Obligatorietat i excepcions sobre l’ús de la mascareta.

Vistes les diverses consultes que han rebut els serveis territorials, procedents de diferents centres educatius, s’emet aquesta nota informativa per tal d’aclarir quin és el marc jurídic sobre l’ús de la mascareta en els centres educatius i quines actuacions s’han de portar a terme, vers la seva no utilització sense causa justificada.

1.- Obligatorietat sobre l’ús de la mascareta en els centres educatius.

Tots els alumnes escolaritzats en centres educatius de Catalunya, per accedir i romandre en aquests, tenen l’obligació de portar mascareta i complir amb la resta de mesures de seguretat que ha previst el Departament de Salut i el Departament d’Educació, d’acord amb les instruccions del Departament de Salut.

2.- Excepcions a l’ús de la mascareta

D’acord amb el marc jurídic exposat s’han establert determinades excepcions a l’ús obligatori de la mascareta. En aquest sentit, la Resolució SLT/1429/2020, de 18 de juny, per la qual s’adopten mesures bàsiques de protecció i organitzatives per prevenir el risc de transmissió i afavorir la contenció de la infecció per SARS-CoV-2 , estableix les excepcions següents en relació amb l’obligatorietat de l’ús de la mascareta de les persones de 6 anys en endavant.

• persones que presentin algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que pugui veure’s agreujada per la utilització de la mascareta
  • persones que per la seva situació de discapacitat o dependència, no disposin d’autonomia per a treure’s la mascareta
  • persones que presentin alteracions de conducta que facin inviable la seva utilització
  • en el cas d’exercici físic esportiu a l’aire lliure
  • ni en els supòsits de força major o situació de necessitat o quan per la pròpia naturalesa de les activitats l’ús de la mascareta resulti incompatible, d’acord amb les indicacions de les autoritats sanitàries

3. Actuacions a portar a terme davant d’alumnes que no porten mascareta, tret que es trobin en alguna de les excepcions, i volen accedir i romadre en els centres

En el cas que els alumnes estiguin obligats a portar mascareta, tant quan es tracti d’alumnes d’ensenyaments obligatoris com d’alumnes d’ensenyaments no obligatoris, les direccions dels centres educatius han d’adoptar les mesures que considerin necessàries per tal de preservar tant el dret a l’educació dels alumnes (article 27 de la Constitució) com el dret a la salut de la resta de la comunitat escolar.

Les direccions dels centres educatius han d’informar a la Direcció dels serveis territorials dels incompliments relatius a l’obligació de portar mascareta per tal que pugui sol·licitar l’elaboració d’un informe a la Inspecció educativa i, es comuniqui a les autoritats sanitàries.

Gràcies