Goya, un pintor avançat a la seva època

Des de l’àmbit de les ciències socials de GES-2 hem estudiat la vida i l’obra de Francisco de Goya y Lucientes, considerat un dels pintors més importants i influents de tots els temps.  A través de la vida de l’artista, els alumnes han après la realitat social de l’Espanya de finals del segle XVIII i inicis del XIX. Una època difícil, amb inestabilitat política i social,  on el despotisme il·lustrat, la Guerra d’Independència i la Guerra del Francès van marcar la vida artística del pintor. Les seves obres tenen una evolució impactant per l’alumne, que pot analitzar, reflexionar i emocionar-se amb unes pintures tan diferents com: els retrats de cambra i escenes de la vida quotidiana dels estaments privilegiats, corresponents a la primera i segona etapa de l’artista, o les anomenades pintures fosques i els desastres de guerra, corresponents a la tercera i quarta etapa de creació artística, la seva època més obscura i fosca. A través de l’art i amb una mirada d’artista, els alumnes han pogut reflexionar sobre els diferents moments vitals que ens toquen viure i com el nostre entorn ens fa pensar i actuar de determinades maneres, de vegades sense ser-ne massa conscients. La violència, la por, l’angoixa i la misèria han estat molt presents durant segles en totes les societats de la història i, malauradament, les nostres vides tampoc estan absent d’aquestes emocions.