Trobada Comènius. Un èxit col·lectiu!

Els passats 21 a 25 de gener de 2015 el nostre centre va acollir la trobada Comènius. En aquesta trobada hi van participar 50 alumnes i 8 professors. Un total de 30 famílies del centre van poder participar, de manera activa en molts dels actes que van tenir lloc.

La trobada va servir per conèixer alguns dels companys i companyes que participen enguany en els diferents països. En aquest sentit no vam poder-ho fer amb l’alumnat del centre de França donat que per motius de seguretat no van poder sortir del país. Durant els cincs dies que va durar la trobada vam desenvolupar activitats lectives conjuntes, desenvolupament d’un projecte tecnològic, disseny i construcció de coets impulsats amb aire comprimit, amb activitats de coneixement del país i de les famílies.

També vam tenir una recepció oficial i de benvinguda de l’alumnat i professorat dels altres països per part de l’alcalde i la regidora. L’acte va ser molt ben rebut per part de l’alumnat i professorat que van manifestar les ganes de ser a Sant Joan i conèixer el poble i la seva gent. Així com agrair la rebuda que se’ls havia fet.

Les activitats més relacionades amb el projecte van tenir lloc a les instal·lacions de la SINS Cardener. Aquests dos dies van ser d’una activitat intensa i amb un bon nivell de treball. Els grups havien de resoldre el repte de participar com a equips en dos “competicions”. La primera relacionada amb el treball en equip i la comunicació entre els membres. En aquest sentit el professorat avalua i valora com és el procés, l’ús de l’anglès en la seva interrelació, l’exposició final del projecte i els materials escrits (pòsters) que realitzen.

El projecte va consistir en la creació de moviments amb aire comprimit. Per a resoldre-ho els equips van haver de provar els efectes de l’aire comprimit, descriure els principis físics que explicaven el perquè i aplicar-ho a dos vehicles ben diferents: un cotxe i un coet. El primer va servir per veure i estudiar els efectes que té l’aire comprimit i com controlar-lo. Mentre que el segon vehicle va servir per a fer una competició. Cada equip havia de dissenyar i fer tres coets. Cadascun dels quals havia de superar un repte: alçada, distància i punteria.

Els guanyadors dels diferents reptes del coets van aconseguir: una alçada superior als 40 metres, una distància de 42,5 metres i encertar una diana a una distància de 10 metres en 2 intents. Per activar els coets l’alumnat disposava de dos impulsors d’aire comprimit construïts en el mateix institut, que podien arribar a donar cops de pressió d’uns 5575 hPa (5,5 atm). Va ser una de les activitats que més va sorprendre a l’alumnat participant al projecte com la resta d’alumnat de la SINS Cardener que van poder participar durant una estona de l’activitat de la trobada.

Durant la trobada també vam fer un seguit d’activitats socials que vam afavorir al coneixement del nostre país, un altre dels objectius del projecte. Vam visitar Montserrat, un dia bastant fred, però que ser molt ben rebut. Molts dels visitants comentaven que tot i qua havien vingut a Catalunya no havien vist Montserrat i que els va sorprendre molt. El dissabte, un cop van finalitzar les activitats d’aula varem anar a Barcelona, on vam combinar una sortida-ruta per Barcelona (anella olimpica, Montjuic, Port, Barceloneta, Vila olímpica, Sagrada Família, Plaça Catalunya i Barri Gòtic) amb una visita a peu pel Barri Gòtic.

La trobada va acabar dissabte amb un sopar de germanor organitzat per les famílies que acollien l’alumnat visitant. Va ser un moment molt emocionant i on vam rebre l’agraïment del professorat dels tres països (alemanys, holandesos i italians) per l’acollida que van rebre el seu alumnat durant aquests. El diumenge van anar sortint els diferents grups acompanyats per pares i mares dins a l’aeroport. El moment de la despedida va ser llarg i ple d’emocions compartides per alumnat, famílies i professorat.

Ja estem esperant la propera trobada que tindrà lloc a Alemanya durant el mes de maig.