Visita al síndic de greuges 3r ESO

El dilluns 19 de març del 2018 els alumnes de 3r d’ESO del nostre institut vàrem fer una visita al Síndic de Greuges de Catalunya. Ens va atendre la Sra M. Jesús Larios –adjunta per la defensa dels infants i dels adolescents-; la reunió la vàrem fer a la biblioteca de la Institució.

Ens va explicar que el Síndic de Greuges de Catalunya és una institució recent, però té uns antecedents clars a la Catalunya medieval, com són les assemblees de pau i treva. La institució moderna troba les seves arrels en la institució sueca de l’ombudsman, creada el 1809 com un comissionat parlamentari encarregat de rebre les queixes dels ciutadans sobre l’actuació incorrecta de l’Administració per tractar de rectificar aquesta actuació i informar-ne al Parlament.

El Síndic supervisa, amb caràcter exclusiu, l’activitat de l’Administració de la Generalitat i la dels organismes públics o privats vinculats o que en depenen, la de les empreses privades que gestionen serveis públics o acompleixen activitats d’interès general o universal.

L’equip del Síndic visita cada mes diverses localitats de Catalunya per atendre de primera mà les persones que vulguin fer consultes o presentar queixes contra les administracions i les empreses que presten serveis d’interès general (llum, aigua, gas, etc.).

La xerrada es va centrar sobretot en el Síndic com a Defensor dels infants que té la funció de garantir el respecte dels drets de la infància d’acord amb les lleis i la Convenció dels drets de l’infant. En aquest àmbit tracta els temes següents: Educació: Segregació, Suport a l’alumnat, Assetjament, Beques i ajuts, Inclusió escolar; Salut: Llistes d’espera, Salut mental; Suport a la discapacitat: Dependència, Logopèdia; Protecció: Centres de protecció, Centres terapèutics, Acolliments, Adopcions, Maltractament; Lleure: Activitats extraescolars, Clubs esportius.

Ens va parlar també del Consell Assessor Jove, que dirigeix i coordina ella mateixa -l’adjunta M Jesús Larios- per a la defensa dels drets dels infants i els adolescents i que està format íntegrament per joves de 14 i 15 anys de tot Catalunya, amb la finalitat de debatre i copsar la seva opinió sobre qüestions diverses que afecten avui dia els drets dels infants i els joves, i en les quals la institució ja està treballant. L’objectiu és incorporar la perspectiva dels adolescents en l’orientació de les actuacions que porta a terme la institució. Ens va semblar tant interessant que li vàrem demanar información addicional per a poder-hi participar el curs vinent si ho creiem convenient.