Parlem d’educació emocional

ARTICLE EDUCACIÓ EMOCIONAL
Ben és cert, que des de les primeres etapes de l’ infància hem de cuidar moltes coses, però l’educació emocional és una de les grans oblidades. Des d’aquí volem posar fil a l’agulla per donar-li la importància que mereix.
Des de l’escola creiem necessari aquest acompanyament emocional per un desenvolupament integral dels nens i les nenes. Cada persona porta una motxilla carregada d’experiències que marcarà la seva vida, per tant, depenent l’actitud de com l’afronti, esdevindrà una vida i unes relacions socials més o menys positives.
Què hem de tenir en compte per fer aquest acompanyament emocional?
Identificar les pròpies emocions – Prendre consciència de les pròpies emocions, vol dir adonar-nos del que sentim i del que senten els altres: tristesa, felicitat, por, alegria, amor, ràbia, pena, gelosia…
Comprendre les emocions – Cal que l’Infant entengui que tant les emocions pròpies com les emocions dels companys apareixen per un motiu o situació concreta.
• Perquè els infants a comprenguin les pròpies emocions és útil que es formulin la pregunta: Per què em sento així? També és necessari que comprenguin les emocions dels altres, per tant és útil que es formulin la pregunta: Com crec que es sent l’altre? I treballar així l’empatia.
Controlar les emocions – Cal que els infants interioritzin habilitats per regular i controlar les seves emocions.
• Perquè els infants controlin les pròpies emocions és útil que es formulin la pregunta: Què puc fer per controlar el que sento?
Gestionar les emocions – A partir de les emocions que sentim hem de ser capaços de triar què fer i com actuar.
• Per transmetre als infants a gestionar les pròpies emocions és útil que es formulin la pregunta: Què puc fer per canviar i sentir-me millor?
A partir d’aquestes permeses cada mati quan entrem a l’escola parlem de les nostres emocions, com ens sentim i perquè? Així cada nen i nena té l’espai per poder expressar com se sent en aquell moment o en qualsevol moment del dia. Aquest espai sempre hi és.
Per tant, és important poder-les expressar però també gestionar. El monstre de colors és un bon recurs per acompanyar aquest procés d’aprenentatge. El peluix, el conte, els pots dels diferents colors amb els quals relacionen les diferents emocions. Cada nen i nena té unes necessitats diferents i per tant, cada nen i nena pot gestionar les pròpies emocions d’una manera diferent. Hem d’estar sempre atents per poder fer un acompanyament respectuós i amatent.

Hi ha una gran frase d’ Aristòtil que m’agrada molt: “Educar la ment sense educar el cor, no és educació en absolut.”

By Sílvia, tutora dels daus