EL MUSEU DE BADALONA PORTA ELS ROMANS A L’ESCOLA

Els nens i nenes de 5è hem estat aprenent i investigant moltes coses sobre romans des de fa uns quants dies. Una de les coses que hem après és com són els nombres romans i els hem estat reproduint amb canyetes de beure….

A què no sabeu quin és el número romà que necessita més canyetes de l’1 al 1000?  PENSEU QUE NO ES PODEN FER NI LA C (100) NI LA D (500).

A part de fer reptes amb les canyetes hem treballat en grups totes les preguntes que volíem saber sobre ells. Al final vam dividir les preguntes en sis grups que eren: l’exèrcit, religió i emperadors, escola, oficis i transports, espectacles i esports, vestuari i alimentació, les cases i ciutats.  De tot això ens han sorprès moltíssimes coses, com per exemple que hi hagués tants emperadors que morissin assassinats i que els plebeus haguessin de fer les seves necessitats a les latrines de la ciutat!!! Podien estar juntes 30 persones!! QUINA PUDOR!!

També hem trobat molt fort la vida que tenien els esclaus i els gladiadors.

Com que no podíem anar al Museu de Badalona per la Covid han vingut ells a l’escola a fer-nos un taller sobre escriptura romana. Vam aprendre algunes frases en llatí, que era la llengua que parlaven els romans, com SINE DIE, POST DATA, CARPE DIEM…

També vam saber que escrivien sobre pedra, pissarres de cera o papir i que la tinta la feien amb carbó o argila barrejada amb goma aràbiga (que és com una cola) i aigua. Ens vam endur a casa un pot amb aquesta tinta d’argila que vam fer a l’escola. També amb tinta negra vam escriure els nostres noms en un tipus de papir seguint l’alfabet romà.

I ara que ja hem acabat el projecte som expertes i experts en romans i en com era la seva vida! Ens podeu preguntar el què vulgueu!

Mariona, Gala i Marc