Presentació 18-19

Educar per a la diversitat

«Parla-li de la diferència. Converteix-la en quelcom habitual.
Fes-la normal. Ensenya-li a valorar-la.
I no ho facis perquè hagi de ser una persona justa o bona,
sinó simplement perquè sigui humana i pràctica.
Perquè la diferència és la realitat del nostre món.»
Chiamamanda Ngozi Adichie (1977)
escriptora, novel·lista i dramaturga nigeriana

Comencem un nou curs amb l’ esperit renovat i amb la il·lusió de qui sap que «tot està per fer i tot és possible», com deia Miquel Martí i Pol.

Aquesta dècada viscuda ens ha permès d’ observar que ja hem fet un llarg recorregut, un camí que de vegades no ha estat fàcil però que amb l’esforç i la perseverança dels qui formem part d’aquesta comunitat ens n’hem sortit.

Un dels nostres objectius prioritaris ha estat, des que vàrem iniciar el nostre projecte educatiu, treballar per aconseguir un marc d’excel·lència educativa en el qual tot el nostre alumnat si pogués sentir ben acollit i representat. Hem estat molt conscients que això no és mai un accident sinó que es pondera sempre amb l’esforç, la constància i la intel·ligència dels qui treballem perquè els nostres i les nostres joves puguin avançar, prosperar en el seu aprenentatge i puguin esdevenir ciutadans i ciutadanes amb un futur digne i útils per a la societat que els ha vist créixer.

Diu Joan Manuel del Pozo al seu llibre Educacionari que “l’acte educador pot ser entès com aquell que impulsa una altra persona cap a la millora, amb progressiva autonomia, de les seves possibilitats de rebre i crear valor”.

Creiem que educar és donar les mateixes oportunitats a tothom. Oportunitats que permetin el creixement personal i fomentin l’autoestima, que transmetin valors per a una bona convivència i que difonguin el respecte cap a totes les persones, siguin com siguin, vinguin d’on vinguin, pensin el que pensin, creguin el que creguin. Perquè totes les persones som diferents i diverses i alhora iguals en drets i deures.

Cal parlar d’una escola per a tothom com a eix vertebrador i cohesionador de la nostra societat. I, per això, hem de tenir presents els principis següents:

• El reconeixement de la diversitat com un fet universal.

• El sistema inclusiu com l’única mirada possible per donar resposta a tot l’alumnat.

• La personalització de l’aprenentatge perquè cada alumne/a pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats.

• L’equitat i la igualtat d’oportunitats com a dret de tot l’alumnat a rebre una educació. integral i amb expectatives d’ èxit.

• La participació i la coresponsabilitat per construir un projecte comú a partir del diàleg, la comunicació i el respecte.

• La formació del professorat per promocionar oportunitats de creixement col·lectiu i per desenvolupar projectes educatius compartits.

Aquesta és l’herència que desitgem per al nostre alumnat i en la qual es fonamenta el nostre projecte: formar persones solidàries que basin les seves relacions en el respecte, que sàpiguen, doncs, escoltar i escoltar-se, perquè la veritable saviesa es desprèn quan es fon el coneixement amb la vida.

La tasca d’ensenyar i aprendre té aquesta dimensió emocional i ètica que és fonamental, sense la qual l’educació degeneraria en pura instrucció, en un ensenyament fred i mecànic que no arribaria al cor de la persona, «Les emocions i sentiments sols no fan tota la tasca educativa, però en condicionen fortament la viabilitat.» (Joan Manuel del Pozo)

I, per això, parlarem de la diferència, la convertirem en quelcom habitual, ensenyarem al nostre alumnat a valorar-la i ho farem amb normalitat perquè la diversitat és la realitat del nostre món.

Bon curs a tothom!

Gràcies per fer-nos confiança.

Àngela Sánchez i Juny

Teià, setembre de 2018