cropped-mans-pintades-grisBenvinguts a la ZER del Solsonès

COMIAT DE SISÈ 19-20 CONFINAT

El divendres 19 de juny els dotze infants de sisè de la ZER El Solsonès van poder celebrar el seu comiat, la XXVa promoció, de manera presencial. Això sí, amb totes les mesures de protecció davant la pandèmia.

El local social de Navès va acollir la Kidist, la Berta, el Marc, la Núria, l’Abril H, l’Andreu B, l’Aran, la Clàudia, l’Andreu P, el Max , l’Abril F la Jana.  Set alumnes d’Aiguadora, tres de Llobera, una d’Ardèvol i una altra de Freixinet respectivament. Llegir més»

A L’ESCOLA DE LA COMA ESTRENEM PÀGINA WEB

 

Hola famílies, mestres i alumnes de la ZER. Des de La Coma i la Pedra us convidem a la nostra escola i a la nostra vall a través de la nova pàgina web. L’hem creat amb molta il·lusió. Volem que sigui una eina per compartir moments viscuts, per crear i cercar projectes, per atrapar somnis, per recordar vivències d’infants, mestres, famílies…  i ara, de confinament. També per recordar què fem i què ens queda per assolir. Per explicar com fem escola i com la trobem a faltar, per cercar-hi informació i sobretot, pensada per omplir-la, ben aviat, de rialles celebrant que tornem a estar junts.

MOLTA  GENT PETITA
EN LLOCS PETITS
FENT COSES PETITES
POT CANVIAR EL MÓN

                   Eduardo Galeano

Encara hi estem treballant. L’anirem polint i guarnint amb apartats i enllaços que ens facilitin trobar tot allò que està relacionat amb l’escola i amb la ZER. Ara ja és vostra també. Visiteu-la, sempre hi sereu benvinguts i benvingudes.

GUANYEM EL vídeoMAT 2020!

Novament i també per partida doble, l’escola de Lladurs guanya el vídeoMAT 2020.
Els més petits, els ximes, amb el treball “De què fa gust la lluna de Lladurs?” desenvolupen tot un projecte de mesura a partir del conte del mateix títol. Un treball impecable i engrescador on els animals en són els protagonistes.
Per una altra banda, els més grans, els detectius, es plantegen a partir de la geometria plana com afecta la distància i el punt de vista a la forma i la mida dels objectes. Un treball que evidencia matemàticament allò que ja sospitem: Sovint els objectes no són com els veiem.

Els més petits han guanyant dins la categoria d’EI i CI i els més grans en la categoria de CM i CS. La qual cosa ens satisfà doblement ja que en el treball dels ximes només hi participen alumnes d’EI i en el treball del detectius només hi ha alumnes de CI i CM.

De qualsevol manera, el més important continua sent que els nens i les nenes de l’escola gaudeixen fent matemàtiques.

Felicitats nenes i nens de Lladurs, ho heu tornat a fer molt i molt bé!

Adjuntem els dos vídeos guanyadors per tal que en pugueu gaudir.

 

VIDEOMAT2020: DE QUÈ FA GUST LA LLUNA DE LLADURS?

Un dia va aparèixer una lluna a l’escola i els animals de Lladurs volien saber quin gust tenia. Sort en van tenir dels Ximes que són uns matemàtics excel·lents!

Durant el segon trimestre hem fet unprojecte de matemàtiques que ens ha acostat a les figures de dues dimensions, totes elles planes. A la relació que podem establir entre punts comparant-los segons la seva posició, l’ordre lineal. També a la mesura de longituds (alçada, altura i llargada) amb diferents instruments. I segur que em deixo alguna cosa perquè no paràvem de fer matemàtiques! Hem gaudit molt! I esperem que vosaltres també ho feu mirant el vídeo.

 

Ah! Amb aquest vídeo participarem al VídeoMAT2020. Si us agrada, us animem a que feu “like” des del Youtube.

Lladurs participa novament al vídeoMAT 2020

Com a cloenda del projecte de geometria que s’ha dut a terme durant aquest segon trimestre, els alumnes de primària han elaborat aquest petit vídeo amb el que participaran a la nova edició del vídeoMAT.

Des del passat dia 1 estan obertes les votacions del públic pel premi especial.

En el cas de què us agradi el nostre treball, us animem a què feu un “like” des del Youtube.

Molt aviat també, estarà disponible el vídeo dels més petits de l’escola.
No us el perdeu tampoc!

Vincles

Vincles és el nom d’un dels projectes de la ZER. Un projecte cooperatiu que es realitza en parelles, on les nenes i els nens més grans fan de padrins dels infants més petits. El fet de ser padrí representa que la persona adquireix el compromís de vetllar pel seu fillol. I el fillol, una nena o un nen d’una altra escola, respecta i aprèn del seu padrí, se sent protegit i acompanyat. L’experiència es duu a terme durant tot el curs escolar i contempla diverses activitats entre l’alumnat de les set escoles. Aquestes activitats pretenen augmentar la cohesió de grup, establir relacions solidàries entre alumnes i afavorir valors com ara la responsabilitat i el respecte mutu. Un projecte d’apadrinament que vol establir lligams afectius entre infants de diferents edats i generar una experiència positiva i plaent.

Durant aquest curs padrins i fillols han descobert qui era la seva parella a través d’una descripció en castellà i un retrat amb collage, s’han trobat a la Castanyada per dinar plegats i intercanviar-se un petit obsequi elaborat a escola,  s’han felicitat les festes de Nadal amb una postal creada per ells i finalment han compartit la lectura d’un conte a les Jornades literàries. Moments que cada infant ha recollit a la seva llibreta de “Vincles de la ZER”, un diari amb les vivències personals viscudes com a padrí o fillol. Ja hem passat l’equador del curs, però encara els queda alguna experiència més per afegir a aquest petit diari que es convertirà en un gran record del seu pas per la ZER.

“Endevina qui sóc?”
Joc entre padrins i fillols a l’inici de curs

 

Intercanvi de clauers a la Castanyada
Els padrins llegeixen un conte als fillols.

EL TIÓ I ELS PASTORETS 2019 A NAVÈS

El divendres dia 20 de desembre va ser un dia ple d’activitats a l’Escola Aiguadora. Al matí vam fer l’assaig general de l’obra “Els Pastorets”. Aquest assaig ens va sevir per consolidar el que havíem treballat en els assajos dels dies anteriors. Ja feia dies que treballàvem per preparar l’obra: aprenent els papers, mirant amb quina entonació havíem de dir les intervencions, preparant l’atrezzo, decidint per on havíem de sortir o marxar, decidint quines músiques posaríem, quines llums serien les mes correctes a cada escena…

En acabar  l’assaig vam sortir a esbargir-nos i relaxar-nos una estona. Són dies on  l’eufòria i l’excitació costen de controlar. El matí va començar molt gris i plujós, però a mig matí la pluja va fer una treva i va sortir el sol, moment que vam aprofitar perquè ens toqués l’aire. Cap a les 12 h va ser l’hora de fer cagar el tió. La setmana anterior el vam treure del seu amagatall per tal de preparar-lo, necessitava escalfor i aliments. El vam tapar amb una manta, el vam deixar prop d’un radiador i li vam donar menjar: galetes, mandarines… per a que es fes fort i màgic. I… va arribar el moment de fer-lo cagar…Els infants ens vam col·locar al voltant del tió, tapat amb la seva manta i al ritme de la cançó: Tió caga torró, d’avellana i de pinyó,…. vam anar donant-li cops de bastó  i… de forma màgica… van sortir regals i obsequis.

Després d’un matí ple d’emocions: il·lusió, felicitat, alegria… vam anar cap a casa per començar les vacances de Nadal,  i esperar al vespre per fer la representació

En aquestes dates estem immersos en plena preparació per a les festes: que si els torrons, els regals, l’amic invisible, els dinars o sopars, les reunions de família i … una tradició que no s’ha d’oblidar: la representació dels pastorets.

Els Pastorets generen sensacions i emocions que uneixen diferents generacions. Durant més d’una hora vam representar, davant d’un nombrós públic, “La Cantata dels Pastorets”, una versió dels pastorets que inclou text teatral acompanyat de cançons que ajuden a desenvolupar la història d’en Lluquet i en Rovelló, dos pastors catalans que viatgen a Betlem. Pel camí coneixeran els pastors de Judea, la història de Maria i Josep i s’hauran d’enfrontar a uns dimonis que provaran de fer les mil i una.

En acabar l’obra van venir Els Patges, uns personatges màgics al servei dels Tres Reis. Durant una bona estona van estar recollint les cartes que els nens i nenes els vam portar per fer-les arribar als Reis Melcior, Gaspar i Baltasar. També tenen una altra tasca, vigilar si els nens i les nenes ens portem bé.

Per acabar la vetllada, les famílies dels i de les alumnes de 6è van oferir una exquisida xocolata desfeta ben calentona i per acompanyar la xocolata, coca per sucar.

Aquestes activitats provoquen alegria i ajuden a crear vincles entre tots els agents del poble. Fou una vetllada bonica i entranyable.

FIRA DE STA. LLÚCIA 2019 – NAVÈS

Un any més, ha arribat puntual la Fira de Santa Llúcia de Navès, celebrada des de temps immemorials i sent ja una de les fires més antigues de Catalunya, el segon cap de setmana de desembre. Aquesta fira es diu que data del segle XVI. Ha perdurat al llarg dels anys i dels segles essent un punt d’encontre per a la gent de la comarca,  tot i que amb el pas del temps ha anat evolucionant. Anys enrere, estava destinada a la compra i venda de bestiar entre la gent de la zona, però actualment s’ha adaptat als nostres temps i ha adoptat un caire més artesanal, amb exposició d’articles relacionats amb el món rural, venda de productes nadalencs, exposicions de maquinària agrícola, concursos i altres activitats. Llegir més»

DIA INTERNACIONAL DE LES MUNTANYES 11-12-19

Quina és la millor manera de celebrar el Dia Internacional de les Muntanyes? Doncs alliberant un astor de la mà dels agents rurals a les Fonts del Cardener!

El passat dimecres els infants de l’escola de La Coma vam col·laborar amb els agents rurals fent un treball de conscienciació sobre la importància de les muntanyes. Ho vam fer mitjançant activitats d’observació i recerca d’elements de la natura, la fauna i la flora, fent hipòtesis sobre què passarà si no les cuidem; experimentant i comprovant allò que pensàvem…Fins a arribar a l’alliberament del Picat, el nostre astor apadrinat. Moltes gràcies agents rurals!

“Em va agradar moltíssim poder veure un astor de tan a prop i poder alliberar-lo. També poder-li posar nom, Picat!” Roger X.

“M’ha agradat molt alliberar l’ocell Picat” Núria E.

“Em va agradar molt buscar on havia anat el Picat lliure entre els arbres” Aniol E.

“Em va agradar molt alliberar l’astor” Felip C. “M’ha agradat alliberar al Picat” Marc A.

“Un moment màgic. La il·lusió de veure’l volar lliure una altra vegada” Maria P.

“La muntanya respira llibertat. Benvingut a casa Picat” Rubén P.

ELS DRONS DE LA UEC VISITEN LA ZER DEL SOLSONÈS  

 

Durant els mesos d’octubre i novembre les escoles de la ZER del Solsonès hem rebut  una visita ben especial. L’alumnat de la UEC (Unitat d’Escolarització Compartida) l’Afrau ens  van venir a explicar el funcionament dels drons, i a més, els vam poder fer volar!

Després de presentar-nos entre nosaltres, els nois i noies de la UEC, amb l’ajuda dels seus respectius educadors, van obrir els  ordinadors i mitjançant les presentacions que havien preparat ens van explicar de manera molt ordenada tot el que sabien sobre els drons. Ara, ja sabem què és un dron, quines són les seves parts, com roden les seves hèlices per tal de poder-se enlairar i fins hi tot, quins són els usos que els hi poden donar. Ens va agradar molt saber que els estan utilitzant per coses que milloren el benestar de les persones, com per exemple per portar medicines a persones que ho necessiten i viuen en llocs poc accessibles, o per  fer tasques de vigilància en zones on hi ha conflictes etc. Cal dir però, que hem d’anar  alerta ja que hi ha persones que han pensat en donar altres usos que poden provocar problemes, com per exemple per robar o per transportar drogues o bombes. Llegir més»

Núria Florensa, la Greta Thunberg de Solsona, a les escoles de la ZER-Solsonès

La Núria és tranquil·la, pacient i amb una capacitat comunicativa digna de qualsevol professional que treballés a qualsevol mitjà audiovisual.

Ens ha anat visitant, una per una, a les set escoles de la ZER. Durant les seves visites ens ha anat explicant com se li va començar a remoure per dins la preocupació per vetllar per un món més respectuós amb el medi ambient. Va començar fent vaga cada divendres a la tarda quan anava a l’escola primària –va arribar un moment que em va semblar molt més important lluitar per la conscienciació social per la cura del medi ambient que la pròpia escola, perquè sense terra ja no existiria res, ni tan sols l’escola- ens va transmetre. La seva capacitat reflexiva ja la va portar, des de molt petita, a plantejar-se prioritats i a pensar què és el que realment importa.

Més endavant, va començar a explicar i compartir tot el que ella havia canviat després de les seves recerques i investigacions a la resta dels infants de diferents escoles.

Poc a poc, mentre ens anava compartint experiències, ens va, també, donar bons consells: com podem fer per calentar-nos a casa amb energies renovables?; en quin tipus d’establiments podem comprar que siguin respectuosos amb el medi ambient?; per què no ens parem a reflexionar sobre les marques que comprem?; com és que no agafem molt més la bicicleta si sabem que no contamina?

Ha sigut una col·laboració estel·lar per al nostre projecte de ZER: Recuperem la terra, el qual portem a terme des de les set escoles pertanyents a la ZER – Solsonès. Només li podem donar les gràcies per donar-nos la seva veu de l’experiència, de l’expertesa i d’haver tingut una mirada de confiança sobre nosaltres, els infants: si no cregués que vosaltres no canviaríeu el món, no estaria aquí. Estic perquè sé que el canviareu…, ens va afirmar.

Gràcies, Núria! Esperant a que tornis un altre dia.

DE PATIS, DE COLORS I DE JOCS…

Un pati gris i humit ha passat a la història…

El darrer dissabte de novembre famílies, mestres i alumnes de l’escola de La Coma ens vam trobar per omplir de colors i de jocs el pati de l’escola.  Ens hi vam posar mentre esmorzàvem torrades amb botifarra  i xurros amb xocolata!

Pares i mares, germans i germanes, nens, nenes i mestres de l’escola amb molta traça i durant tot el matí vam pintar al terra del pati cinc jocs per dinamitzar les estones d’esbarjo diàries: una xarranca, un camp de futbol-xapa, un mirall, terra-mar-aire i un circuït per fer-hi circular cotxes i trens. Ens va quedar un tres en ratlla que pintarem un altre dia. Vam treballar de valent i tots i totes n’estem molt satisfets. Teníem moltes ganes de que arribés el dilluns per estrenar-los.

Moltes gràcies a les famílies i a l’empresa Caopsa que ens ha subvencionat la pintura i el material.