIENTS: -1 ou -2 cullerades de sucre -2 cullerades d’oli (d'oliva o girasol)-½ tassa de llet-una mica de sal-130g de farina-½ de levadura química-½ cullerada de vainilla (opcional)
|
|
Llegeix més |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sopa Harira
INGREDIENTS:
3 grapats de cigrons
1 api
1 llauna de tomàquet triturat
1 ceba
1 cullerada Smen (venen en carnisseries marroquines)
1 grapat fideus mitjans per persona
1 ou L
Espècies: canyella, gingebre i pebre
1 grapat julivert picat
300 grams vedella de guisat a trossos
|
|
Llegeix més |
|
|
|
|
|
|
|
|
batut za3 za3 Ingredients:
Per a 25 unitats
-200g xocolata negra de bona qualitat
-140g nata líquida per muntar (mínim 35% de matèria grassa)
-Cacau en pols
|
|
Llegeix més |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Març tendre...
|
|
CARTES D'AMOR Abril Felip i Anna Fernández |
|
Estimat Victor, L'amor és un sentiment meravellós, que ens fa sentir vius i plens de felicitat. És una força poderosa que ens connecta amb els altres de manera màgica i ens recorda que no estem sols en aquest món. L'amor és donar sense esperar res a canvi, és acollir l'altra persona tal com és, amb totes les seves virtuts i imperfeccions. No sé si l'amor dura per sempre, però si sé que vull un futur amb tu. És com una flama que mai s'apaga, que creix i esdevé més intens amb el pas del temps. I encara que la vida ens posi a prova i ens faci prendre decisions difícils, mai deixaré d'estimar-te. En resum, Victor, l'amor és un regal que ens fa créixer i aprendre. És una força que ens uneix i ens fa sentir especials. Gràcies per ser part de la meva vida i recordar-me que l'amor és el motor que mou el món. Que sàpigues que encara que en aquest moment no estiguem bé, faré el possible per estar junts i perfectament bé. Amb tot el meu amor,Abril
|
|
Llegeix l' Anna F |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PORTES OBERTES |
|
L'experiència de ser a les portes obertes. ENTREVISTA a Txell Guillen, coordinadora pedagògica, per Heura Giménez i Clàudia Pérez |
|
ENTREVISTA
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El proper 16 d’abril a les 6 de la tarda farem la Jornada de Portes Obertes de Batxillerat. Caldrà inscripció prèvia amb el formulari. |
|
|
|
|
ENLLAÇ FORMULARI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Institut Cal Gravat
C/ Puig i Cadafalch, 54-56
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|