LA PREVENCIÓ ÉS EL PUNT FORT

A l’escola posem èmfasi en la prevenció i procurem canviar els entorns que poden generar conflictes o malentesos, per anticipar les conductes problemàtiques i aprendre de manera que l’alumne pugui conèixer alternatives per a fer front a les seves necessitats, en forma de conductes adequades i acceptables.

L’objectiu sempre és aconseguir una bona qualitat de vida per als infants que tenen una història de conductes desafiants.

Les conductes desafiants estan relacionades amb el context i sempre tenen una funció per a la persona.

Alguns dels successos contextuals que prediuen les conductes problemàtiques poden ser:

Esdeveniments socials

• He rebut una visita inesperada
  • Vull jugar amb un company, però no m’entén
  • Qui està amb mi no em coneix gaire
  • Algú m’ha renyat o s’ha enfadat
  • A l’espai on estic hi ha hagut una discussió i em posa nerviós
  • Vull dir-te una cosa, però no m’entens

Esdeveniments físics

• Fa molta fred/calor
  • Ha canviat la meva rutina d’activitats
  • No podem sortir a fora perquè plou
  • Avui és un dia diferent
  • Hi ha molt de soroll ambiental
  • Em molesta la roba / el calçat

Esdeveniments fisiològics

• No he dormit bé
  • Estic constipat, tinc grip, em fan mal les orelles, el cap, etc.
  • Tinc al·lèrgia o asma
  • He pres alguna medicació
  • Tinc la menstruació
  • Fa dos dies o més que no vaig de ventre
  • Altres

Les intervencions efectives es basen en entendre el context, la comprensió àmplia de la persona i la funció de la conducta problemàtica.

El suport conductual positiu ha de fonamentar-se en els valors centrats en la persona que respectin el benviure, les preferències i els objectius de cada individu.