Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.
Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:
- Activitats de l’àmbit lingüístic:
- Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…
- Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…
- Escoltar audiollibres
- Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…
- Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Unamà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.
- Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.
- Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps).
- Activitats de l’àmbit matemàtic:
- Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.
- Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.
- Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.
- On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.
- Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:
- Els virus: Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?
- Les vacunes
Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?
-
- Seguiment de la pandèmia
Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a- z/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.). - Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth
- Seguiment de la pandèmia
- Activitat d’experimentació i art:
○ Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo
○ Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…
○ Observar, fer fotografies i recollir al diari.
○ Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.
○ Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school) - ○ Dinamiks
- Activitats amb el mòbil o tauleta:
- Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentaramb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
- ○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox, Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar els infants en la seva aplicació.
- Suport a les tasques de la casa
- Col·laborar en la neteja de la llar
- Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar…
- Endreçar l’habitació
- Parar taula i recollir-la
- Plegar i classificar la roba…