Història

Tot i que el mes de Gener de 1930 ja hi ha uns plànols de Manuel Raspall de la futura escola, no és fins al 19 de juliol de 1934 que l’ajuntament acorda la construcció, a la zona sud de la població, d’un edifici destinats a escoles de pàrvuls amb dues seccions, i aprova el projecte sota la direcció de l’arquitecte Manuel Lassús i Pecanins. En aquells moments, Manuel Raspall no se’n podia fer càrrec perquè havia d’atendre diverses poblacions de les quals n’era l’arquitecte municipal.

Aquest parvulari constava de dues aules de 64 m2 i estava pensat per acollir uns 50 alumnes cada una. També tenien sala de professors, de material, i patis coberts. Els terrenys feien més de 7.000 m2.

L’Edifici es va construir amb orientació sud-sudoest per raons de clima. A més en tot moment es pensà que potser més endavant caldria engrandir-lo, perquè, en aquells moments era una zona de creixement urbanístic. Solament hi havia cases de planta baixa al carrer Ricomà i, excepte el centre escolar, tot eren camps.

El dia 11 de Febrer de 1935, es decidí que la subhasta tindria lloc l’ u de Març i que les obres s’haurien de fer en un període de 6 mesos.

Efectivament s’obriren dues classes mixtes, separades en primer i segon grau de parvulari que portava llavors el no de Luís Bello, però després de la guerra civil passà a anomenar-se Joan Solans. Depenia de la direcció del col·legi Pereanton fins que es produí el creixement previst, i va caldre enderrocar l’edifici per construir l’actual escola inaugurada el 18 de Juliol de 1969, amb altres edificis de la ciutat. Durant el franquisme, es feien coincidir algunes inauguracions amb la data de l’inici del conflicte bèl·lic.

Durant els últims cursos, l’escola tenia una classe mixta de pàrvuls i una classe mixta unitària. Amb el nou edifici l’escola passà a tenir tots els cursos; amb la implantació de la LGE s’independitzà del col·legi Pereanton.

Joan Solans Irió. Havia vingut a viure l’any 1929. Era mestre del col·legi Pereanton, i l’any 1935 en va ser el director. Era conegut com una persona molt cristiana. Durant el període bèl.lic es produïren diversos atemptats contra persones civils la vida de les quals estava vinculada a la confessionalitat religiosa.

Joan Solans fou assassinat l’any 1936 als 45 anys.

En acabar la guerra es publicà a l’Ajuntament una llista de noms de persones rellevants assassinades entre els quals hi havia el seu. Llavors es decidí el canvi de nom de l’escola.