Projecte “Som geòlegs!”

Durant el 3r trimestre els alumnes de Cicle Mitjà hem estat treballant el projecte “Som geòlegs!”. Ara, que ja l’hem acabat, ens agradaria explicar-vos algunes de les coses que hem après.

GEOSFERA, HIDROSFERA I ATMOSFERA  (Adam B., Alejandro, Adam T. i David – 3r)

Hem après que la Terra té 3 capes:

• L’atmosfera: és una capa de gasos que envolta la Terra.
  • L’hidrosfera: és la capa formada per tota l’aigua de la Terra (mars, oceans, rius, llacs, aigua subterrània…).
  • La geosfera: és una capa feta pels continents, illes i el fons marí.

Els continents de la Terra són Àfrica, Amèrica, Àsia, Europa, Oceania i Antàrtida.

Els oceans de la Terra són: Índic, Pacífic, Atlàntic, Glacial Àrtic i Glacial Antàrtic.

LES CAPES DE L’INTERIOR DE LA TERRA   (Daniel, Loubna, Arlet, Néstor i Siham – 4t)

Hem après que l’interior de la Terra està formada per tres capes:

El nucli és la part més interna de les tres. Està formada pel nucli intern i el nucli extern. El nucli es troba a 3.480 km de la superfície de la Terra i la seva temperatura és entre 4.000 ºC i 6.000 ºC. Està format per metalls gairebé fosos.

El mantell és la capa intermèdia de la Terra (es troba entre el nucli i l’escorça ). És la capa més gruixuda de les tres. L’amplada es de 2.740 km la temperatura de 1.200 a 4.000 ºC. Està format per roques més denses.

L’escorça és la capa més sòlida i més externa de la Terra, on es troben els continents i els fons marins i els oceans. L’amplada es de 150 km i la temperatura es de 400 a 1200. Els materials que la formen són roques en estat sòlid i té densitat baixa. El seu gruix varia entre uns 75 km a la superfície continental i uns 9 km als fons dels oceans.

LES ROQUES I ELS MINERALS   (Aya, Douae, Jordi i Layla – 4t)

Vam buscar informació a Google sobre una pregunta que ens van formular. Havíem de conèixer la diferència entre roca i mineral.

Després de llegir la informació vam aprendre que:

Les roques són masses que estan formades per diversos minerals.

Els minerals són substàncies que es troben a les roques, normalment són substàncies sòlides i  inorgàniques.

LES PROPIETATS DEL MINERALS   (Minerva, Josep, Roger i Aleix – 4t)

Les propietats dels minerals són: la duresa, la brillantor, el color i la forma.

La duresa: és la resistència d’un mineral a ser ratllat. El diamant és el mineral més dur, no es pot ratllar i ratlla a tots els altres.

La brillantor: és el reflex de la llum que actua sobre la superfície dels minerals.

El color: és el que més es veu a simple vista. En trobem de diferents colors.

La forma: depenent del mineral la forma varia, per tant trobem minerals de diferents formes.

Vam observar la col·lecció dels minerals del laboratori de l’escola i en vam conèixer uns quants més dels que coneixíem o havíem treballat com: la mica, el sofre, el basalt, grafit, ametista, calcita, calcària, halita, quars…

EL CICLE DE LES ROQUES   (Nagore, Izan i Mariona – 3r)

Hem après que les roques es modifiquen al llarg del temps. Triguen milions d’anys en canviar. El vent, el gel i l’aigua poden trencar les roques, el vent transporta les roques i l’aigua trenca les roques i també les llima.

ELS VOLCANS  (Judit, Miriam, Albert, Sergio i Marc – 3r)

Una de les coses que hem estudiat són els volcans. Els volcans són uns forats que estan a la geosfera. Les parts dels volcans són el cràter, la xemeneia i el con volcànic. El magma que hi ha a l’interior de la Terra surt a l’exterior en forma de roques, cendres, gasos tòxics i en forma de lava. Quan la lava es refreda forma el con volcànic. Un volcà que coneixem és el mont Vesubi, que està a Pompeia (Itàlia). La majoria de volcans estan al fons marí. Sabem que un volcà entra en erupció perquè uns dies abans la Terra tremola.

LES COVES   (Yassin, Elena, Noa M. i Noa P.)

Les coves són forats a la Terra formats per l’aigua que es filtra per les roques i forma galeries i sales. Dins de les coves es formen diferents formacions:

• Les estalactites que creixen des del sostre.
  • Les estalagmites que creixen des del sòl.
  • Les columnes es formen quan les estalactites i les estalagmites es troben.
  • Les banderes
  • Les crispetes
  • Els llapis
  • Els gurs
  • Els macarrons

Han de passar 100 anys per a que es formi un centímetre d’aquestes formacions.

Les coves s’utilitzaven per viure-hi i també per refugiar-se.