Espais d’aprenentatge 1r trimestre

Benvolgudes famílies,

Aquest curs 2023-24 hem començat amb els espais d’aprenentatge, hi ha tres espais: L’atelier, ens comuniquem i juguem, creem i construïm. En els diferents espais s’ofereixen diverses propostes i provocacions dissenyades i pensades per les mestres. Aquestes propostes responen els interessos i motivacions dels infants.

Un dels objectius més grans que ens plantegem com a mestres amb els espais d’aprenentatges és que els infants puguin autoregular-se i desenvolupar-se autònomament a partir de propostes adaptades i adequades als diferents nivells maduratius i d’aprenentatge; i a la vegada aconseguir una interacció entre grups internivells i heterogenis.

La nostra feina com a mestres és acompanyar als infants perquè tinguin una opció més per anar adquirint nous coneixements i nous aprenentatges, i sobretot, que darrere d’aquest aprenentatge hi hagi un conversa, una reflexió sobre el què significa aprendre a través dels espais d’aprenentatge, quin és el llindar d’esforç i de dedicació… i anar personalitzant aquest aprenentatge on cada infant vagi tenint els seus compromisos i responsabilitats que l’ajudin a caminar a endavant amb l’autoregulació i l’aprenentatge autònom a través de les provocacions i propostes.

Un dia d’espais d’aprenentatge funciona així:

Ens trobem tots i totes a la classe de mitjans amb rotllana, si és el primer dia de les noves propostes i provocacions les mestres fem una pinzellada del que es trobaran als diferents espais. Després les mestres diem una consigna i amb aquesta consigna els nens i nenes s’han d’ordenar (per exemple; avui ens ordenem del que té el meu més llarg al que té el peu més curt). Un cop ja estan ordenats amb fila, la mestra entrega la pinça del seu nom i per ordre van escollint en quin espai volen anar aquell dia. (En un mateix dia no pots canviar d’espai però sí que pots fer diferents propostes en un mateix espai, el màxim de nens i nenes a cada espai són 6.) I així, fins arribar a l’últim nen/a de la fila. Després cadascú experimenta, juga, crea, pensa, dissenya… en les propostes. Són propostes individuals, petit grup…, el transcurs del dia és respectant una ambient tranquil, relaxat.. i quan s’apropa l’hora de recollir els infants col·laboren amb la recollida de l’espai a on han estat circulant i treballant.

L’estona d’espais d’aprenentatge dura entre 1 hora i 1 hora i mitja. L’última dia que es fan les propostes i provocacions en els diferents espais es fa una valoració amb tots i totes, on l’objectiu és reflexionar a través de preguntes com per exemple; si els hi ha agradat? Quin els hi ha agradat més? Si s’han esforçat a provar alguna proposta més complicada per ells? També és el moment de compartir fulls de registre d’allò que han fet i/o creat durant les dos setmanes, i provocar a d’altres infants a fer noves propostes…

La valoració d’aquest primer trimestre ha estat molt positiva, els infants els hi agrada molt aquestes estones i gaudeixen de valent.

Amb ganes de seguir treballant per seguir millorant aquesta proposta educativa que té tant de significat i valor per l’escola.

Per veure moments, dels espais d’aprenentatge podeu clicar a la següent imatge:

Una abraçada famílies!