Les normes de convivència del centre s’han concretat a partir d’un treball amb l’alumnat durant les tutories, el resultat de les quals ha estat la redacció d’unes normes de relació i convivència. En primer lloc establim que la norma que engloba totes les altres és la següent:
Tenir una actitud cívica en totes les activitats que es realitzen al centre així com també en les sortides fora del centre. |
Entenem per actitud cívica tota conducta que millori la convivència i el respecte amb les altres persones i el nostre entorn i no condueixi a conductes que poden posar en perill la salut física i/o mental dels membres de la comunitat (agressions, bulling, consum de tabac, drogues…). Aquestes darreres conductes, les que posen en perill la salut física o mental, tenen consideració de greu o molt greu. Així, donat que l’alumnat és menor i no pot fumar per llei serà motiu de sanció, que en cas que es consideri o per les condicions que conflueixin en l’alumne/a seran motiu d’expulsió. En cas de reiteració seran considerades molt greus i provocaran la instrucció d’un expedient.
Per cada norma s’han establert tres nivells de gravetat: lleu, greu i molt greu. Cada norma té les seves conseqüències específiques. Tot i això per les faltes greus i molt greus s’aplicaran també les següents penalitzacions.
- Prendre registre de la falta al seu historial.
- Informar i valorar la seva penalització al consell escolar.
- Valorar en quina mesura afecta a la seva participació en les activitats lúdiques del centre.
Les normes de convivència del centre es concreten en:
Norma 1
|
Mantenir nets i ordenats els espais del centre i contribuir a la neteja dels espais comuns. |
Nivells de Gravetat
|
Lleu: oblidar-se de complir la norma per descuit.
Greu: obviar la responsabilitat personal i de grup de mantenir nets i endreçats els espais i de contribuir a la neteja dels espais comuns.
Molt greu: negar-se a la responsabilitat de mantenir endreçats els espais i de contribuir a la seva neteja; embrutar expressament o desordenar un espai amb intencionalitat.
|
Conseqüències |
Lleu: acordar amb el professorat un altre moment per netejar l’espai i complir amb la responsabilitat.
Greu: realitzar tasques de neteja extres pel bé del centre durant les hores del pati.
Molt greus: s’aplicaran les mateixes conseqüències que en la greu afegint hores extres algun dimecres o dijous a la tarda.
|
Accions de salvaguarda dels companys |
Avisar als companys perquè no es saltin la norma, en cas de no fer cas avisar al professorat o proposar-ho com a tema a l’assemblea de la tutoria de dijous.Si en som conscients, recordar als companys que no embrutin el pati, que llencin la brossa al seu contenidor adequat.
|
Accions de salvaguarda del professorat |
Proposar la reflexió sobre la necessitat d’endreçar i no embrutat, oferint temps per poder dur-ho a terme.Organitzar l’alumnat, elaborar llistes de responsabilitats... i donar els temps necessaris per poder mantenir endreçats i nets els espais.
Proposar una comissió de neteja que pugui anar canviant cada trimestre...
|
Norma 2
|
Respectar els altres tal i com són, sense incomodar, molestar o fer-los sentir malament. |
Nivells de Gravetat |
Lleu: Quan es produeix un insult o falta de respecte de manera espontània, sense premeditació i sense usar un llenguatge dur. Quan la situació no arriba a conflicte perquè es pot solucionar ràpidament amb una encaixada de mà i petició de disculpes.
Greu: Quan es produeix un conflicte entre dues o més persones agredint-se verbalment o físicament. Cal tenir en compte que en el conflicte hi ha igualtat de poders entre les dues parts, és a dir que no hi ha cap abús de poder.
Molt greu: Les situacions de bulling o assetjament, és a dir, quan una o més persones gaudeixen utilitzant el poder de què disposen per tal de perjudicar de forma repetida i consistent una o més persones. Cal tenir en compte que perjudicar fa referència a anul·lar l’autoestima i la personalitat de l’individu assetjat.
|
Conseqüències |
Lleu: Reflexió amb les parts implicades i petició de disculpes
Greu i Molt Greu: Mediació del conflicte entre les parts implicades, informar als pares i al tutor, penalització en la nota del tutor individual i realitzar tasques/activitats pel bé de la convivència proposades per la comissió i el conjunt del professorat.Tractar el tema a les assembles.
|
Accions de salvaguarda dels companys |
Si sents a la teva pròpia pell o a la pell dels altres una falta de respecte com les anteriorment descrites, avisar ràpidament al professorat.Dissuadir els companys implicats en el conflicte si hi tens confiança i creus que t’escoltaran. El millor però és avisar el professorat.
|
Accions de salvaguarda del professorat |
Tractament del tema a les tutories (assemblea, dinàmiques de resolució de conflictes...)Proposar una comissió de convivència (alumnes, professors)Mediació dels conflictes.
|
Norma 3
|
Cuidar i respectar els materials i el mobiliari del centre. Fer-ne un bon ús i deixar cada cosa al seu lloc.
|
Nivells de Gravetat |
Lleu: quan s’ha malmès un material o mobiliari accidentalment, és a dir, per descuit.
Greu: quan s’ha malmès un material o mobiliari per negligència.
Molt greu: quan el material o mobiliari s’ha malmès intencionadament.
|
Conseqüències |
Lleu: endreçar i restablir allò malmès a les seves condicions originals.
Greu: l’alumne s’encarregarà de la reparació d’allò malmès, ja sigui mitjançant la reconstrucció o la substitució per un material nou (les gestions i el cost aniran a càrrec de l’alumne, acompanyats pel professorat o bé la família).
L’exclusió de l’alumne de les activitats lúdiques, així com les hores del pati, per un període determinat per dedicar-les a fer tasques de manteniment a l’institut.
Molt Greu: les conseqüències seran iguals que la falta greu afegint hores extres per a la seva reparació, com per exemple venir els dimecres i dijous a la tarda.
|
Accions de salvaguarda dels companys |
Avisar-se entre companys quan la seva conducta sigui negligent i pugui encadenar la malmesa de material o mobiliari. En cas de no fer cas avisar al professorat o proposar-ho com a tema a l’assemblea de la tutoria de dijous.
|
Accions de salvaguarda del professorat |
Fer conèixer la necessitat de tenir el material ordenat i en condicions pel seu ús.
Establir sistemes que permetin la cura i ordre dels materials i mobiliari. (mitjançant cartells, mapes, etiquetes, sistemes d’ordre i d’organització...)
Donar el temps necessari per a ordenar, cuidar el material.
Proposar una comissió de l’ordre.
|
Norma 4
|
Escoltar i estar en silenci quan parla un company o professor, respectant i demanant el torn de paraula. Partim del fet que és del tot imprescindible estar amb silenci i escoltar mentre una persona estar parlant en públic per a què tothom l’escolti.
|
Nivell de gravetat |
Lleu: Quan les interrupcions (parlar sense demanar la paraula, parlar amb els companys...), encara que es facin de manera incorrecta, guarden relació amb el tema que s’està tractant.
Greu: Quan les interrupcions encara que guardin relació amb el tema que es tracta es fan de manera reiterada sense rectificar la conducta. Quan les interrupcions no guarden relació amb la matèria (parlar i molestar als companys, intervenir per dir coses que no vénen al cas trencant el bon ritme de la classe, interrompre usant un to de veu inadequat...)
Molt greu: Quan les interrupcions d’un alumne o grup d’alumnes es consideren una falta de respecte greu vers la resta del grup, fan impossible continuar amb el bon ritme de la classe.
|
Conseqüències |
Lleu: Avís per part del professorat
Greu: Parlar amb l’alumne al final de la classe, fer una nota a l’agenda per posar-ne els pares al corrent, quedar-se sense pati.
Molt Greu: Fer sortir l’alumne de la classe momentàniament o bé durant el que queda de classe, donant-li feina perquè pugui fer fora al passadís. Parlar amb ell al final de la classe i prendre acords perquè no torni a passar. Comunicar-ho al tutor individual.
|
Accions de salvaguarda dels companys |
Fer cas omís dels companys que insisteixen a parlar o molestar de temes que no vénen al cas. Avisar al /la professor/a que dóna la classe.
|
Accions de salvaguarda del professorat |
Recordar a l’inici de la classe en quins moments caldrà l’atenció de tot el grup i només es podrà intervenir demanat el torn de paraula.
Dur a la pràctica les posades en comú seguint aquesta norma.
|
Norma 5
|
Respectar la propietat dels altres (taquilles, materials, etc.)
|
Nivells de Gravetat |
Lleu: Les accions que suposin un joc o malifeta en la propietat dels altres sense arribar al desperfecte.
Greu: sostreure tot o part del material dels altres
Molt greu: fer malbé de manera intencionada tot o part del material dels altres.
|
Conseqüències |
Lleu: Avís a l’alumne i comunicació a la família. Mediar per a la petició de disculpes entre les parts implicades.
Greu: El mateix que la lleu i reposant tots els desperfectes ocasionats. Si no és reparable o substituïble s’acordarà amb les persones afectades la reposició del material.
Molt Greu: S’aplicarà tot allò que hem dit per a la falta lleu i greu i es procedirà a excloure aquesta persona del grup per un període determinat i en totes les activitats del centre.
|
Accions de salvaguarda dels companys |
Ser responsable de les pròpies coses, desant-les al seu lloc, marcant-les amb el nom, utilitzar la taquilla, etc.
Avisar al professorat.
|
Accions de salvaguarda del professorat |
Ser puntuals amb el canvi de classes perquè els alumnes tinguin temps de desar el material.
Oferir sistemes d’organització del material.
|
Norma 6
|
Moure’s per l’ institut de manera correcta sense córrer, empentar o cridar. Entrar de manera correcta a les classes, trucant abans d’entrar.
|
Nivells de Gravetat |
Lleu: Quan l’ incompliment no passa d’un fet puntual i no és de gravetat (córrer amb la intenció de desplaçar-se despresa sense cridar ni perjudicar als altres vianants...)
Greu: Quan l’ incompliment per part de l’alumne és reiterativa i/o és de gravetat (córrer empentant i perjudicant als companys que es troba pel mig; cridar exageradament amb intencionalitat de provocar aldarulls; entrar a la classe de manera incorrecta sense demanar permís, cridant, fent soroll...)
Molt greu: L’ incompliment reiterat d’aquesta norma de manera greu i fer cas omís dels avisos del professorat.
|
Conseqüències |
Lleu: Avís per part del professorat.
Greu i molt greu: comunicació al tutor individual i als pares quan es cregui convenint. Aplicar una mesura correctora acordada pel professorat i relacionada amb la norma com pot ser: ser l’últim en sortir del pati durant un cert temps per aprendre a tenir paciència i deixar el pas als altres; fer una redacció d’una pàgina explicant com s’ha de comportar en els diferents espais del centre...
|
Accions de salvaguarda dels companys |
Deixar sortir els alumnes d’una aula abans d’entrar, deixar lliures els accessos de les aules, respectar les files...
|
Accions de salvaguarda del professorat |
Avisar als alumnes que no compleixin la norma i amonestar-los en conseqüència.
Acabar les classes per evitar aglomeracions al passadís.
Especificar zones d’esbarjo durant l’hora del pati fora dels passadissos.
|