Pla Organització 2021-22

 

PLA D’ACTUACIÓ PER AL CURS 2021-22

ZER Urgellet- Escola de Tuixent

 Aprovat per consell escolar

Índex

1.    Introducció 03
2.    Principis bàsics de prevenció, higiene i promoció de la salut 03
           2.1 Mesures de prevenció personal 03
           2.2 Ventilació, neteja i desinfecció 05
           2.3 Promoció de la salut i el suport emocional 06
           2.4 Gestió de casos 07
3.    Organització dels mestres especialistes de ZER 08
4.    Organització de cadascuna de les escoles de la ZER 09
           Escola Sant Esteve 09
           Escola Tuixén 10
           Escola Castell-ciutat 11
           Escola Arnau Mir 12
5.    Organització pedagògica de ZER, en situació de pandèmia o confinament 13
6.    Criteris organitzatius dels recursos per a l’atenció de l’alumnat amb NESE 13
7.    Horari lectiu de la ZER 13

 

  1. Introducció

D’acord amb les instruccions per al curs 2021-22 dels centres educatius de Catalunya , el Pla d’actuació per al curs 2021-2022 per a centres educatius en el marc de la pandèmia i l’ordre que regula el calendari per al curs 2021-22, presentem aquest Pla d’organització de centre (POC) de setembre, que serà revisat i modificat segons la situació pandèmica en què ens trobem.

 

  1. Principis bàsics de prevenció, higiene i promoció de la salut

2.1 Mesures de prevenció personal

A.-Distanciament físic

La distància física interpersonal de seguretat, tant en espais tancats com a l’aire lliure, s’estableix en 1,5 metres, en general, amb l’equivalent a un espai de seguretat de 2,5 m2 per persona. Per tant, en els grups estables no és necessari requerir la distància física interpersonal de seguretat establerta en 1,5 metres (o la superfície equivalent de seguretat de 2,5 m2).

 

B.- Higiene de mans

En infants i adolescents, s’han de rentar les mans:

  • a l’arribada i a la sortida del centre educatiu;
  • abans i després dels àpats;
  • abans i després d’anar al lavabo , i
  • abans i després de les diferents activitats (també de la sortida al pati).

En el cas del personal que treballa al centre, el rentat de mans s’ha de dur a terme:

  • a l’arribada al centre, abans del contacte amb els infants;
  • abans i després d’entrar en contacte amb els aliments, dels àpats dels infants i dels propis;
  • abans i després d’acompanyar un infant al lavabo;
  • abans i després d’anar al lavabo;
  • abans i després de mocar un infant (amb mocadors d’un sol ús), i
  • com a mínim una vegada cada 2 hores.

Hi ha diversos punts de rentat de mans, amb disponibilitat de solució hidroalcohòlica amb dosificador i tovalloles d’un sol ús. En punts estratègics (menjador, zona d’aules. I l’entrada de l’escola..) es recomana la col·locació de dispensadors de solució hidroalcohòlica per a ús del personal de l’escola.

  C.- Ús de la mascareta

L’ús de la mascareta per a l’inici d’aquest curs és de: 

Col·lectiu Indicació
2n  Cicle d’Educació Infantil (3 – 6 anys) NO OBLIGATÒRIA
De 1r a 6è de primària OBLIGATÒRIA
Personal docent i no docent OBLIGATÒRIA

Aquesta mesura pot ser susceptible de canvis al llarg del curs segons l’evolució de la pandèmia i l’augment dels percentatges de vacunació.

La mascareta indicada en l’àmbit educatiu és de tipus higiènic, en compliment de la norma UNE.

D.-Requisits d’accés als centres educatius

Per l’accés a l’escola caldrà tenir en compte aquests punts:

  • Absència de simptomatologia compatible amb la covid-19 (febre o febrícula per sobre de 37,5 ºC, tos, dificultat per respirar, mal de coll, refredat nasal, fatiga, dolors musculars i/o mal de cap, mal de panxa amb vòmits o diarrea, pèrdua d’olfacte o gust en infants grans i adolescents) o amb qualsevol altre quadre infecciós.
  • No convivents o contacte estret amb positiu confirmat o simptomatologia compatible en els 10 dies anteriors.

En cas que l’alumne o alumna presenti una malaltia crònica d’elevada complexitat que pugui augmentar el risc de gravetat en cas de contraure la infecció per SARS-CoV2, es valorarà de manera conjunta —amb la família o persones tutores i el seu equip mèdic de referència—, les implicacions a l’hora de reprendre l’activitat educativa presencialment al centre educatiu.

També tindrem en compte els requisits d’accés als nostres centres educatius de persones pertanyents a altres entitats o empreses de cara a la gestió de vulnerabilitats i/o contactes.

E.- Control de símptomes

A l’inici del curs, han de signar una declaració responsable a través de la qual:

  • Han de fer constar que són coneixedores de la situació actual de pandèmia, amb el risc que això comporta, i que, per tant, s’atindran a les mesures que puguin ser necessàries en cada moment.
  • Es comprometen a no portar l’infant al centre educatiu en cas que presenti simptomatologia compatible amb la covid-19 o l’hagi presentat en els darrers 10 dies i a comunicar-ho immediatament als responsables del centre educatiu, per poder prendre les mesures oportunes.

Les famílies disposen d’una llista de comprovació de símptomes.  La família o, si escau, el mateix alumne o alumna, ha de comunicar al centre si ha presentat febre o algun altre símptoma.

En cas que la situació epidemiològica ho requerís es pot considerar la implementació d’altres mesures addicionals com la presa de temperatura a l’arribada a l’escola. Els centres disposem de termòmetres de distància incorporats a la farmaciola per si un infant o adolescent es troba malament durant la jornada lectiva, però no es considera necessari prendre la temperatura diàriament en el moment de l’accés al centre.

2.2 Ventilació, neteja i desinfecció

Les escoles disposen d’una planificació de ventilació, neteja i desinfecció.  La neteja i la posterior desinfecció d’espais es farà amb una periodicitat diària al final de la jornada, procurant incidir més en aquelles superfícies de contacte habitual.

Es permet que els alumnes comparteixin materials portats de casa sempre que compleixin condicions d’higiene. Les zones exteriors es considerem espais de baix risc de transmissió del coronavirus. Per aquest motiu, utilitzarem espais com el pati per a la realització d’aquelles activitats puguin fer-se a l’aire lliure.

La ventilació en els nostres centres de la ZER

  • Les escoles disposen de ventilació natural mitjançant finestres i portes.

Aquesta ventilació serà creuada i contínua. Per tal que la ventilació sigui més efectiva, provocarem més fluxos d’aire creuats, obrint finestres i portes. Les finestres i portes estiguin obertes el màxim d’hores possibles.

  • A les aules aconseguint la ventilació adequada obrint les finestres 20 centímetres sempre que ens ho permetin les temperatures.
  • El repartiment de l’obertura entre totes les finestres de l’aula aconsegueix una millor ventilació. Obrint de manera parcial diverses finestres que no obrir al màxim una sola finestra.
  • Mantenint una lleugera obertura de portes i finestres de les zones comunes (passadissos i vestíbuls) a l’exterior.
  • És important ventilar les aules i estances a partir del moment en què arribi l’alumnat, durant l’activitat lectiva i al final de la jornada.
  •  Durant els descansos i quan l’aula estigui buida  ventilarem uns 10 minuts per renovar bé l’aire.
  • Cal mantenir les portes i les finestres obertes un mínim de 20 centímetres, entre 10 i 15 minuts cada hora lectiva. -.

 Gestió de residus

Preferentment, s’utilitzaran mocadors i tovalloles d’un sol ús per l’assecat de mans o per a la higiene a higiene respiratòria que es llençaran en contenidors amb bosses, preferiblement amb tapa i pedal. El material d’higiene personal, com mascaretes, guants i altres residus personals d’higiene, són considerats com a fracció resta i, per tant, s’han de llençar al contenidor de rebuig (contenidor gris).

En el cas que alguna persona presenti símptomes mentre està al centre, cal tancar en una bossa tot el material utilitzat a l’espai d’ús individual on s’ha aïllat la persona i introduir aquesta bossa tancada en una segona bossa abans de dipositar-la amb la resta de residus .

2.3 Promoció de la salut i suport emocional

L’educació emocional  afecta el desenvolupament dels infants, ja que afavoreix l’autoconeixement, predisposa a actituds positives, millora les relacions, incentiva la motivació i afavoreix el seu creixement de manera integral. Per aquest motiu impartirem aquesta educació a través d’unes activitats emocionals en les hores de tutoria i sempre que calgui.. Els infants han de ser competents emocionalment capaços d’enfrontar-se als reptes de la vida

Les escoles actuaran per consolidar aquests hàbits i conductes:

  • Tenir cura d’un mateix i de les persones que l’envolten
  • Actuar amb responsabilitat per protegir els més vulnerables
  • Aplicar les mesures de protecció i prevenció de manera sistemàtica.

2.4 Gestió de casos

S’aplicarà el protocol vigent de gestió de casos covid-19 als centres educatius, quan es detecti un cas positiu o simptomatologia susceptible de ser covid-19.

Les direccions a través del traçacovid podran saber quins alumnes i quins docents no estan vacunats, quins sí que ho estan, i quins han passat la malaltia. La faran servir quan es detecti algun cas als seus centres,  per derivar els contactes als tres circuits que s’han establert.

  • En el primer, anomenat circuit A, les persones que no tinguin immunització hauran de fer una quarantena de 10 dies, i fer-se una PCR. Aquesta prova se la faran entre el quart i el sisè dia del contacte, però encara que el resultat sigui negatiu, i hauran de mantenir la quarantena sencera.
  • En el segon, el circuit B, adreçat als docents d’infantil i primària, els vacunats o immunitzats per malaltia, s’hauran de fer un test d’antígens. En aquest circuit no caldrà fer quarantena si el test surt negatiu, i es farà a una farmàciael més aviat possible.
  • El circuit Cestà pensat pels alumnes d’infantil, primària i educació especial, i és molt similar al B, tret que el test d’antígens el gestionarà l’atenció primària, que dirà on cal fer-lo.
  1. Organització dels mestres especialistes de la ZER

Hem vetllat per tal que els diferents especialistes puguin impartir la seva especialitat a tot l’alumnat i escoles de la ZER. Pel que fa a la Llengua Anglesa, a l’escola de Tuixén ho farà una mestra del centre..

Dilluns Dimarts Dimecres Dijous Divendres
Educació

Especial

M Castellciutat Castellciutat Arnau Mir Castellciutat Castellciutat
T Sant Esteve Castellciutat Tuixén
Educació

Física

M Castellciutat Castellciutat Arnau Mir Castellciutat Sant Esteve
T Tuixén Arnau Mir Castellciutat Arnau Mir
Educació

Musical

M Arnau Mir Castellciutat Castellciutat Arnau Mir
T Sant Esteve
Educació

Musical

M Sant Esteve Sant Esteve
T Tuixén
Llengua

Anglesa

M Sant Esteve Arnau Mir Castellciutat Sant Esteve Castellciutat
T Arnau Mir Castellciutat Arnau Mir Castellciutat
Religió M Castellciutat Arnau Mir Sant Esteve
T Sant Esteve

 4.- Organització de l’escola

 Escola deTuixent  (Tuixent)

Grups Alumnes Docents Espai
Estable Temporal Estable Temporal
1 grup bombolla

1 grup/classe

10 Tutora 2n-CM

Tutora CS

Especialistes

– Ed. Física

– Música

– Anglès

– Religió

-Pedagogia terapèutica

2 aules ordinàries Menjador i pati.

 

Grups de convivència estable 1 grup bombolla , 1 grup/classe
Espais El centre disposa de dues aules ordinàries i un espai polivalent pel menjador, desdoblaments, etc…
Menjador 1 sol torn amb tot l’alumnat
Patis 1 sol torn amb tot l’alumnat
Espais de reunió i treball per al personal Les reunions de mestres es realitzen a les mateixes aules ordinàries o al despatx de direcció.
Entrades i sortides Les entrades i sortides del centre es faran conjuntament per la porta principal. Es recomana que, en cas que sigui necessari, només accedeixi a l’interior del recinte escolar un familiar per alumne seguint totes les mesures de protecció establertes.
Circulació dins del centre Degut al reduït nombre d’alumnes, la circulació serà lliure pel centre.
Acollida matinal No es fa acollida matinal.
Adaptació de P3 No hi haurà infants de P3.
Sortides i colònies Els centres poden dur a terme les activitats previstes en la seva programació general anual:

– Sortides de ZER, sempre cal portar mascareta quan no es pugui preservar la distància.

– Colònies es mantindran els grups estables. Es prioritzaran les activitats a l’aire lliure i se seguiran les mesures de prevenció i higiene habituals.

Extraescolars No està prevista la seva realització.

 5.- Organització pedagògica de ZER, en situació de pandèmia o confinament.

Educació Infantil

En cas de confinar un grup o un alumne/a, el tutor/a disposarà d’un dossier amb diferents activitats que permetin a l’alumnat treballar amb la màxima autonomia possible i prendre iniciatives. Aquest material es lliurarà a l’alumnat en el moment de confinar el grup perquè pugui anar fent les tasques des de casa. Al mateix temps, cada mestre/tutor vetllarà per mantenir el contacte amb l’alumnat a través de vídeotrucades.

Educació Primària

En el cas que tot el grup estable estigui confinat, es disposarà d’un dossier amb propostes diverses de les diferents àrees curricular. Es realitzarà un seguiment a través de videotrucades grupals i individuals per a fer-los un acompanyament tan a nivell emocional com organitzatiu.

Si es tracta d’un alumne confinat, se li penjaran els deures al Classroom de l’escola per tal de seguir al màxim les  tasques que els seus companys de l’aula estan realitzant.  Es realitzaran vídeotrucades per tal d’organitzar i gestionar les tasques a fer i poder realitzar un seguiment emocional de l’alumne.

6.- Criteris organitzatius dels recursos per a l’atenció de l’alumnat amb NESE

La mestra itinerant especialista en pedagogia terapèutica, atendrà l’alumnat amb Necessitats Educatives i/o dificultats d’aprenentatge de les diferents escoles de la ZER.

 

7.- Horaris.

Des de la ZER continuarem amb la sisena hora. L’entrada serà a les 9h fins les 13h i a la tarda de 15h a 17h.

L’escola de Tuixent, degut a la seva situació geogràfica, té un horari diferent. Els dimecres i divendres fan de 8.30h a les 13.30h. La resta de dies comencen a les 8.30 fins les 13.10 i de 15h a 17h.