Participem al Projecte Orenetes!

Dilluns a la tarda ens visita a l’escola la Maria Pou. Ens proposa participar al Projecte Orenetes.Consisteix en fer un cens dels nius de les orenetes cuablanca que habiten als pobles i ciutats de Catalunya. Abans de posar-nos en marxa, la Maria ens explica curiositats de les orenetes cuablanca que ens portaran a veure més clar si es tracta d’aquest ocell o bé una altra au. Aprenem…

• Són aus migratòries, que es mouen cap a l’Àfrica en busca de temperatures més altes.
  • Construeixen el seu niu amb branques i fang, deixant un espai petit per entrar (així es protegeixen també dels depredadors).
  • Els hi agrada construir el niu als balcons de les cases i sobretot prop d’espais on hi hagi aigua, per fer el fang amb facilitat.
  • Les orenetes cuablanca tenen el cos blanc. No les podem confondre amb l’oreneta vulgar, les que tenen sota el coll una petita taca vermella o taronja.
  • Ponen entre 3 i 5 ous i poden fer fins 3 posades (es poden arribar a ajuntar al niu 15 cries d’oreneta).
  • S’alimenten dels insectes que cacen a ple vol.
  • Sobrevolen mars sense descansar, ja que volen de forma aerodinàmica

Ens dividim en 3 grups i inspeccionem diferents carrers del nostre poble, prop del riu. Cada grup té un plànol i una graella on hi anotem quants nius d’oreneta cuablanca hi ha en actiu o en construcció. Quan hem finalitzat el recompte, ens retrobem al pati de l’escola per posar en comú les nostres investigacions. Entre tots i totes trobem 8 nius actius i 4 en construcció.

A més també veiem molts nius trencats…Per evitar que els veïns i veïnes es cansin de les orenetes i trenquin el seu niu, la Maria ens proposa una solució: posar una llosa de fusta plana sota el niu de l’oreneta cuablanca. D’aquesta manera, evitem que el nostre balcó o terrassa s’embruti amb els seus excrements.

Clicant a la imatge podreu veure com va ser el nostre recompte d’orenetes cuablanca:

Ens va agradar molt poder participar en el recompte i aportar informació per a que es puguin fer estudis sobre el comportament de l’oreneta cuablanca.

Una abraçada famílies!