Coneguem Mussorgsky i els Quadres d’una exposició.

MODEST MUSSORGSKY
(Karevo, 1839 – Sant Petesburg, 1881)

Al llarg del segon trimestre hem estat escoltant i gaudint de la interpretació dels “Quadres d’una exposició de Mussorgsky”.

Modest Mussorgsky va ser un dels compositors nacionalistes russos més originals i influents del s.XIX.

Va néixer a Karevo (Rússia) el 21 de març de 1839.
Era fill d’un terratinent rus, gran amant de la música.
La seva mare va ser qui li va donar les seves primeres classes de piano.

Va progressar tan ràpidament que als set anys ja tocava petites peces de Liszt, i als nou interpretava un gran concert de Field davant d’un nombrós auditori a casa dels seus pares.

La seva primera composició, data de l’any 1852, el seu primer any d’estada a l’Escola de Cadets.
Tenia només tretze anys i la peça estava dedicada als seus companys de l’escola militar.
Durant la tardor de l’any 1856 va conèixer casualment a Alexander Borodin que era metge però tenia una gran afició per la música.

Diverses circumstàncies i la seva afecció cada vegada més gran a la beguda van malmetre aquest jove tan prometedor.

L’amistat amb Borodin el porta a conèixer altres joves interessats per la música amb els que més tard formaria el que es coneix com el “Grup dels 5”.

Aquests cinc músics eren:
– Mili Balakirev
– Alexander Borodin
– César Cui
– Modest Mussorgsky
– Nikolái Rimski-Kórsakov

De tots cinc, Mussorgsky era el més genial, el més naturalista, en el sentit d’estar exempt de tot artilugi, utilitzant sovint una harmonia basada en les escales de la música folklòrica russa.
Alhora, però, i potser en conseqüència, va ser el menys tècnic, i sovint calia que els altres l’ajudessin, sobretot a instrumentar.

La seva obra mestra és l’òpera “Boris Godunov” (1868) basada en el drama de l’escriptor rus Alexander Pushkin.

Altres obres seves que cal destacar són:
– “Una nit a la muntanya Pelada” (1867)
– “Quadres d’una exposició” (1874)
– “Cants i danses de la mort” (1877)

Té un ampli repertori de cançons qualificades de genials.

Els quadres d’una exposició és una composició que va fer Mussorgsky  en commemoració al seu amic, l’artista i arquitecte Víktor Hartmann . Els que va descriure van ser:

1. Gnoms: un gnom coixejant

2. El vell castell: un trobador cantant i tocant el llaüt a la seva estimada

3. Les Tulleries: nens jugant en el parc de les Tuleries

4. Bydlo: un carro amb grans rodes tirat per dos bous

5. Ball dels pollets en la seva closca: pollets trencant la closca al néixer

6. Samuel Goldenberg y Schmuyle: dos jueus polacs, un ric i l’altre pobre dialogant

7. El mercat de Limoges: bullici de les dones comprant en el mercat

8. Catacumbes: contemplació dels sepulcres de les catacumbes

9. La cabana sobre les potes de la gallina: conte popular rus sobre la bruixa Baba-yaga

10. La gran porta de Kiev: homenatge a la gran porta dels herois que rep triomfant als exèrcits russos. Aquesta porta no es va arribar a construir mai, Mússorgski s’inspira en la maqueta.

Des d’aquest enllaç els podeu escoltar.

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *