100 ANYS D’ESCOLES ALS HOSTALETS DE PIEROLA (1913-2013)

Les dues escoles en funcionament al poble dels Hostalets no van estar situades sempre en el mateix indret. Ben al contrari, al llarg del temps van anar canviant d’ubicació per raons diverses. El primer local ocupat per l’escola de nens va ser el conegut com la Sala.

A l’inici de la darrera dècada del segle XIX totes dues escoles, la de nens i la de nenes, s’ubicaren a la casa, aleshores de recent construcció, situada al carrer de l’Església, número 45, coneguda com Cal Jaume Gros. En aquest indret va mantenir-se l’escola de nenes fins a l’entrada en funcionament de l’edifici de les Escoles Nacionals de l’actual carrer del Mestre Lladós, l’any 1919.

Els primers passos per a la construcció de les escoles nacionals dels Hostalets es van començar a donar a l’inici de l’any 1910.
El dia 25 de juliol de 1913 es va procedir, amb tota solemnitat, a la col·locació de la primera pedra de l’edifici destinat a allotjar, fins a dades ben recents, les escoles públiques dels Hostalets de Pierola.
La construcció de l’edifici de les escoles va culminar un procés de millora gradual de l’educació primària al nostre poble que arrenca de mitjan segle XIX.
La paràlisi en la construcció de les escoles dels Hostalets per falta de recursos va ser aprofitada per l’Ajuntament per orientar els esforços cap a un projecte escolar força més modest: la reforma d’una de les cases de la barriada coneguda com les Cases Noves de Can Gras.
El gener de 1914, el consistori acordà adquirir una casa a les Cases Noves “al objetivo que el ayuntamiento pudiese reformarla y colocar una maestra de enseñanza pública o sea una clase de ambos sexos”.
L’execució de l’obra va ser ràpida. Va començar el 23 d’agost de 1914. A finals de juny de 1915 ja havia finalitzat i l’Ajuntament acordà demanar a l’inspector de primera esenyança que passés a visitar-les per tal que poguessin començar a funcionar.
No va ser, però, fins al desembre del mateix 1915 que el rector de la Universitat, davant la petició de l’Ajuntament dels Hostalets que fos nomenada una mestra per a l’escola de les Cases Noves, va decidir designar Doña Josefa Molinas Moré.
L’edifici va ser beneït el dia 26 de juliol de 1919 i va entrar en funcionament al setembre d’aquell mateix any amb l’inici del curs escolar. Les tècniques constructives i l’estil són els propis de la seva època, el Modernisme.

Les escoles públiques dels Hostalets (ZER Vinyes verdes) van estar allotjades en aquest edifici fins al 2006 que les van canviar d’ubicació al Carrer Església, 82 amb la construcció d’un nou edifici més gran que pogués acollir la gran i creixent quantitat d’alumnes del poble i voltants.

El curs 2020-2021, l’Escola Renaixença va passar a ser l’Institut Escola Renaixença.

Actualment, acull 447 alumnes des d’I 3 fins a 4t de l’ESO

Informació extreta del llibre “100 anys d’escoles als Hostalets de Pierola” de Montserrat Cucurella-Jorba, Jordi Parcerisas i Valls i Francesc Valls-Junyent.