Plantejaments educatius

El principis sota els quals ens movem i pels quals desenvolupem les activitats del centre són diversos com ho són els membres de que hi participen. Els plantejaments que afavoreixin a fer de l’ensenyament, i de la educació que aquesta implica, un element important per al desenvolupament del nostre alumnat són els que ens ajuden i dirigeixen les nostres activitats.

Conscients que les profundes transformacions socials, econòmiques i tecnològiques que experimenta la societat i que fan que el procés d’aprenentatge no quedi reduït només a l’etapa escolar, sinó que es converteix en una activitat lligada a la vida de les persones, creiem que l’alumnat ha de rebre els instruments i ha de poder desenvolupar les competències bàsiques (en endavant Cb) que li ajudaran a aprendre en un context digital, per mitja de metodologies i continguts que aprofitin els recursos d’internet per a l’aprenentatge així com per compartir tot allò que esdevingui part del seu coneixement en un entorn digital personal d’aprenentatge (PLE).Amb tot, l’ensenyament no ha de ser de mínims i des del compromís i la responsabilitat ha de treballar i vetllar per atendre els diferents ritmes i realitats de l’alumnat: altes capacitats, dificultats i trastorns d’aprenentatge, problemes de psicomotricitat… i tot l’alumnat que no manifestant cap d’aquests pugui requerir d’alguna certa atenció.

En aquest sentit i seguint amb el que esmentàvem abans, el context d’aprenentatge ha canviat, així com el temps i l’espai en el qual es produeix. Així manifestem la voluntat que dins dels plantejaments del centre es doni importància a l’aprenentatge de les llengües, posant especial atenció a l’aprenentatge i ús, de manera transversal, de l’anglès i, en la mesura que sigui possible, d’una segona llengua estrangera. És per això que caldrà que donem les eines que facilitin al nostre alumnat el domini de l’anglès des de diferents contextos educatius i amb una amplia variació d’activitats i situacions. I això sense oblidar la resta de llengües del centre i des d’una visió de l’aprenentatge plurilingüe.

La qual cosa ha de ser possible aprofitant el potencial que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) provocant que siguin l’eina que ens afavoreixen aplicar-les a l’aprenentatge i el coneixement (TAC), tant per la vesant més “tradicional” com pel que fa als entorns web 2.0. Tot això ens porta a un fet i és que ens cal partir d’un plantejament educatiu que rebi de diversos plantejaments pedagògics per tal de poder abastar el màxim nombre d’alumnes i poder contribuir en el seu aprenentatge. Plantejaments pedagògics que requereixen d’una riquesa i diversitat metodològica, amb diferents enfocaments i que a la vegada es faci afavorint l’ús de les eines i recursos TIC/TAC i donant un pes a l’aprenentatge de l’anglès.

Així, són diverses les fonts de les quals agafem elements per a desenvolupar el nostre projecte i que ens serveixen de fonament teòric, tenint en compte una visió global de l’ensenyament i de l’educació que se’n deriva. Aquests fonaments sorgeixen d’idees com ara que: el coneixement no és un objecte que es passa d’un a un altre, sinó que es quelcom que es construeix per mitja d’operacions i habilitats cognitives que s’indueixen entre altres en lesrelacionssocials[1]; la nostra forma de pensar l’educació i la nostra actitud cap a tots els que en participen: alumnes, docents, famílies, etc., provocant les condicions per a que el centre sigui un espai orientat cap al aprenentatge de la vida[2];així com la idea que hi ha una interacció entre el pensament i l’activitat humana[3].

És a dir, no concebem l’alumnat com un mer receptacle en el qual hi anem abocant uns coneixements sinó que volem participar de la seva formació, des d’una perspectiva holística, que integri totes les dimensions de la persona i tingui en compte totes les intel·ligències[4], aspecte que podem veure reflectit en les prioritats dels objectius del centre. En aquestes fases de l’educació obligatòria hem de poder garantir que tot l’alumnat pugui desenvolupar les seves aptituds i capacitats així com estructurar i donar força a les seves actituds i hàbits realitzant-se com a persona i ciutadà però en un ambient que el faci feliç. Elements tots ells que li han de permetre assolir els reptes que la societat en la qual haurà de desenvolupar-se com a ciutadà/ana li requerirà.

2.1. Prioritats i objectius didàctics

En el nostre context no entenem prioritari com a l’element que no podem obviar sinó com l’aspecte sota el qual hi ha un seguit d’objectius que es volen assolir. Vindria a ser, més aviat, un sinònim de grup. Així hem d’entendre les prioritats en un mateix nivell de les quals pengen de cadascun dels seus objectius.

Per com entenem l’ensenyament i com el desenvolupem passem a definir en aquest cas les prioritats i els objectius que se’n deriven. La finalitat del nostre centre és proporcionar a tot l’alumnat un ensenyament, i tant com ens sigui possible una educació, que els permeti arribar al màxim de les seves possibilitats i/o assolir els següents objectius:

Prioritat 1. Àmbit intrapersonal.

Obj 1. Fomentar el desenvolupament del bon aprenent com a camí per la millora dels àmbits personal, educatiu, social i laboral.

Obj 2.Desenvolupar les capacitats personals i les habilitats socials necessàries per conviure en societat amb un esperit crític, una actitud proactiva, participativa i responsable, des de l’estabilitat personal i l’autoestima.

  1. Facilitar a l’alumnat una formació plena que els ajudi a formar la seva pròpia identitat, desenvolupant-la des de la seva llibertat amb tolerància i solidaritat, sense exclusions per raons de raça, gènere o qualsevol altra.

Obj 4.Contribuir a que les noies i els nois adquireixin un bon nivell d’autonomia personal, elaborant una imatge de sí mateixos positiva i equilibrada, que es fonamenti en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones.

Prioritat 2. Àmbit interpersonal.

Obj 5. Adquirir habilitats i actituds per millorar i mantenir el clima de convivència, i per prevenir i resoldre conflictes de manera pacífica.

Obj 6. Valorar la col·laboració i la cooperació en el context de petits o grans grups com a camí per a la millora personal.

Prioritat 3. Àmbit instructiu.

Obj 7.Fomentar el desenvolupament de les habilitats referents a les competències lligades a l’expressió i la comprensió orals, l’expressió escrita i la comprensió lectora, i a l’expressió matemàtica.

Obj 8.Fomentar el desenvolupament personal en les competències necessàries per a l’ús de les noves tecnologies i de la comunicació i audiovisual.

Obj 9.Afavorir el desenvolupament i l’expressió de la creativitat, la innovació i l’emprenedoria, tant des del vessant de l’expressió física, plàstica i musical com des del vesant tecnològic.

Obj 10.Potenciar la llengua catalana com a llengua d’ús del nostre centre, afavorint així també el coneixement dels elements bàsics de la història, la geografia i les tradicions pròpies de Catalunya. Conèixer i utilitzar de manera apropiada la llengua castellana.

Obj 11.Fomentar l’ús de la llengua anglesa en els diferents contextos comunicatius, oral i escrit, i en diferents situacions.

Obj 12. Afavorir en l’alumnat el coneixement i els espais d’ús d’una segona llengua estrangera (Alemany).

Prioritat 4. Àmbit ambiental i d’entorn.

Obj 13.Prendre consciència de la importància del medi ambient en la nostra vida, de la seva fragilitat i de la necessitat de preservar-lo, afavorint les conductes que contribueixen a la seva conservació promovent la reutilització, el reciclatge i una educació del consum sostenible.

Obj 14.Afavorir el respecte a l’entorn material tant a dins com fora de l’escola, per a tot tipus de béns individuals i col·lectius, contribuint a la seva conservació.

Prioritat 5. Àmbit de salut.

Obj 15.Valorar la importància dels hàbits relatius la higiene i la salut, acceptant el propi cos i el dels altres, respectant les diferències.

Obj 16.Contribuir a la idea de la realització de l’activitat física i l’esport com a element afavoridor del desenvolupament personal i social, així com de la integració i cohesió social.

Prioritat 6. Àmbit cultural.

Obj 17.Potenciar la importància de l’ús de la biblioteca, tant l’escolar com la pública, tant per completar els objectius de les diferents matèries com per augmentar el gust per la lectura entesa com a plaer i font de gaudi.

Obj 18.Contribuir al desenvolupament de la dimensió artística de l’alumnat, tot i afavorint situacions que contribueixin al seu enriquiment en els terrenys artístic, musical, cinematogràfic i teatral, tant des de la participació activa com des del paper d’espectador, o com a element cohesionador.

—————————————————-

[1]Per a més informació consulteu la teoria socio-constructivista, L. S. Vigotski

[2]Per a més informació consulteu la pedagogia sistèmica

[3]Per a més informació consulteu la Teoria de l’activitat de A. Leontiev

[4] En relació a la teoria de les “intel·ligències Múltiples” de Howard Gardner.