Qui som

La Zona Escolar Rural Poblet es va constituir l’any 1994. És una unitat escolar pública que integra les tres comunitats educatives de les següents escoles:

  • Escola de Blancafort, de Blancafort,
  • Escola del Montgoi, de Vilaverd,
  • Escola Mare de Déu dels Torrents, de Vimbodí i Poblet.

La Zona Escolar Rural Poblet és una unitat escolar pública que es proposa aconseguir una escola d’àmbit rural de qualitat amb la col·laboració expressa de mestres, pares, mares, alumnes, ajuntaments, serveis educatius… i tots aquells que incideixen dins la nostra comunitat educativa que puguin i vulguin treballar juntament amb els centres. Treballar per una societat compromesa amb Catalunya i el món, emfatitzant la coeducació i el respecte per la diversitat.

Tal com diu la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), pretenem que la nostra pràctica educativa respongui millor a la diversitat dels alumnes catalans, i adoptant en tot moment mesures concretes per a satisfer les situacions que presenta una societat complexa i canviant com la del segle XXI.

L’escola rural, l’escola de les tres “P”: petita, pública i de poble, afavoreix el seu arrelament al territori, a la vegada que dóna vida al municipi i és un dels seus eixos principals de dinamització. L’entorn de les escoles de la ZER Poblet pertany a un medi rural de pobles petits, però vius i amb voluntat de ser. Per tant, la nostra ZER  busca relacionar-se amb l’entorn proper i participar de forma activa en les activitats culturals dels nostres pobles.

Segons el Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l’educació infantil i el Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària,  ens veiem involucrats en el treball de les capacitats i competències bàsiques. En aquests decrets s’expressa el desenvolupament competencial, el qual implica la capacitat d’utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers. Això implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.

Per aquesta raó, a la nostra ZER treballem per l’assoliment de les capacitats i competències bàsiques emmarcant els processos d’ensenyament-aprenentatge entorn als quatre eixos següents:

  • Aprendre a ser i actuar de manera autònoma.
  • Aprendre a pensar i comunicar.
  • Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
  • Aprendre a conviure i habitar el món.

 

LA HISTÒRIA DE LA NOSTRA ZER:

La Zona Rural Poblet neix com a reestructuració de les escoles que faltaven que s’integressin en una zona educativa rural.

En la Resolució del 21 de març de 1994 de la Generalitat de Catalunya la nostra ZER va quedar definida de la següent manera: ZER POBLET, formada per les escoles dels municipis: Blancafort, Vilaverd i Vimbodí i Poblet.

La ZER POBLET queda constituïda el curs 1994-95, amb seu a Vimbodí i Poblet, i amb una dotació de dos mestres itinerants.

Durant aquests anys s’han realitzat diferents projectes conjuntament amb escoles d’altres zones de Catalunya, Espanya i Europa:

– Projecte Comènius (País Basc, Romania, Itàlia… Curs 2005/06 i 2006/07)

– Projecte Orator (Llengua anglesa)

– Pla experimental en llengües estrangeres (2006-2009)

– Proyectos ARCE (Primer projecte de Agrupaciones Escolares 2008-2010 “Nuestro entorno nos identifica” i segon projecte 2010-2012 “Construir saberes, compartiendo tradiciones).

Durant aquests anys hi ha hagut sis equips directius, tot i que, actualment hi ha un equip directiu estable des del curs 2010-11. Cal dir que en tot moment s’ha comptat amb el recolzament del Centre de Recursos Pedagògics de la Conca de Barberà (CRP) com a dinamitzador de les activitats conjuntes de les diferents escoles de la comarca.

Els cursos 2004-05 i 2005-06 es va fer una modificació horària a fi de què els mestres disposessin de dues tardes al mes (dimecres) per poder trobar-se tots i treballar de manera conjunta en tasques de coordinació i organització.

La matrícula d’alumnes també ha anat augmentant. A l’inici hi havia uns 80 alumnes en tota la ZER; hem arribat a tenir uns 140 alumnes, i actualment la matrícula és d’uns 112.

Referent als mestres itinerants, dels 2 mestres que hi havia en un inici s’havia arribat a tenir 5’5 mestres itinerants (Anglès, Educació Física, Música, Educació Especial, Suport Infantil i 0’5 d’Anglès). Amb la darrera retallada de plantilla, en el curs 2010-11 el nombre de mestres itinerants va quedar reduït a 3 (Anglès, Música i Educació Física). Aquest curs, 2018-2019, vam recuperar l’especialista d’Educació Especial, per tant, actualment som 4 especialistes.

 

ORGANIGRAMA DE LA NOSTRA ZER:

organigrama-de-zer