Ambients a educació infantil

QUÈ SÓN ELS AMBIENTS D’APRENENTATGE?

Els Ambients són espais d’aprenentatge dissenyats i planificats amb l’objectiu de crear situacions d’aprenentatge on els infants puguin desenvolupar diferents capacitats i competències.

En aquests espais d’aprenentatge els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se amb els altres.

En els Ambients no només es creen els aprenentatges a partir de l’espai físic i els diferents materials sinó que les interaccions entre els infants i els infants amb l’adult són molt importants.

QUIN ÉS EL PAPER DELS INFANTS?

Els alumnes son els protagonistes del seu propi aprenentatge, construint-lo a través del joc, l’experimentació i de la manipulació dels diferents materials.

Els Ambients permeten que els infants vagin adquirint més autonomia, prenguin decisions i siguin conscients d’aquestes.

Es considera molt important la interacció entre tots els infants d’Educació Infantil. Aquesta relació amb grups d’altres edats permet que l’alumnat s’ajuda mútuament, que es donin el suport que necessiten, es valorin, construeixin coneixements de forma conjunta i puguin veure les diferències com una oportunitat per enriquir-se.

QUIN ÉS EL PAPER DEL MESTRE?

La mestra ha d’esdevenir l’arquitecte de l’espai d’aprenentatge pensant en totes les possibilitats que el material pot oferir i tenint en compte els interessos dels infants i tots els nivells d’aprenentatge.

El seu paper és de guia, observant i acompanyant. Sense dirigir, interferir o ocupar envaint l’espai físic i mental de l’alumne.

QUÈ APORTA EL TREBALL PER AMBIENTS?

Les propostes dels ambients es van modificant per tal de crear i satisfer nous interessos. Son obertes, flexibles i tenen en compte els diferents nivells d’aprenentatge dels alumnes.

Dins d’un mateix ambient, els infants tenen la possibilitat d’afrontar una situació des de diferents perspectives i que es creïn les interaccions idònies per a poder resoldre-les.

Això fa que els Ambients d’Aprenentatge siguin una metodologia que permet treballar de manera globalitzada i atenent els ritmes d’aprenentatge i les capacitats dels diferents infants, fomentant l’autonomia i la capacitat que cada infant pugui crear els seus propis aprenentatges a partir de situacions significatives.

QUÈ PRETENEM?

  • Potenciar el llenguatge oral.

  • Aprendre a través del diàleg i la verbalització de les pròpies vivències.

  • Fomentar les relacions i la cooperació entre infants de diferents edats.

  • Promoure l’autonomia.

  • Potenciar l’experimentació, la creació i l’acció.

  • Donar resposta als diferents interessos de cada infant.

  • Desenvolupar els hàbits socials; compartir espais, jocs, joguines, posar-se d’acord els uns amb els altres, establir normes de comportament i de joc.

  • Aprendre dels companys/es, no només de l’adult.

  • Expressar les seves emocions, sentiments i sensacions  lliurement.

  • Respectar a les persones i els materials.

 

FUNCIONAMENT DELS AMBIENTS

A la nostra escola treballem per ambients dos sessions els matins (dimarts i divendres) i dues sessions a les tardes (dimecres i dijous) a la setmana. Els ambients són de lliure circulació i lliure elecció.

LA NOSTRA DINAMICA

La dinàmica dels ambients serà sempre la mateixa. Els ambients del matí començaran a les 9:20h i de la tarda a les 15:15h.

A l’entrar a l’ambient es farà una petita conversa en rotllana per recordar les consignes que cal seguir o  allò a què pensen jugar… Tot seguit començarà el desenvolupament de la sessió i l’activitat lliure.

Abans d’acabar la sessió realitzarem la conversa final i el recull d’experiències dels nens que hi hagin a l’ambient.

Els ambients es recolliran a les 10:15h del matí / 16:15h de la tarda i cadascú tornarà a la seva aula.

QUINS AMBIENTS FEM?

JUGUEM A SER – I3A

SENSORIAL – I3B

FER I DESFER – I4A

ART – I4B

COMUNICACIÓ – I5A

NATURA – I5B

COS I MOVIMENT – AULA DE PSICOMOTRICITAT

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I INCLUSIÓ ALS AMBIENTS D’APRENENTATGE

Els ambients són una manera de donar resposta a la diversitat de l’aula i, per tant, de fomentar la inclusió dins l’escola, ja que tots els infants poden gaudir de la gran quantitat de materials, recursos, espais i propostes que multipliquen les oportunitats d’exploració i s’adapten al que cadascú pot necessitar en un moment determinat.

Així doncs, no hi ha una única activitat i no tots i totes han de realitzar les mateixes. Cada alumne pot triar allò que millor s’adapti a les seves capacitats per satisfer els seus objectius o les seves intel·ligències. Així, s’ofereixen propostes diversificades on tothom hi pot participar, cosa que garanteix una atenció educativa inclusiva i de qualitat per tots i totes.

Un altre aspecte que cal destacar és la flexibilitat del temps, ja que cada nen o nena decideix durant quant de temps vol estar en un ambient concret, cosa que respecta el ritme de desenvolupament personal. Així doncs, no es pressiona a l’infant per fer una activitat o per finalitzar-la i aquest o aquesta pot tornar a l’ambient en qualsevol moment per continuar amb el que estigui fent. D’aquesta manera evitem interferir en la iniciativa per la descoberta i li concedim a l’infant l’oportunitat de realitzar un aprenentatge significatiu que sorgeix del seu propi interès.

Aquí us deixem un petit tast dels AMBIENTS D’EDUCACIÓ INFANTIL!

AMBIENT “JUGUEM A SER”

Aquest ambient està ubicat a l’aula de I3A, on tots els alumnes d’Infantil poden gaudir d’unes estones de joc simbòlic. Les relacions socials, les converses, la convivència prenen protagonisme dins d’uns rols de situacions de la vida quotidiana (la perruqueria, el supermercat, la cura de la casa, la cuina,…).

AMBIENT “SENSORIAL”

Aquest ambient està ubicat a l’aula de I3B; on tots els alumnes d’Infantil tenen l’espai idoni per descobrir i experimentar a través dels sentits. Deixar-se fluir a través del tacte, la vista i l’oïda són el mitjà per a construir-se com a persona, assolir una seguretat afectiva amb si mateix/a i millorar les relacions amb els altres.

AMBIENT “FER I DESFER”

Aquest ambient està ubicat a l’aula de I4A, on tots els alumnes d’Infantil tenen la possibilitat de construir, de deixar volar la seva imaginació i gran creativitat a través de tot tipus de peces de construcció d’una forma lliure i totalment pròpia. El Kappla, les peces de fusta, els imants, els blocs, els Legos són alguns dels materials que es poden trobar.

AMBIENT “ART”

Aquest ambient està ubicat a l’aula de I4B, on tots els alumnes d’Infantil tenen la possibilitat de reproduir les seves creacions artístiques amb tot tipus de material (collage, autoretrat, pintura, aquarel·la, fang,…). Expressar les pròpies emocions, vivències i sentiments a través de l’art és l’oportunitat que els hi dona aquest ambient.

AMBIENT “COMUNICACIÓ”

Aquest ambient està ubicat a l’aula de I5A, on els infants tenen l’oportunitat de desenvolupar les seves habilitats comunicatives mitjançant l’expressió oral, l’expressió escrita i la lectura. Tot compartint estones màgiques amb els seus companys/es a través de les noves tecnologies (beebots, tauletes, ordenador) com també del teatre i els contes.

AMBIENT “NATURA”

Aquest ambient està ubicat a l’aula de I5B, on tots els alumnes d’Infantil poden descobrir i experimentar amb objectes naturals i éssers vius. Manipular, tastar, observar amb una actitud de curiositat i respecte vers l’entorn. Un ambient ple de vida a través de plantes, flors, insectes, arbres,… parts de la natura que entren dins de l’aula.

AMBIENT “COS I MOVIMENT”

Aquest ambient està ubicat a l’aula de psicomotricitat, on tots els alumnes d’Infantil gaudeixen d’un espai perfecte pel domini i coneixement del seu cos, el moviment i la coordinació. Un espai on fomenten les possibilitats que té el seu propi cos a través de materials i jocs psicomotrius com l’equilibri, les peces toves per la coordinació i els circuits, les xanques, els miralls,…