Història

Abans de la Guerra Civil, els edificis del municipi que s’utilitzaven per impartir l’ensenyament eren entre altres l’actual emissora de ràdio, la presó i el darrer pis de l’edifici n. 9 del C. Fra Magí Català.

Paral·lelament a aquests edificis també s’impartia docència a l’actual Arxiu de l’Hospital de Sta. Magdalena, de les Germanes Carmelites de la Caritat. A la Mercè s’hi instal·là també un col·legi de segona ensenyança.

Durant l’alcaldia del Sr. Abellò Barrios (1943-55), es va aconseguir que el Cardenal Arce Ochotorena donés el permís per instal·lar el grup escolar públic on es troba actualment. Fou anomenat fins a pocs anys “Cardenal Arce Ochotorena” en honor al Cardenal que hi col·locà la primera pedra el 28 de desembre de 1946. Inaugurat el dia 21 de gener de 1951 per un altre Cardenal, l’Eminentíssim Benjamín de Arriba i Castro, ja que el fundador D. Manuel Arce Ochotorena havia mort al 16 de setembre de 1948.

A banda del Cardenal esmentat, va col·laborar molt intensament en la construcció del col·legi el Dr. Rafael Folch Andreu, catedràtic de Farmàcia a Madrid, montblanquí de naixement i persona molt influent pels seus valors intel·lectuals, la Sra. Concepció Fernández i la corporació municipal presidida pel Sr. Abelló.

És gairebé impossible anomenar tots els mestres que hi han passat, però podem recordar els directors: el Sr. Magí Mallafré , el Sr. Genís Torres (1967-1977), el Sr. Lluís Vallés (1977-1992), el Sr Josep M. Tarragó (1992-2004), la Sra. Dolors Claverias (2004-2011 ) i ara amb l’actual equip.

Al curs 76-77 es va construir un annex de l’edifici destinat a parvulari, posteriorment la calefacció de gasoil, degut a les necessitats d’ampliar l’escola, es va dotar l’edifici de tres noves aules i serveis. Més endavant. l’escola va començar a tenir conserge i l’any 1991 l’escola va ser remodelada (es va introduir la biblioteca, una sala d’audiovisuals, una cuina i un menjador més gran). L’esforç de l’associació de pares amb diferents vagues i protestes va ser l’impulsora perquè es poguessin començar i acabar les obres en un sol curs.

També es va constituir l’AMPA del col·legi, i una de les activitats més importants realitzada es va ser contribuir econòmicament (50%) en la construcció de la pista poliesportiva del pati de l’escola.

L’any 1992, el President de la Generalitat, Jordi Pujol, va inaugurar la reforma.

Aquest mateix any, el 20 de maig, la corporació municipal presidida pel Sr. Andreu Mayayo, va donar el vistiplau per trametre la sol·licitud de canvi de nom del col·legi al Departament d’Ensenyament i en data del 13 de maig del 1992 el DOGC oficialitzava el nom de Col·legi Públic Les Muralles.

Més tard es va transformar el magatzem de colònies en gimnàs i el curs següent, degut a la implantació de l’escolarització dels nens i nenes de tres anys, es va adaptar per ésser una aula. Es va posar en funcionament el gimnàs del Col·legi construït per l’Ajuntament i durant el curs es va instal·lar la megafonia exterior pagada a parts iguals entre l’Ajuntament, l’AMPA i el col·legi i es va enrunar l’antiga piscina de colònies per convertir-la en una pista d’esports.

Durant el curs escolar 1996-97, amb motiu del nou pla d’estudis es va habilitar i deixar dues aules a l’Institut de Formació Professional “Pere Berenguer”.

El curs 2000-2001 es pinta la façana de l’escola, es celebra el 50è aniversari i s’edita el llibre “Les Escoles de Montblanc” que reflecteix la història del centre, i que es pot adquirir a la Secretaria del Centre.

El curs escolar 2004-2005 es posa en funcionament el laboratori d’idiomes, el programa MAV (Mitjans Audio-Visuals) i la Biblioteca del centre.  Aquest mateix curs, l’AMPA subvenciona una gran vitrina per exposar els trofeus dels alumnes del centre.

Un any més tard, el Departament d’Educació dota al Centre amb una Aula d’Acollida per als alumnes nouvinguts. Durant uns anys l’aula d’acollida va funcionar al 50% i actualment, curs 16-17 tenim una dotació sencera.

També s’avançarà l’aprenentatge de la llengua anglesa a P-5. En posteriors anys s’ha avançat a tota l’educació infantil.

El curs 05-06 s’amplia el parc infantil i s’asfalta la part que envolta el gimnàs, amb l’aportació econòmica del Centre, l’AMPA i l’Ajuntament.

Al setembre del 2006 comença a funcionar una USEE (Unitat de Suport a l’Educació Especial) per atendre als alumnes amb Necessitats Educatives Especials. Es tanca el juny de 2012 i es torna a obrir el setembre de 2016 (però sense educadora).

En el curs 2006-2007, s’implanta la sisena hora lectiva i això fa que s’incrementi el nombre de professorat. Iniciem el projecte d’Innovació Escolar Biblioteca.edu. El 2011 es treu la 6h implantant en el seu lloc el SEP. Els dilluns i dijous es destinen a aquest reforç escolar personalitzat.

L’Ajuntament durant aquests anys ha col·laborat activament en el manteniment de les instal·lacions de l’escola: reparant els desperfectes a càrrec del conserge i/o amb l’ajut de la brigada, pintant la façana, l’exterior del passadís del primer pis i adequant els primers lavabos, amb el compromís de adequar-los tots.