Història

L’escola Sant Miquel es troba al poble d’Ascó, situat al nord de la comarca de la Ribera d’Ebre, petita població al voltant d’uns 1.700 habitants.

La població compta amb una Llar d’Infants Municipal, l’Escola Municipal de Música i amb un centre educatiu d’Educació Infantil i Primària.

La majoria dels alumnes que acull l’escola són d’Ascó, tot i que cada cop tenim més alumnes provinents dels pobles veïns de Vinebre,  La Torre de l’Espanyol i Riba-roja d’Ebre.

A grans trets podem dir que aquest nucli de poblament, fins a començament dels anys 70, es dedicava pràcticament i exclusiva a les activitats pròpies del sector primari, sobretot a l’agricultura – vinya, olivera, ametller…- A partir d’aquesta data però, i coincidint amb l’arribada del projecte de la construcció de la Central Nuclear, es produí un important i radical canvi en l’activitat dels seus pobladors esdevenint en l’actualitat un poble en què predomina un treball propi del sector secundari – indústria – passant a un segon terme les feines del sector primari. El sector serveis no està gaire desenvolupat i és resultat del que es deriva de les activitats pròpies de l’ajuntament.

Cal afegir que, evidentment, la construcció de la Central Nuclear suposà l’arribada massiva de treballadors i un augmentant de l’índex demogràfic, repercutint lògicament en l’increment de la matrícula d’alumnes a l’escola  sobretot fins al curs 89-90 en què, i de forma progressiva, aquest nombre de matrícula ha anat minvant tant per la implantació de l’E.S.O.(els alumnes que cursaven setè i vuitè d’E.G.B. es desplacen a Flix) com per la davallada de la població.

El curs 2005-2006 va ser el primer en el que es van incorporar al nostre centre alumnes d’altres nacionalitats. Actualment en tenim al voltant d’un 25% provinent d’altres països, principalment del Marroc.

L’escola Sant Miquel és una escola d’una línia, ofereix el segon cicle d’educació infantil (3/6) i l’educació primària (6/12).

El centre actual compta amb dos edificis (l’edifici vell i l’edifici nou).

El més antic remunta la seva construcció a la segona república, essent de fet emprat com escola a partir de l’any 1941. Inicialment era una construcció de dues plantes amb sis grans aules, serveis i petites habitacions que feien les funcions de despatx, material… A mitjans dels setanta es va pujar una ala adossada a aquest edifici en la part oest, també de dues plantes i amb espai per a dues aules. A inicis dels vuitanta es va construir una nova ala a la part oposada, cap a l’est, amb les mateixes característiques que l’anterior.

L’any 1990 s’inaugurava un nou edifici en front l’anterior, de similars proporcions. Sota d’aquest edifici es van conservar dues antigues aules que actualment ocupa l’alumnat d’educació infantil.

L’any 2011 es va inaugurar un edifici annex a l’edifici nou, que acull el menjador escolar i la cuina, així com una aula polivalent i el despatx de l’AMPA.