Història

En els segles passats, als olianesos els ha preocupat, i molt, l’ensenyament i l’educació dels seus fills/lles.

L’escola pública en forma d’escola unitària és la que té tradició des de temps llunyans, però també han passat per aquesta vila algunes ordres religioses que han complementat aquest ensenyament.

La coeducació no va ser possible fins els anys 70 ja que la normativa vigent ho prohibia per tant resumirem per separat l’ensenyament de nens i nenes.

Podem aportar els següents fets trets de fonts totalment fiables:

1690 – La segona fundació dels Escolapis a Catalunya va ser a Oliana, està comprovat que Sant Josep de Calasanç va venir a Oliana per visitar l’escola.

1735 – Oliana tenia una biblioteca amb 1541 volums la qual cosa vol dir l’interès que hi havia per la cultura en general.

1785 – Els nens escolaritzats eren 52.

1844 – L’escola Pia marxa d’Oliana, després de fer una gran tasca educativa.

1864 – El fill d’Oliana, Sr. Ignasi Esteve, deixa una part dels seus bens per l’escola d’Oliana i esdevé la Fundació Ignasi Esteve.

1886 – Continuen la tasca pedagògica els Missioners Diocesans de Sant Ermengol. Posteriorment un grup de Sacerdots seculars impartien els ensenyaments bàsics i els de Batxillerat.

1921 – El 10 d’octubre d’aquest any, arriben els Germans de les Escoles Cristianes (La Salle), que van romandre a Oliana fins el 1970.

1924 – El rei Alfons XIII visità Oliana i la seva escola.

1970 – A partir d’aquest any, i amb règim de coeducació, comença un nou període per l’ensenyament, es crea la “Escuela Graduada Mixta”.

1979 – la nostra escola va començar a ensenyar a llegir en català als alumnes que començaven la seva escolarització. A partir d’aquí comença una nova era per l’ensenyament al nostre poble, i el nom del col•legi passa a ser “Col·legi públic Sant Jordi”.

Quant a les nenes podem esmentar que el 1885 existia la “escuela pública elemental de niñas”.

El 1864 es funda l’escola d’Oliana pel Dr. Caixal cofundador amb la Mare Janer, de l’Institut de la Sagrada Família. L’any 1964, es celebrà a Oliana el primer centenari d’aquesta fundació amb una gran festa popular.

Va ser a partir de l’any 1970 amb la Reforma educativa de Villar Palasí, que aquestes Religioses deixessin l’ensenyament Primari, però es van quedar uns anys més per tenir cura del parvulari, que poc a poc el va anant absorbint l’escola pública.