Com som?
- Escola catalana, democràtica, plural, coeducadora i inclusiva.
- La llengua vehicular és el català.
- Escola verda i sostenible.
- Escola integradora, que creu en l’equitat i la igualtat.
- Eduquem en els valors d’autonomia, esforç i responsabilitat.
- Pretenem el desenvolupament integral del nostre alumnat, educant-los en el respecte i la convivència
- Realitzem un aprenentatge vivencial a través d’una metodologia diversificada (treball per ambients, tallers, projectes, racons, treball individual…) per aconseguir un aprenentatge real i útil.
- Pretenem desenvolupar un aprenentatge significatiu, fruit del raonament i la pràctica, que ens porti a aconseguir un bon nivell competencial, integrant les noves tecnologies en el procés d’aprenentatge.
La nostra visió de l’educació té la base en els següents 4 pilars (segons Delors):
- Aprendre a conèixer: fomentem que el nostre alumnat tingui la curiositat i l‘ interès per aprendre.
- Aprendre a fer: volem formar a futurs adults/es amb unes bones competències que els capacitin per treballar en equip, i els preparem perquè siguin capaços/ces de fer front al gran nombre de situacions en que es trobaran.
- Aprendre a viure junts: desenvolupem les competències socials per saber realitzar projectes en comú, resoldre conflictes, i tenir actituds de comprensió i tolerància.
- Aprendre a ser: pretenem que millorin en els àmbits de la pròpia personalitat, i sàpiguen actuar amb autonomia, responsabilitat personal i criteri propi.
Metodologia de treball
Projectes i capses d’aprenentatge
Amb el treball per projectes els infants aprenen de manera global, integrant els aprenentatges de les diferents àrees i construint entre elles una xarxa de connexions que els permetran aprendre a aprendre. Es parteix dels interessos dels infants.
Les capses d’aprenentatge promouen la investigació, l’experimentació, la construcció del coneixement i l’adquisició de diferents competències. Són una metodologia basada en propostes de treball més guiades i globalitzades.



Racons de treball
A Educació Infantil es realitzen sessions de racons de treball de llengua (expressió oral, consciència fonològica, motricitat fina…) i racons de treball matemàtic (raonament, geometria, numeració, traç, pensament computacional a través d’activitats de robòtica…).
A Primària s’utilitzen les sessions de racons per fer un treball sistemàtic de l’aprenentatge de les llengües (expressió oral, expressió escrita, comprensió lectora, ortografia, gramàtica…).



Ambients
Són espais d’autoaprenentatge a les aules o espais externs, de lliure elecció.
A cada ambient hi ha unes propostes per tal que els nens/nenes, en grups heterogenis, puguin construir els seus propis aprenentatges a partir del joc, l’observació, l’experimentació, la invenció, la cooperació i la interacció amb els altres.
Es realitzen sessions d’ambients tant a infantil com a primària, adaptant les propostes i materials als diferents grups d’edat.
L’infant és el principal agent del seu aprenentatge, ja que fa els seus propis descobriments mitjançant la pràctica i interioritza així els nous coneixements.
En entrar a l’ambient es fa una petita conversa en rotllana per parlar de les diverses propostes. En finalitzar es torna a fer una conversa on els/les nens/es expliquen les experiències que han tingut en l’ambient.
S’ofereixen 5 ambients cada cicle:
a) Ambient de llums i ombres (Ed. Infantil)
Des del joc amb les ombres fins a l’experimentació amb els materials més sofisticats, els infants investiguen les propietats de la llum i del color, es fan hipòtesis i comproven els resultats.
b) Ambient joc simbòlic (Ed. Infantil)
Els infants juguen a representar diferents rols imitant accions de la vida quotidiana i establint relacions entre ells (la caseta, la botiga, el metge…).
Juguen a representar la vida real, a explorar i a reproduir el món social dels adults que els envolta.
c) Ambient construccions (Ed. Infantil)
En aquest ambient es manipula i experimenta amb objectes i materials per descobrir les seves qualitats i possibilitats. Fomenta i afavoreix la creativitat i la imaginació.
d) Ambient científic (Ed infantil i primària)
L’objectiu d’aquest ambient és oferir els infants un espai on puguin descobrir i experimentar amb una diversitat d’elements i situacions, prèviament dissenyades pel mestre, però de manera autònoma, de forma que ells mateixos n’extreguin les pròpies conclusions després de les interaccions. A l’aula disposem de diverses caixes sensorials amb elements naturals.
A l’ambient científic de primària l’alumnat també fa activitats a l’hort escolar.
e) Ambient artístic (Educació Infantil i Primària)
En aquest ambient posem a l’abast dels infants diferents materials plàstics perquè desenvolupin amb llibertat la seva creativitat. A cada sessió es fan vàries propostes perquè els infants escullin quines volen realitzar. L’alumnat pot experimentar, crear, dissenyar i elaborar petites obres d’art.
f) Ambient cinema (Primària)
A través d’aquest ambient desenvolupem la imaginació i la creativitat dels infants. S’afavoreix l’expressió oral i el llenguatge simbòlic, verbal i corporal.
Els infants tenen l’oportunitat de disfressar-se i representar diferents personatges, fent petites representacions, i gravar en vídeo les seves produccions.
D’aquesta manera es treballen, a més, el llenguatge audiovisual, el tipus de plans cinematogràfics i l’ús d’editors de vídeo.
g) Ambient de robòtica (Educació Primària)
En aquest ambient es pretén que els infants prenguin contacte amb el món de la programació i del pensament computacional, fent servir robots educatius (Lego We Do, Lego Spyke, Cubetto, MTiny, plaques MicroBit…) i plataformes de programació.
h) Ambient de ràdio (Educació Primària)
En aquest ambient els infants prendran un primer contacte amb el món radiofònic, a través de propostes engrescadores. En totes elles hauran de fer servir les seves estratègies lingüístiques, tant orals com escrites, per analitzar, dissenyar i gravar programes de ràdio de tipologia diversa (pòdcast, narració de contes, notícies…).
i) Ambient d’expressió corporal (Educació Primària)
En aquest ambient els infants tindran l’oportunitat de treballar les emocions i sentiments a través de la música i del seu propi cos, per tal de crear una coreografia grupal.
j) Ambient de jocs de taula (Educació Primària)
En aquest ambient els infants podran conèixer diferents tipologies de jocs de taula i aprendre, a través d’ells, habilitats cooperatives. Tanmateix, podran inventar el seu propi joc a partir de consignes comunes a altres jocs.


PROJECTE DE MATEMÀTIQUES
Impulsem l’aprenentatge de les matemàtiques a través del projecte Innovamat.
Volem aconseguir que el nostre alumnat tingui una bona competència matemàtica, partint de reptes vivencials que es resolen a partir de diàleg i la manipulació.
Iniciem aquest projecte a partir de I3 i fins a 6è.
Les sessions d’Innovamat a Infantil s’agrupen en diferetns blocs:
- Tallers: són activitats gestionades per la mestra on tot el grup segueix la mateixa dinàmica per construir el coneixement, que quedarà plasmat a una làmina. Es realitzen en desdoblament.
- Els racons: són reptes de treball autònom i sistemàtic, amb un gran component manipulatiu, per consolidar els conceptes desenvolupats als tallers.
- Les rutines d’aula: són un complement per practicar i aplicar els aprenentatges, connectant-los amb la realitat quotidiana. Aquestes rutines se centren sobretot en el treball del calendari que es duu a terme cada matí.
A primària ens basem en el treball manipulatiu, vivencial i en compartir els processos cognitius i les estratègies emprades.
Les sessions estaran distribuïdes de la següent forma:
- Dues sessions de laboratori de nombres.
- Una sessió d’aventures.
- Una sessió de tauletes.
- Una sessió de treball sistemàtic per consolidar conceptes, treballar algoritmes tradicionals…
A més del projecte Innovamat, aquest curs 25-26, el Departament d’Educació ha iniciat el Programa temporal de mentories PCMAT (Pensament Computacional i Matemàtiques).
Aquest programa està adreçat a l’alumnat de 5è i 6è, amb l’objectiu principal de millorar la competència matemàtica de l’alumnat a través del pensament computacional, la programació i la robòtica educativa, amb un acompanyament intensiu i personalitzat per al professorat.


