Desenvolupament del projecte

El desenvolupament del projecte de centre

Els centres educatius esdevenim molt més que espais on es desenvolupen activitats relacionades amb un grup de matèries i com aquestes es valoren. Més enllà d’aquesta visió parcial el centres realitzem un conjunt d’activitats que contribueixen de diferents maneres i amb diferents graus a la millora competencial de l’alumnat i per afegit a l’entorn en el qual es desenvolupen les seves activitats. En definitiva a l’exploració i assoliment del màxim potencial.

En aquest sentit podem diferenciar les que tenen a veure directament amb la docència d’unes habilitats fonamentals o d’uns coneixements més transversals, que els ajudin a entendre i descriure el mon físic que ens envolta o el control dels instruments que ens serveixen per comunicar-nos i conviure en el context de la societat i cultura amb la que ens hem dotat col·lectivament.

Així diferenciarem tres contextos en els quals es produeix situacions d’ensenyament-aprenentatge i per afegitó situacions educatives. No volem diferenciar ni excloure l’una de l’altra. No ens sembla que puguem dir que quan ensenyem no estem educant ni que educar estar lluny d’ensenyar. Possiblement podem parlar més aviat de models.

Context de docència. Aquest fa referència directa a totes les accions en les quals es creen situacions d’ensenyament-aprenentatge que aporten de manera directa o indirecta un guany personal o col·lectiu en el nivell de coneixement de l’alumnat. El desenvolupament de la docència la farem en base als plantejaments del Currículum Bimodal[1]. En aquest sentit es potenciarà en l’alumnat la realització del material propi (llibreta/llibre d’apunts) així com la memòria constructiva que li ha de permetre construir la seva pròpia xarxa semàntica que li faciliti la comprensió dels conceptes així com la seva elaboració.

Context de funcionament. Referit al dia a dia del centre i com volem que el funcionament sigui responsabilitat de tots els agents implicats en el mateix: alumnat, pares i mares, professorat, administració, agents externs… Tots són elements de cabdal importància per a l’èxit individual i col·lectiu. Des de les reunions de classe, tutoria individual o de grup, formacions… a les visites a empreses, entitats o museus són aspectes que s’han de contemplar en el funcionament del centre.

Context d’entorn. Perquè pensem que no podem concebre un ensenyament aïllat de l’entorn en el qual es produeix i sense interactuar-hi, en bona mesura perquè sinó no podrem desenvolupar activitats reals, seguiran essent com activitats de laboratori en les quals els paràmetres i elements estan molt controlats i regulats. Recuperar el paper dels centres d’ensenyament en l’entorn en el que es situen i amb el qual conviuen. Això implica contribuir a la formació d’una comunitat que de manera dinàmica s’impliqui en l’entorn i afavoreixi el seu desenvolupament en tots els aspectes: social, econòmic, de cooperació, associatiu, mediambiental, de salut, de lleure…, però que també contribueixi a fer del centre un institut sostenible en el sentit ampli del terme.

[1] Podem trobar més informació sobre aquest element en la documentació que té el centre sobre aquest respecte