Fugir de l’oblit

Els darrers dies de desembre del 2017 l’alumnat de 4t d’ESO va veure el documental “Fugir de l’oblit” i el dia 19 del mateix mes va venir a l’Institut el seu director Abel Moreno Pradas per participar en un debat sobre el documental.

La veritat és que l’Abel és una persona molt comunicativa, amb moltíssimes coses per explicar i l’alumnat, captivat d’antuvi pel protagonista del documental -en Pitu, va poder fer-li força preguntes creant un clima molt interessant i amè.

El documental “Fugir de l’oblit” (2016) explica el viatge que en Pitu -de 90 anys-emprèn per tornar a visitar els llocs que havia recorregut durant els seus quatre anys d’exili després de la guerra civil espanyola i que en bona part ni la seva pròpia família coneixia.  Aquests records se li fan presents quan la memòria de la seva dona –la Mercè- es desdibuixa per culpa de l’Alzheimer. En Pitu és una persona que malgrat l’avançada edat camina ràpid, com si fugís, de fet es va acostimar a fugir: del franquisme, del camp de refugiats d’Argelers, dels camps de treball de Vichy, de la matança d’Oraudous-sur-Glane, dels camps de concentració nazis … i ni el seu únic fill en tenia constància, ho mantenia al traster de la seva memòria per evitar represàlies franquistes en tornar de l’exili.

“Fugir de l’oblit” ha rebut premis al Festival Gollut de Ribes de Freser i al FICNOVA el 2016 i ha estat present als festivals: Girona Film Festival i Muestra de Cine Documental  de Mèxic també el 2016.