A l’escola posem èmfasi en la prevenció i procurem canviar els entorns que poden generar conflictes o malentesos, per anticipar les conductes problemàtiques i aprendre de manera que l’alumne pugui conèixer alternatives per a fer front a les seves necessitats, en forma de conductes adequades i acceptables.
L’objectiu sempre és aconseguir una bona qualitat de vida per als infants que tenen una història de conductes desafiants.
Les conductes desafiants estan relacionades amb el context i sempre tenen una funció per a la persona.
Alguns dels successos contextuals que prediuen les conductes problemàtiques poden ser:
Esdeveniments socials
- He rebut una visita inesperada
- Vull jugar amb un company, però no m’entén
- Qui està amb mi no em coneix gaire
- Algú m’ha renyat o s’ha enfadat
- A l’espai on estic hi ha hagut una discussió i em posa nerviós
- Vull dir-te una cosa, però no m’entens
- Altres
Esdeveniments físics
- Fa molta fred/calor
- Ha canviat la meva rutina d’activitats
- No podem sortir a fora perquè plou
- Avui és un dia diferent
- Hi ha molt de soroll ambiental
- Em molesta la roba / el calçat
- Altres
Esdeveniments fisiològics
- No he dormit bé
- Estic constipat, tinc grip, em fan mal les orelles, el cap, etc.
- Tinc al·lèrgia o asma
- He pres alguna medicació
- Tinc la menstruació
- Fa dos dies o més que no vaig de ventre
- Altres
Les intervencions efectives es basen en entendre el context, la comprensió àmplia de la persona i la funció de la conducta problemàtica.
El suport conductual positiu ha de fonamentar-se en els valors centrats en la persona que respectin el benviure, les preferències i els objectius de cada individu.