Wednesday, 24 April 2024, 10:59 AM
Site: Portal de suport d'Àgora-EIX
Course: Portal de suport d'Àgora-EIX (Suport d'Àgora-EIX)
Glossary: Preguntes freqüents
Administrador/a Espai de suport
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per accedir als llibres digitals si tenim llicències que no hem obtingut mitjançant Àtria?

by Administrador/a Espai de suport - Friday, 11 November 2011, 1:52 PM
 

Els centres que disposin de llicències de llibres digitals però que no utilitzin Àtria han de seguir els passos següents per poder-hi accedir:
  1. Activar el servei Marsupial al seu espai Moodle des del portal d'Àgora. Aquesta acció només la poden realitzar els Gestors de centre.
  2. Accedir amb permisos d'administració a l'espai Moodle i fer clic sobre el botó Notificacions.
  3. Donar d'alta el proveïdor de continguts amb les dades facilitades per aquest fent clic sobre el botó Afegeix proveïdor nou de l'apartat Recursos remots | Proveïdors | Administra proveïdors del bloc d'Administració del lloc.
  4. Descarregar l'estructura de llibres del proveïdor de continguts, fent clic sobre el seu nom des de l'opció Recursos remots | Continguts | Llista de proveïdors | Nom proveïdor del bloc d'Administració del lloc. En fer-ho s'actualitzarà la llista de llibres disponibles.

A partir d'aquest moment, el professorat editor podrà afegir activitats de tipus "SCORM remot" i/o "Contingut remot" per accedir als llibres contractats. Cada proveïdor de continguts incorpora, com a mínim, llibres a un dels dos tipus d'activitats (SCORM remot o Contingut remot). A més, alguns proveïdors també permeten accedir directament a una unitat del llibre o, fins i tot, a alguna activitat concreta.

Un cop creada l'activitat, l'alumnat ja podrà accedir al llibre automàticament sempre i quan l'administrador/a de l'espai Moodle hagi introduït manualment les seves credencials d'accés al llibre des de l'apartat Recursos remots | Credencials | Administra credencials del bloc d'Administració del lloc. Ara bé, en cas que l'administrador/a no hagi afegit aquestes credencials, quan un alumne/a o professor/a intentin accedir a qualsevol dels llibres, el sistema li mostrarà un formulari per tal que pugui introduir-la (en cas que la conegui).

Trobareu més informació sobre les tipologies d'activitats que es poden crear a la pregunta freqüent: "
Quines activitats s'han de crear dins d'un curs per poder accedir als llibres digitals?".
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per activar els connectors de la Wiris?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 1 August 2023, 1:30 PM
 

Actualment Àgora incorpora els plugins per Wiris Editor (editor de fórmules) i Wiris Quizzes (mòdul pels qüestionaris):

  • El connector Wiris Editor integra totes les funcionalitats de la calculadora i permet crear fórmules matemàtiques en navegadors mitjançant HTML.
  • Wiris Quizzes dóna potència matemàtica als qüestionaris de Moodle, permetent la creació de variables aleatòries, la inserció de fórmules complexes per part de l'alumne i l'avaluació automàtica de la resposta usant criteris matemàtics.

Aquests connectors es basen en la tecnologia Java i, per tant, estan suportats a qualsevol navegador web (Mozilla Firefox, Chrome, Internet Explorer...) a qualsevol sistema operatiu (Linux, Windows, ...).

Podeu accedir a les funcionalitats de l'editor mitjançant les icones  del Chemistry i  del Math, que trobareu a l'editor d'HTML. Abans, però, l'administrador/a de l'espai ha d'activar el filtre WIRIS des de les opcions d'administració del Moodle (Administració del lloc | Connectors | Filtres| Gestiona els filtres).


Per activar WIRIS math editor i WIRIS chemistry editor s'han de marcar les caselles corresponents a les eines que es vulguin fer servir i/o s'hagin contractat.



A continuació cal anar a l'apartat  Administració del lloc | Connectors | Tipus de preguntes | Gestiona els tipus de preguntes, fent clic sobre la icona de l'ull (Habilita) que apareix al costat de Wiris Quizzes. En fer-ho, s'activaran automàticament totes les tipologies de preguntes de Wiris Quizzes.


Quan volem incloure una pregunta a un qüestionari, si l'escollim del tipus Matemàtiques i ciències - Wiris tindrem l'opció d'utilitzar la WIRIS CAS per a la resposta o per crear algorismes.

Dins l'edició de la pregunta (resposta):
    
Dins l'edició de la pregunta (algorisme): 
 

Ara bé, tot i que Àgora incorpora els mòduls Wiris, no n'assumeix el cost de la llicència. Es poden fer 500 fórmules gratuïtament. Per aquest motiu, els centres interessats en utilitzar aquestes eines s'han de posar en contacte amb l'equip de la Wiris, tal com s'explica en aquesta pàgina.


Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per activar i utilitzar el filtre de Geogebra?

by Administrador/a Espai de suport - Wednesday, 29 August 2012, 6:46 PM
 
Per poder disposar del filtre de Geogebra dins del Moodle d'Àgora el primer que cal fer és activar-ho. Per fer-ho cal accedir al Moodle amb l'usuari/ària administrador/a, anar a l'apartat Mòduls | Filtres i fer clic sobre la icona de l'ull per mostrar-ho:
Filtre Geogebra

S'han actualitzat els paràmetres d'aquest filtre que permeten configurar la ubicació de les llibreries del Geogebra (fitxers .jar) així com les mides per defecte que es fan servir en cas de no especificar-ne cap. Modificar aquesta configuració, que afecta a tots els cursos i pàgines de Moodle, pot canviar l'aparença o funcionalitat d'alguns dels arxius de Geogebra:
Paràmetres geogebra

  • URL del fitxer geogebra.jar conté l'enllaç a les llibreries del geogebra. Per defecte s'utilitzen les llibreries del mòdul però és possible configurar-ho per utilitzar la darrera versió si es modifica amb els enllaços situats a sobre.
  • Amplada/alçada per defecte dels applets en px conté les mides per defecte amb les que es mostren les mini-aplicacions geogebra si no s'especifica cap.
  • Paràmetres de l'applet són un seguit de comandes que permeten configurar més l'applet o miniaplicació: Introduïu els paràmetres de la miniaplicació de GeoGebra en el format nom = valor (per exemple, enableRightClick = false). Cada paràmetre ha d'estar en una fila nova.

    Per consultar la llista completa dels paràmetres de l' applet visita la documentació oficial a GeoGebra.org. La següent és una llista incompleta dels paràmetres més comuns:

  • bgcolor=#FFFFFF (color de fons; #FFFFFF és blanc)
  • borderColor=#FFFFFF (color de la vora)
  • enableRightClick=false (permetre el clic dret)
  • enableLabelDrags=false (permetre arrossegar etiquetes)
  • enableShiftDragZoom=false (permetre fer zoom amb shift i arrossegar)
  • showMenuBar=true (mostrar la barra de menú)
  • showToolBar=true (mostrar la barra d'eines)
  • showToolBarHelp=true (mostrar la barra d'ajuda)
  • showAlgebraInput=true (mostra en format algebraic)
  • showResetIcon=true (mostrar la icona de reiniciar)
  • Xlanguage=ca (Idioma: ca és Català; es poden utilitzar altres: es, en, fr, it, de, sl, zh etc.)
Un cop fet això ja es pot utilitzar aquest filtre dins del Moodle als fòrums, activitats i/o recursos web. Per incrustar un applet Geogebra el que cal fer és:
1. Accedir a l'editor HTML de qualsevol recurs i/o activitat
2. Escriure el text
3. Seleccionar aquest text (o només una part segons convingui) i fer un enllaç al fitxer .ggb que, si cal, es pot pujar a l'espai de fitxers del curs.
4. Consulteu la documentació d'aquest filtre (en anglès) per veure com canviar l'amplada i l'alçada a cadascun dels recursos i activitats mitjançant el format següent de la pròpia URL del fitxer:

.../fitxer.ggb?w=#&h=#

per exemple:
  • .../fitxer.ggb?w=1000 (canvia l'amplada i agafa l'alçada per defecte)
  • .../fitxer.ggb?h=200 (canvia l'alçada i agafa l'amplada per defecte)
  • .../fitxer.ggb?w=200&h=800 (canvia ambdues mides)
 
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per activar i utilitzar l'activitat d'SCORM remot?

by Administrador/a Espai de suport - Saturday, 17 July 2010, 11:51 AM
 
Per poder disposar de l'activitat d'SCORM remot dins del Moodle d'Àgora el primer que cal fer és activar-ho. Per fer-ho cal accedir al Moodle amb l'usuari/ària administrador/a, anar a l'apartat Notificacions, el mòdul s'instal·larà sol:
Sel·leccionar Notificacions
Instal·lació

Ara cal anar a l'apartat Mòduls | Activitats | Gestió d'activitats i, si la icona corresponent a SCORM Remot està tancat, fer clic sobre la icona de l'ull per mostrar-ho:
Activar el mòdul i configurar-lo

En fer clic sobre Paràmetres ens mostrarà els paràmetres del mòdul.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per afegir un menú superior?

by Administrador/a Espai de suport - Friday, 4 August 2023, 9:01 AM
 

El Moodle permet afegir una barra de menú als espais Moodle d'Àgora.

Podeu trobar més informació sobre com afegir aquesta barra de menú del vostre Moodle a l'apartat Personalitzacó dels menús de navegació dels materials sobre el Moodle.

 Menú superior

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per amagar els blocs laterals dels cursos?

by Administrador/a Espai de suport - Thursday, 9 September 2010, 3:01 PM
 
Els blocs laterals són caixes addicionals que permeten afegir contingut dinàmic a un curs, com ara el calendari o la llista d'activitats. Tot i així, a alguns centres els pot interessar amagar aquests blocs per millorar el rendiment o eliminar opcions dels cursos (per facilitar la navegació). Quan s'activi l'opció que permet amagar els blocs, cap curs del lloc tindrà blocs laterals quan hi accedeixin els estudiants (els blocs no s'amagaran pel professorat o els usuaris administradors).

Amagar la barra lateral de tots els cursos

Per amagar els blocs laterals cal anar al menú d'Administració | Aparença | Temes | Paràmetres de tema i marcar l'opció Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants tal i com es mostra a la imatge següent:

Ocultar blocs a tots els cursos

Amagar la barra lateral d'un curs

El paràmetre de la barra lateral es pot sobreescriure per cada curs de forma independent. Per fer-ho, cal anar als paràmetres del curs i buscar el paràmetre Mostra els blocs laterals. Aquest paràmetre té tres opcions:
  • Per defecte: Mostra o oculta els blocs depenent del valor definit a Administració | Aparença | Temes | Paràmetres de tema | Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants explicat anteriorment.
  • Mostra: Mostra els blocs laterals per aquest curs sempre, independentment del valor del paràmetre global Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants.
  • Oculta: Oculta els blocs laterals per aquest curs sempre, independentment del valor del paràmetre global Oculta els blocs laterals del cursos per als estudiants.
Mostra els blocs laterals d'un curs

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per moure els cursos que tenia al Moodle d'un altre servidor a l'Àgora?

by Administrador/a Espai de suport - Wednesday, 12 March 2014, 12:42 PM
 

La migració dels cursos que qualsevol centre tingués a servidors diferents d'Àgora l'ha de realitzar el propi centre. Els cursos s'han de passar a l'Àgora un a un seguint els passos següents (en ordre):

  • Descarregueu aquestes còpies al vostre ordinador. Un cop feta la còpia la trobareu a l'Àrea privada de còpies de seguretat de cursos o de l'usuari depenent com hàgiu fet la còpia (amb usuaris o sense). 
  • Feu clic al botó Restaura que trobareu  l'apartat Administració del lloc o Administració del curs (segons si heu accedit al Moodle amb permisos d'Administrador/a o de Professor editor/a). 

    Restauració d'un curs
  • El següent pas és pujar aquests fitxers al Moodle Àgora. Per fer-ho poden passar tres coses:
    • Que els fitxers ocupin menys de 10 MB. Podeu pujar el fitxer directament des del Selector de fitxers del Moodle. 
    • Que els fitxers ocupin més de 10 MB. En aquest cas no podreu pujar els fitxers directament al Moodle haureu de fer-ho a travès del Portal d'Àgora. Podeu trobar més informació a la pregunta freqüent Què s'ha de fer per pujar fitxers més grans de 10 MBs al servidor?
    • Que ocupin més de 100MB s'haurà de fer servir repositoris externs com Dropbox o Google Drive. Aquesta opció també permet poder restaurar còpies de seguretat de més 10MB sense necessitat de fer-ho des del Portal d'Àgora.
  • Finalment completeu el procés de restauració seguint les instruccions que trobareu a l'Aparatat 4: Restaurar i importar cursos del curs Materials de Moodle 2.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per pujar fitxers més grans de 25 MB al servidor?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 12 September 2023, 9:59 AM
 

Des de les aplicacions d'Àgora, només es poden pujar fitxers de fins a 25 MB. En algunes ocasions, per exemple, quan s'han de pujar restauracions de cursos del Moodle, amb 25 MB no n'hi ha prou. Per tal de poder pujar fitxers d'una mida superior a 25 MB i menor a 800 MB el centre ha d'haver designat prèviament un usuari/ària gestor/a  a l'espai de gestió que s'encarregui de realitzar aquest tràmit.

A la pregunta freqüent Com es designen els gestors de centre? s'explica com designar aquest gestor/a.

Un cop designat el gestor, aquest pot accedir a l'espai de gestió d'Àgora i Àgora-EOI i dins l'apartat "El meu Àgora", en la secció "Gestió de fitxers" trobarà el formulari següent:



Aquest formulari indica el percentatge de disc ocupat sobre el total seguit d'un quadre de selecció de fitxers en el que cal especificar el fitxer a pujar. Ara bé, abans de fer-ho, cal tenir presents les restriccions següents:

  • Només s'admeten fitxers comprimits en format ZIP i MBZ que tinguin una mida compresa entre 10 MB i 800 MB.
  • Els fitxers de menys de 10 MB s'han de pujar des de l'espai web.
  • Els fitxers de més de 800 MB no es poden pujar des d'aquest espai. Una possibilitat per restaurar còpies de seguretat de més de 800 MB és pujar aquest fitxer al Dropbox o al Google Drive i restaurar-lo des d'un d'aquests repositoris. Així i tot, recordeu que és recomanable que els cursos ocupin el menor espai possible.
  • Mantingueu una còpia del fitxer en local fins que no estigueu segurs que es troba en el vostre espai de fitxers i que ha arribat correctament.
  • Si el fitxer seleccionat compleix les condicions indicades, la pujada es realitzarà de forma immediata mostrant un quadre d'estat amb la informació següent.

pujada_fitxers_2

  • La pujada dels fitxers grans és automàtica i, per tant, en finalitzar el procés, aquest es copiarà automàticament en el repositori Fitxers del vostre Moodle.

Repositori fitxers

Podeu consultar la política de quotes a aquesta pregunta freqüent.

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per reduir el nombre de correus electrònics que envia el Moodle?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 22 September 2020, 4:34 PM
 

Moodle permet configurar el contingut i periodicitat amb que els usuaris han de rebre les notificacions de les novetats als fòrums als que estan subscrits. Per fer-ho, cada usuari/ària ha d'editar el seu perfil, clicar sobre el botó Preferències, accedir a Preferències del fòrum i revisar el valor del camp Tipus de resum de missatge de correu electrònic que permet indicar si s'ha d'enviar un correu cada cop que algú envia un missatge a un fòrum o bé si només s'ha d'enviar un al dia. Per no saturar de missatges el servidor és molt recomanable marcar l'opció Assumptes (missatge de correu electrònic diari només amb els assumptes).


Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer per sincronitzar els usuaris del meu espai Moodle amb Àtria?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 22 November 2011, 1:43 PM
 

Per tal que l'alumnat i el professorat pugui accedir de forma automàtica desdel Moodle d'Àgora als llibres digitals contractats a Àtria, els usuaris han d'estar sincronitzats amb Àtria. Ara bé, hi ha dues formes de fer aquesta sincronització:
  • Sincronització des d'Àtria (opció recomanada)
Des d'Àtria hi ha una opció que permet a cada centre indicar l'identificador numèric de Moodle que li correspon a cada usuari/ària d'Àtria. Per accedir a aquest apartat cal entrar a Àtria amb el codi de centre i clicar sobre el menú "Accions usuari | Gestió avançada | Sincronització d'EVAs". En fer-ho, cal seleccionar a la llista desplegable EVA l'opció "Àgora - 001" i triar, un a un, tots els nivells (Docents, 1 ESO, 2 ESO...) per consultar la llista d'usuaris i poder editar els identificadors externs corresponents.
Sincronització amb Àtria

La llista amb els identificadors externs d'Àgora-Moodle es pot obtenir amb els passos següents:
  • Accedir a l'espai Moodle d'Àgora com administradors i fer clic sobre l'opció Usuaris | Comptes | Accions amb usuaris en bloc del bloc d'Administració del lloc.
  • Fer clic sobre el botó Afegeix tots a Seleccionats. En fer-ho, tots els usuaris del sistema es mouran a la columna de la dreta.
  • Seleccionar l'opció Descarrega llista del desplegable Amb els usuaris seleccionats....
  • Fer clic sobre el botó Endavant. En fer-ho, es podrà descarregar un full de càlcul amb tots els usuaris del Moodle que, entre d'altres, conté a la primera columna l'identificador numèric que és el que s'ha d'escriure a Àtria per sincronitzar cada usuari/ària.a
Al Manual de centres d'Àtria hi ha una breu explicació sobre el funcionament de l'apartat de sincronització d'EVAs. 

El principal avantatge d'utilitzar aquesta opció és que els usuaris als quals editeu l'identificador extern, s'estalviaran la sincronització manual amb Àtria el primer cop que intentin accedir a un llibre i, per tant, l'accés a aquests serà totalment automàtic.
  • Sincronització des de Moodle
En aquest cas, la sincronització és manual i s'ha de fer usuari/ària a usuari/ària des de Moodle. Per sincronitzar un usuari/ària d'Àgora-Moodle amb Àtria cal entrar a un llibre digital. Si l'usuari/ària encara no està sincronitzat, el primer cop que intenti accedir a un llibre digital, el sistema li redireccionarà a la pàgina d'identificació d'Àtria per tal que introdueixi el seu nom d'usuari/ària i contrasenya d'accés a aquest portal. En fer-ho, si les dades introduïdes són correctes, l'usuari/ària quedarà sincronitzat amb Àtria i, per tant, a partir d'aquell moment podrà accedir de forma automàtica als llibres digitals contractats, és a dir, sense haver de tornar a escriure el seu nom d'usuari/ària i contrasenya ni cap altra credencial.
Identificació a Àtria



Tots els usuaris sincronitzats podran accedir automàticament des d'Àgora-Moodle als llibres digitals contractats a Àtria ja que Marsupial té un sistema per consultar i descarregar automàticament les credencials d'accés als llibres. Per aquest motiu, si hi ha persones que tenen problemes per accedir als llibres digitals, el centre haurà de contactar amb l'editorial perquè revisin que les credencials que han enviat a Àtria (i que automàticament s'han enviat també a Àgora-Moodle) són correctes.

El diagrama següent mostra el procés de sincronització d'usuaris entre Àtria i Moodle:
Sincronització d'usuaris entre Àtria i Moodle

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer si, en intentar accedir a un llibre, em demana la credencial?

by Administrador/a Espai de suport - Monday, 24 October 2011, 8:26 AM
 

Si en intentar accedir a un llibre, apareix una pàgina on es demana la credencial del llibre i:
  1. Ja heu fet els passos que es comenten a Com activar i configurar Marsupial per poder incorporar al Moodle els llibres digitals contractats? 
  2. Ja heu sincronitzat correctament els usuaris tal i com s'explica a Què s'ha de fer per sincronitzar els usuaris del meu espai Moodle amb Àtria?
  3. Heu actualitzat la llista de credencials fent clic sobre el botó Recursos remots | Credencials | Sincronitza credencials
 poden passar dues coses:
  • O bé que es tracti d'un professor/a que no té la llicència a Àtria però que la conegui perquè el proveïdor de continguts li hagi fet arribar. En aquest cas, el professor/a podrà introduir aquesta clau de forma manual i, a partir de llavors, ja podrà accedir sempre al llibre sense haver-la de tornar a introduir.
  • Que l'usuari/ària no disposi d'aquesta credencial ni el proveïdor de continguts li hagi fet arribar. En aquest últim cas, tant si l'usuari/ària disposa de les credencials d'accés directe a Àtria com si no, s'ha de contactar amb el proveïdor de continguts.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer si falta algun proveïdor de continguts?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 18 October 2011, 12:45 PM
 

S'ha de contactar amb el SAU d'Àtria ja que la informació que apareix al vostre espai Moodle s'obté d'allà. Ara bé, abans de fer-ho és recomanable que entreu amb un usuari/ària amb permisos d'administració, accediu a Recursos remots | Proveïdors | Sincronitza proveïdors per garantir que les dades que teniu estan actualitzades. 

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què s'ha de fer si no apareixen tots els llibres contractats a la llista d'algun dels proveïdor de continguts?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 18 October 2011, 11:15 AM
 

S'ha de contactar amb el SAU d'Àtria ja que la informació que apareix al vostre espai Moodle s'obté d'allà. Ara bé, abans de fer-ho és recomanable que entreu amb un usuari/ària amb permisos d'administració, accediu a Recursos remots | Continguts | Nom del proveïdor i feu clic sobre el botó Descarrega/Actualitza l'estructura de llibres per garantir que les dades que teniu estan actualitzades. 

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Què són els crons d'Àgora i cada quan s'executen?

by Administrador/a Espai de suport - Friday, 25 February 2022, 10:18 AM
 

El cron és un procés automàtic que executa diferents tasques programades dins dels entorns web, per exemple al Moodle. Aquests crons, fan que s'enviïn els correus electrònics als usuaris dels fòrums, de les tasques i buida elements antics de la paperera, entre moltes altres coses.

Per aconseguir una màxima eficiència, els crons d'Àgora-Moodle s'executen en els períodes següents depenent de l'activitat de cada centre (de més a menys activitat):

  • cada 10 minuts,
  • cada 20 minuts,
  • cada 2 hores,
  • tres cops al dia o,
  • un cop al dia.


Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quines activitats s'han de crear dins d'un curs per poder accedir als llibres digitals?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 8 February 2022, 1:53 PM
 
 
Per poder accedir als llibres digitals des dels espais Moodle d'Àgora s'ha d'activar i configurar el mòdul de Marsupial. Es pot consultar més informació sobre com fer-ho a la pregunta freqüent: Com activar i configurar Marsupial per poder incorporar al Moodle els llibres digitals contractats.
Per afegir un llibre digital cal accedir al curs de Moodle on s'incorporarà el contingut i crear una activitat del tipus Contingut remot mitjançant el selector "Afegeix una activitat o un recurs".
 
Selecciona el tipus d'activitat

A continuació cal omplir el formulari.
Configuració activitat marsupial
  • Nivell. Permet seleccionar el nivell educatiu del llibre (p.ex. 1r ESO).
  • Llibre/ISBN. Permet seleccionar el llibre que es vol utilitzar. Aquesta llista conté tots els llibres disponibles per al nivell seleccionat i mostra entre parèntesi el nom del proveïdor de continguts.
  • Unitat i Activitat. Opcionalment, el mòdul també permet escollir una unitat o, fins i tot, en alguns casos, una activitat del llibre seleccionat. Ara bé, aquests camps no són obligatoris i, en alguns casos, poden no contenir cap informació.
A banda dels paràmetres anteriors, aquestes activitats també ofereixen la possibilitat de configurar altres aspectes relatius a l'aparença dels continguts:
  • Al'apartat Aparença de les activitats de tipus Contingut remot es pot indicar, entre d'altres, si els continguts s'han de visualitzar a la mateixa finestra o a una finestra nova (opció recomanada). Per veure totes les opcions cal fer clic a l'enllaç Mostra'n més...

Aparença: altres opcions de configuració de l'activitat
  •  Finalment cal configurar la resta de paràmetres comuns a totes les activitats del Moodle i fer clic a Desa els canvis i torna al curs.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quines tasques cal fer quan finalitza el curs?

by Administrador/a Espai de suport - Monday, 13 June 2022, 10:53 AM
 

Quan finalitza el curs és recomanable fer certes tasques de manteniment per deixar el Moodle preparat pel següent i optimitzar l’espai de manera que segueixi essent una eina útil i no es converteixi en un repositori de cursos passats.

  • Còpies de seguretat dels cursos: generar-les, descarregar-les a l’ordinador I eliminar-les del Moodle.
  • Reinici dels cursos: netejar els cursos que es faran servir el curs vinent, eliminant els usuaris matriculats, les seves trameses i qualificacions.
  • Gestió d’usuaris i arxius antics: esborrament dels usuaris que canvien de centre (professorat i alumnat), així com dels arxius antics. 

Còpies de seguretat dels cursos

backup_pmf.png

Davant de possibles errors, pèrdua de dades o possibles canvis de centre, és recomanable realitzar aquestes còpies i descarregar-les a l’ordinador abans d’eliminar-les del Moodle perquè no ocupin espai.

És recomanable per fer més àgil el procés de còpies de seguretat, activar les còpies de seguretat asíncroes, ho trobareu explicat en aquesta PMF.

Trobareu més informació sobre la creació de còpies de seguretat en aquest enllaç.


Reinici dels cursos

reload_pmf.png

Tots els cursos del Moodle han d’estar preparats per tornar a afrontar un nou curs escolar. Per això és necessari reiniciar-los, esborrant així els alumnes inscrits, totes les seves intervencions, qualificacions i trameses, i deixar-lo totalment net. És important marcar l'opció Esborra totes les trameses durant el reinici del curs, perquè no quedin innecessàriament allotjades al Moodle.

Si teniu algun curs que no s’ha de fer servir, podeu emmagatzemar-ne la còpia de seguretat després de reiniciar el curs i eliminar-lo del Moodle.

Trobareu més informació sobre la reinicialització de cursos en aquest enllaç.

En cas de tenir Cohorts associades a cursos podeu reanomenar-les abans d’inscriure-les als cursos nous. Per fer-ho cal anar a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Cohorts. També hi podreu afegir i treure els alumnes que siguin necessaris a cadascuna de les cohorts que tingueu creades i vulgueu mantenir.

Trobareu més informació sobre Cohorts al següent enllaç.

 

Gestió d'usuaris i arxius antics

users_pmf.png

És necessari mantenir el Moodle net d’usuaris i arxius que ja no es fan servir. Per això és convenient esborrar els usuaris que deixen el centre, tant si són professors com alumnes.

Per eliminar USUARIS cal accedir a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Explora la llista d’usuaris o bé Accions amb usuaris en bloc on es poden fer cerques i accions massives d’usuaris amb diferents criteris.

Trobareu més informació sobre la gestió dels usuaris en aquest enllaç.

Quant a la gestió dels ARXIUS, heu de procurar esborrar aquells arxius que ja no s’utilitzen tant si formen part del contingut del curs com si són trameses antigues, que per alguna raó no s’han eliminat amb el reinici del curs.

Per eliminar arxius cal accedir a Administració del lloc | Informes | Gestió de fitxers. Podreu fer cerques amb diferents criteris i eliminar els arxius manualment.



De cara al curs que ve us recomanem algunes Bones pràctiques per optimitzar el curs.


 

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins continguts multimèdia funcionen al Moodle?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 1 August 2023, 12:56 PM
 
 
Per tal d'afegir continguts multimèdia al Moodle cal activar els filtres multimèdia en cas que no estiguin activats. Aquest filtre està activat per defecte a l'Àgora i es troba a Administració del lloc | Connectors | Filtres | Gestiona els filtres.
 
Paràmetres dels filtres
 
En segon lloc, és necessari configurar el Moodle perquè permeti les etiquetes EMBED i OBJECT. Per fer-ho, cal anar a Administració del lloc | Seguretat | Normativa del lloc i activar el paràmetre corresponent.
 
Permet etiquetes EMBED i OBJECT
 
Finalment, en aquesta mateixa pàgina, cal activar l'opció Habilita el contingut de confiança.
 
contingut_confian.png
 
Un cop activats aquests tres paràmetres ja es poden incloure continguts multimèdia a la majoria dels recursos i activitats del Moodle. Però cal tenir en compte que no tots els continguts multimèdia es poden incloure ni tampoc funcionen a tot arreu. A trets generals es pot dir que:
  • Els recursos multimèdia funcionen correctament a gairebé totes les activitats i/o recursos i etiquetes HTML dins dels cursos a excepció dels fòrums on, per qüestions de seguretat Moodle no permet la seva incrustació. 
    • Als fòrums dels cursos es poden afegir continguts com Youtube i Vimeo però no d'altres com Prezi, SlideShare, Picturetrail... Tot i que aquests recursos no es poden encastar al cos del missatge, sempre és possible referenciar-los mitjançant un enllaç al seu URL original.
  • Al fòrum de notícies de la pàgina principal del Moodle es poden afegir continguts com Youtube i Vimeo, però cal tenir en compte que aquest fòrum és el que té més restriccions.
Per tal d'afegir aquests tipus de continguts i facilitar-ne la seva incrustació, també es poden configurar diferents repositoris que ofereix el Moodle com el de Picasa (les dades de configuració són les mateixes que les de Google Docs) o el de Youtube (aquest repositori no necessita configuració addicional).
 
Podeu trobar més informació sobre els continguts multimèdia a les pàgines següents:
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins idiomes estan disponibles a l'Àgora?

by Administrador/a Espai de suport - Wednesday, 31 January 2024, 3:09 PM
 

Des d'Àgora no és possible incorporar idiomes nous mitjançant les eines que ofereix Moodle. En cas que algun centre vulgui afegir algun idioma ha d'enviar una petició al fòrum de dubtes i suggeriments del projecte que serà avaluada per l'equip tècnic per comprovar que la instal·lació d'aquest idioma no tindrà cap efecte negatiu sobre l'entorn.

La llista d'idiomes que incorporen els espais Moodle d'Àgora actualment és la següent:

  • Català (ca)
  • Espanyol (es)
  • Eusquera (eu)
  • Gallec (gl)
  • Anglès (en)
  • Francès (fr)
  • Alemany (de)
  • Italià (it)
  • Portuguès (pt)
  • Holandès (nl)
  • Suec (sv)
  • Grec (el)
  • Àrab (ar)
  • Japonès (ja)
  • Coreà (ko)
  • Rus (ru)
  • Urdú (ur)
  • Xinès (zh_cn)
Per defecte, les escoles i instituts poden triar entre els següents:
  • Català (ca)
  • Espanyol (es)
  • Anglès (en)
  • Francès (fr)
  • Alemany (de)
En cas de voler afegir algun altre idioma de la llista anterior cal accedir a Administració del lloc | Paràmetres d'idioma i afegir-ne, mitjançant el codi que hi ha entre parèntesis, els idiomes que es vulguin oferir als usuaris.


Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins passos cal seguir per traspassar dades d'un servidor Moodle extern a un Moodle d’Àgora?

by Administrador/a Espai de suport - Thursday, 13 March 2014, 4:57 PM
 

Índex de continguts

 


 

ABANS DE COMENÇAR

Moodle disposa d'un sistema d'exportació i importació que permet realitzar còpies de seguretat i traspassar dades entre servidors diferents.

El procés de traspàs de les dades consisteix bàsicament a baixar les dades que ens interessin de la plataforma origen, recollir el fitxer resultant, portar-lo manualment a la plataforma de destí i fer-lo servir per a realitzar una restauració d'aquestes dades. Aquesta operació s'haurà d'efectuar primer per a moure la llista d'usuaris, i després per a cada un dels cursos que ens interessi traslladar.

Àgora no permet realitzar importacions massives d'espais Moodle externs, ni tampoc la transferència directa de bases de dades o altres documents. El trasllat s'ha d'efectuar sempre curs per curs.

Un requisit molt important és que l'espai Moodle del qual provinguin les dades sigui d'una versió igual o inferior a la del Moodle d'Àgora. Els administradors poden consultar la versió actual d'Àgora al mòdul Configuració | Administració del lloc | Notificacions. Les importacions de dades procedents d'espais Moodle molt antics (anteriors al Moodle 2) poden donar problemes. 

Tingueu en compte també que els mòduls, blocs, filtres i temes addicionals no es poden moure. Àgora té instal·lat un conjunt de mòduls que compleixen determinades condicions de funcionalitat, consum de recursos i compatibilitat de la llicència d'ús. Consulteu al final del document la llista de mòduls disponibles per saber si el curs que voleu importar serà plenament compatible amb Àgora.

MOURE USUARIS

Exportació de l'alumnat

Per fer l'exportació de l'alumnat aneu a Configuració | Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Accions amb usuaris en bloc.

Accions amb usuaris en bloc


A continuació seleccioneu els usuaris que desitgeu i feu clic a Afegeix els marcats a Seleccionats.

Afegeix usuaris
Finalment, aneu a Amb els usuaris seleccionats | Descarrega llista | Endavant.

Descarrega llista

Seguidament apareix una pantalla per triar el format en el que es vol descarregar els usuaris, feu clic a Baixa en format de text.

Baixa en format de text

Incorporació de l'alumnat

La pregunta freqüent Importació d'alumnat a partir de SAGA recull informació per editar el ftixer .CSV i posteriorment fer-ne la importació dels usuaris al Moodle d’Àgora.

MOURE CURSOS

Per poder moure els cursos d’un Moodle al Moodle d’Àgora és necessari fer còpies de seguretat de cadascun dels cursos per posteriorment poder-los restaurar a la plataforma nova. Als enllaços següents trobareu pas a pas com fer aquest procés:

 

MOURE CATEGORIES

No és possible fer una importació de Categories establertes a altres Moodle i per tant s’hauran de crear de forma manual un cop s’hagin importat els cursos.

CONFIGURAR EL TEMA VISUAL

No és possible afegir temes nous als Moodle d’Àgora. La gestió del programari i les tasques de manteniment dels servidors es duen a terme des de la XTEC, quedant l'administració de continguts, usuaris i activitats de la plataforma a càrrec del centre educatiu. El tema per defecte d'Àgora, anomenat XTEC2, permet personalitzar força aspectes, com ara la imatge de la capçalera, la mida de la lletra o els colors.

Podeu trobar més informació sobre la personalització del vostre Moodle a l'apartat Configuració del tema Xtec2 dels Materials sobre el Moodle 2


Altres qüestions d’interès sobre l’Aparença al Moodle d’Àgora:

 

MÒDULS ADDICIONALS

No és possible afegir mòduls nous als espais Moodle d’Àgora. La gestió del programari i les tasques de manteniment dels servidors es duen a terme des de la XTEC, quedant l'administració de continguts, usuaris i activitats de la plataforma a càrrec del centre educatiu.

Podeu trobar més informació sobre els criteris per incorporar noves funcionalitats i quines són les que hi ha ara per ara actives a les preguntes freqüents següents:

 

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins proveïdors de continguts s'han provat a Àgora amb el mòdul de Marsupial?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 22 August 2017, 3:58 PM
 

A continuació s'especifica la informació següent per cadascun dels proveïdors de continguts que s'han provat a Àgora:
  • Nom del proveïdor de continguts o editorial
  • Resultat de les proves d'accés a algun dels llibres digitals proporcionats. Així:
    • El color verd indica que l'accés en el moment de fer les proves va funcionar.
    • El color groc indica que l'accés funciona correctament en alguns casos (s'ha afegit una nota a la columna de comentaris per donar més detalls sobre els errors detectats).
    • El color vermell indica que les proves han donat error i/o que encara no s'han pogut realitzar. De nou, si s'escau, en alguns casos s'ha afegit informació addicional a la columna de comentaris.
    • La manca de color (-), indica que el proveïdor no implementa Marsupial i que, per tant, no és possible accedir des d'Àgora-Moodle als seus materials mitjançant aquest mòdul.
    • Els que contenen les lletres RC utilitzen les activitats de tipus "Contingut remot", els que tenen RS fan servir "SCORM remot" i els que tenen S utilitzen "SCORM".
  • Resultat de les proves a l'hora de desar els resultats d'alguna de les activitats.
    • El color verd indica que en el moment de fer les proves es van desar resultats al Moodle d'Àgora.
    • El color vermell indica que a les proves que s'han fet no s'ha aconseguit desar cap resultat.
    • La manca de color (-), indica:
      • Que el proveïdor no implementa Marsupial, o bé,
      • Que el proveïdor no ha implementat aquesta opció i, per tant, tot i que des d'Àgora-Moodle es pot accedir als seus llibres digitals, no és possible desar els resultats de les activitats fetes per l'alumnat.

L'accés directe al llibre no funciona. Per tant, sempre s'ha d'especificar una unitat i/o activitat.
El 23/12/2012 es va identificar una incidència relacionada amb l'esborrament de les activitats que referencien algun llibre d'aquest proveïdor que fa que no s'eliminin completament si l'usuari/ària té activades les característiques avançades d'AJAX i Javascript al seu perfil (L'activitat es manté al curs sense títol)
Proveïdor de continguts Accedir al llibre digital Desar resultats Comentaris
2 Clics RC -  
Ancora Audiovisual, SA - - No implementa Marsupial. És un portal
Barcanova RC    
Baula RC   Algunes activitats contenen enllaços trencats
Cambridge University Press RC   Pendent disposar de credencials vàlides
Castellnou Edicions RC    
Cruïlla - Grup SM RC    
Digital-Text RC    
DINSIC Publicacions Musicals, S.L RC   Moonlight no funciona correctament amb Linux
Edebé RC    
Editorial Casals RC -  
EstudiTec - - No implementa Marsupial. És una plataforma
KTON y Cia - - No implementa Marsupial. És una plataforma
Macmillan RC   De moment només funciona l'accés als llibres de McMillan Voices eSchool
McGraw-Hill RC   Al seguiment no es desa ni la data ni el temps
Net Languages RS    
Octaedro RC   Pendent rebre dades d'accés i credencials
Oxford RC    
Pearson RS    
Publicacions de l'Abadia de Montserrat RC   Moonlight no funciona correctament amb Linux
RACC - - No implementa Marsupial
Rosetta Stone RS   No implementa Marsupial. Treballa amb paquets SCORM
Saganet Multimedia, SL RS    
Sangakoo - - No implementa Marsupial
Santillana RS   L'accés directe al llibre no funciona. Per tant, sempre s'ha d'especificar una unitat i/o activitat. A més a les activitats que contenen algun caràcter especial (com ara accents o dièresi) no es desen els resultats.
Teide RC    
Text - La Galera RC   Els resultats de l'alumnat s'envien al Moodle d'Àgora cada 5 minuts.
TutorMates - - No implementa Marsupial. És una aplicació d'escriptori
Vicens Vives RS  
Wiris - - No implementa Marsupial. Són mòduls de Moodle (Chemistry, Editor i, en breu, Quizzes) que els centres interessats han de contractar per poder-los utilitzar dins d'Àgora


* A la llista anterior només consten els proveïdors de continguts que han proporcionat les dades d'accés a, com a mínim, un dels seus llibres digitals o bé que han respost la sol·licitud que va enviar l'equip d'Àgora.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins són els mòduls, blocs i filtres actius a l'Àgora?

by Administrador/a Espai de suport - Wednesday, 29 May 2013, 5:05 PM
 
El servei Moodle d'Àgora està basat en la versió Moodle 1.9.19 i incorpora algunes millores addicionals, com ara mòduls i filtres extres o temes desenvolupats des del Departament d'Ensenyament.

Els mòduls que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:
  • Els que venen per defecte al nucli de Moodle:
    • Tasca (assignment). Permet al professorat recollir treballs elaborats per l'alumnat en diferents formats.
    • Consulta (choice): És una activitat de preguntes senzilles, els alumnes han de triar la resposta d'una llista.
    • Base de dades (data): L'alumnat pot entrar dades en un formulari dissenyat pel professorat.
    • Fòrum (forum): Permet crear fòrums de discussió.
    • Glossari (glossary): Permet crear i mantenir llistats de definicions.
    • Qüestionari Hot Potatoes (hotpot): Permet integrar activitats HotPotatoes a un curs.
    • Diari (journal): Versió 2007101509. Permet la comunicació entre professorat i alumnat.
    • Etiqueta (label): Permet posar etiquetes de text als cursos.
    • LAMS (lams): Sistema de Control de Actividades de Aprendizaje. Es fa servir per dissenyar, i desenvolupar activitats d'aprenentatge en línia i col·laborativament.
    • Lliçó (lesson): Permet la generació de contingut.
    • Qüestionari (quiz): Permet la creació de qüestionaris.
    • Recurs (resource): Permet afegir recursos.
    • SCORM (scorm): Sharable Content Object Reference Model. Permet integrar paquets de material que segueixen aquest format.
    • Enquesta (survey): Permet l'ús d'enquestes prefixades.
    • Wiki (wiki): Permet la creació col·laborativa de documents.
    • Taller (workshop): Activitats per a treballar en grup.

  • Alguns mòduls no estàndards:
    • JClic (jclic): Versió 0.1.0.10 (2007101509). Permet integrar activitats JClic als cursos i recollir-ne les puntuacions.
    • Enquesta phpESP (questionnaire): Permet la creació de qüestionaris de valoració i/o enquestes.
    • Quadern Virtual (qv): Versió 2.0.5 (2009040100). Permet la integració de Quaderns Virtuals al Moodle.
    • SCORM remot (rscorm) i contingut remot (rcontent). Permet integrar paquets de material de les editorials.
    • Presentació amb diapositives (slideshow). Permet visualitzar àlbums de fotografies dins dels cursos.
    • Wiris-Quizzes. Millora els tipus de preguntes dels qüestionaris amb funcionalitats vinculades amb les matemàtiques i la ciència.

Els blocs que estan instal·lats a l'Àgora actualment són bàsicament els que venen per defecte al nucli d'Àgora, és a dir:
  • Activitat recent: Mostra en una llista breu els esdeveniments que hi ha hagut des de l'últim accés al curs, incloent els missatges nous i els usuaris nous.
  • Activitats: Permet la navegació entre els tipus d'activitats diferents disponibles a la pàgina principal.
  • Activitats socials: Només es pot afegir a cursos de tipus social. Afegeix un menú de recursos i activitats del curs.
  • Administració: Les característiques del bloc d'Administració permeten al professorat gestionar les matrícules d'estudiants i professorat, i els seus grups, veure les qualificacions del curs, crear les escales per a qualificar i altres opcions.
  • Administració del lloc: Conté l'accés a totes les opcions de configuració de l'espai Moodle.
  • Calendari: Mostra els esdeveniments següents:
    • Global. Esdeveniment visible per tots els cursos. Només el pot crear l'administrador/a.
    • Curs. Esdeveniment visible només pels membres del curs. El pot crear el professorat.
    • Grup. Esdeveniment visible només pels membres del grup. El pot crear el professorat.
    • Usuari/ària. Esdeveniment personal. El pot crear tant el professorat com l'alumnat i només és visible per l'usuari/ària que el dóna d'alta.
  • Canals RSS remots: Permet sindicar canals de notícies de llocs web externs i mostrar-los dins de Moodle. D'aquesta forma, com la informació d'aquests llocs web externs va canviant amb el temps, el contingut del bloc s'actualitza automàticament.
  • Cerca fòrums: Facilita la localització d'una paraula o frase en els fòrums de la pàgina principal. És recomanable afegir-ho en cas que la pàgina principal contingui un fòrum (per exemple el de notícies) per facilitar la localització de la informació.
  • Cursos: Mostra un menú amb accés als cursos donats d'alta al Moodle.
  • Descripció del curs/lloc: Mostra el contingut definit a la Descripció per a la pàgina inicial dels Paràmetres de la primera plana.
  • Dreceres d'administració: Permet als administradors desar als favorits les opcions d'administració consultades amb més freqüència per simplificar l'accés.
  • Enllaços de seccions: Crear un menú amb accés als temes i seccions del curs.
  • Entrada: Mostra un diàleg d'inici de sessió.
  • Entrada aleatòria al glossari: Mostra cada vegada que s'accedeix a la pàgina principal, una entrada diferent del glossari escollit.
  • Esdeveniments pròxims: Mostra els esdeveniments futurs en una llista resumida. El nombre de dies d'antelació es pot determinat mitjançant un dels paràmetres de configuració que hi ha a Administració del lloc > Aparença > Calendari.
  • Etiquetes: Mostra el núvol d'etiquetes del lloc amb mides diferents de forma que, com més gran sigui l'etiqueta, més elements tindrà associada.
  • Etiquetes de bitàcoles: Mostra la llista de bitàcoles on la mida de la font indica visualment l'ús que té cada bloc. D'aquesta forma, les bitàcoles més utilitzades apareixen en una mica de font més gran.
  • Flickr: Només pot ser afegit a una pàgina d'etiquetes. afegeix contingut de Flickr al Moodle.
  • HTML: Permet crear blocs amb qualsevol contingut HTML, com ara enllaços d'interès, imatges, vídeos…
  • Loan calculator: Facilita a l'alumnat el càlcul dels interessos.
  • Menú de bitàcola: Conté enllaços a funcionalitats relacionades amb les bitàcoles o blocs. En concret, facilita l'accés per afegir una entrada nova, veure les entrades, editar les preferències de la bitàcola, veure les entrades del lloc i afegir/eliminar etiquetes.
  • Menú principal: Permet als administradors del lloc afegir recursos i activitats per a la pagina principal del lloc.
  • Missatges: És un enllaç directe a la missatgeria interna de Moodle. Donat que es tracta d'un sistema força més precari que el correu electrònic és recomanable evitar-ho i motivar tant a l'alumnat com al professorat a utilitzar eines més col·laboratives com ara els fòrums.
  • Persones: Mostra la llista de participants dels curs. Només els administradors poden veure aquest bloc a la primera pàgina d'un lloc Moodle.
  • Resultats del qüestionari: Mostra les qualificacions més altes i/o més baixes d'un qüestionari del curs. Ha d'existir un qüestionari al curs.
  • Servidors en xarxa: Mostra la llista d'espais Moodle i/o Mahara que estan connectats a aquest entorn.
  • Tutelats: Proporciona al mentor/a un accés directe a la pàgina de perfil dels seus tutelats.
  • Usuaris en línia: Mostra la llista de persones que es troben en un moment donat connectats a l'espai Moodle.
  • Youtube: Només pot ser afegit a una pàgina d'etiquetes. afegeix contingut de Youtube al Moodle.
  • Últimes notícies: Mostra els darrers enviaments realitzats al Fòrum de notícies.
Ara bé, Àgora també incorpora un bloc desenvolupat pel Departament d'Ensenyament:
  • Avisos (advises). Permet als administradors del servei Àgora enviar comunicats als espais Moodle que apareixen en un bloc HTML a la part superior dreta del la pàgina principal que pot consultar tothom o només els administradors de l'espai Moodle (en funció dels destinataris als que s'hagi adreçat cada missatge).
  • Recursos remots (rcommon). Facilita la gestió dels llibres digitals que es poden utilitzar amb els mòduls d'activitats de Contingut Remot i SCORM Remot.
  • Els meus llibres (my_books). Està vinculat als mòduls de Contingut remot i SCORM remot i facilita a l'alumnat l'accés als llibres digitals des de la pàgina principal del Moodle.
Els filtres que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:
  • Els que venen per defecte al nucli de Moodle:
    • Enllaços automàtics a activitats (activitynames): Permet enllaçar activitats quan el nom (títol) es troba en qualsevol text de Moodle
    • Notació algebraica (algebra): Converteix expressions delimitades per @ @ ... @ @ o bé <algebra...>...</algebra> en expressions matemàtiques.
    • Censura de paraules (censor): Permet la censura de certes paraules als textos de Moodle.
    • Protecció del correu electrònic (emailprotect): Oculta les adreces de correu que s'escriguin als textos de Moodle.
    • Continguts multilingües (multilang): Donat un XML multillenguatge, retorna només l'idioma actual.
    • Connectors multimèdia (mediaplugin): Reemplaça qualsevol enllaça a un fitxer multimedia pel pluguin que el permet reproduir.
    • Notació TeX (tex): Nucli. Reemplaça expressions en TeX delimitades per ... o <tex...>...</tex>.
    • Tidy (tidy): Repara formats HTML malformats.
  • Alguns filtres no-estàndards:
    • DragMath (lib/DragMath): Versió 0.7.8.2. Facilita la inclusió de fòrmules matemàtiques des de l'editor HTML.
    • Freemind (freemind): Reemplaça els enllaços a fitxers FreeMind (amb sufix .mm) per l'applet que mostra el fitxer enllaçat.
    • Geogebra (geogebra): Versió 2.0. Reemplaça els enllaços a fitxers Geogebra (amb sufix .mm) per l'applet que mostra el fitxer enllaçat.
    • Wiris (wiris): Versió 2.1.35. Permet la creació d'expressions matemàtiques de manera visual. Es tracta d'un filtre que a partir del setembre serà de pagament. Es pot consultar la llista de preus a aquesta web.
Per motius de seguretat s'han desactivat els mòduls següent:
  • Xat (chat): Fer converses en temps real.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Quins són els mòduls d'activitat, blocs i filtres actius a l'Àgora?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 1 August 2023, 1:00 PM
 
El servei Moodle d'Àgora està basat en la versió Moodle 4.1 i incorpora algunes millores addicionals, com ara mòduls d'activitat, blocs i filtres extres desenvolupats des del Departament d'Educació.
 

Els mòduls d'activitats i recursos que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:

  • Els que venen per defecte al nucli de Moodle:
    • Tasca (assignment): Permet al professorat recollir treballs elaborats per l'alumnat en diferents formats.
    • Carpeta (folder): Permet organitzar fitxers. Dins d'una carpeta poden haver altres carpetes.
    • Consulta (choice): És una activitat de preguntes senzilles, els alumnes han de triar la resposta d'una llista.
    • Base de dades (data): L'alumnat pot entrar dades en un formulari dissenyat pel professorat.
    • Eina externa (external tool): Permet als participants interaccionar amb recursos que compleixen l'estàndard LTI d'altres llocs web.
    • Enquesta (survey): Permet l'ús d'enquestes prefixades.
    • Etiqueta (label): Permet posar etiquetes de text als cursos.
    • Fitxer (file): Permet afegir qualsevol tipus de fitxer, document de text, full de càlcul, so, vídeo...
    • Fòrum (forum): Permet crear fòrums de discussió.
    • Glossari (glossary): Permet crear i mantenir llistats de definicions.
    • Llibre (book): Permet crear un recurs amb moltes pagines amb l'estil d'un llibre.
    • Lliçó (lesson): Permet la generació de contingut.
    • Paquet de contingut IMS (imscp): Permet afegir material estàtic amb format IMS Content package provinent d'altres llocs fora del Moodle.
    • Pàgina (page): Pàgina web creada per professor/a editor dins del Moodle. 
    • Qüestionari (quiz): Permet la creació de qüestionaris.
    • Retroacció (feedback): Permet crear enquestes per tal de recollir dades. Conté preguntes predeterminades però també se'n poden crear de noves.
    • SCORM (scorm): Sharable Content Object Reference Model. Permet integrar paquets de material que segueixen aquest format.
    • URL (url): Permet enviar l'estudiant a qualsevol lloc web, per exemple, la wikipedia.
    • Wiki (wiki): Permet la creació col·laborativa de documents.
    • Taller (workshop): Activitats per a treballar en grup.
    • H5P: Permet que un professor registri l'assistència a les classes i que els estudiants vegin el seu propi registre d'assistència.
  • Alguns mòduls no estàndards:
    • JClic (jclic): Permet integrar activitats JClic als cursos i recollir-ne les puntuacions.
    • Questionnaire (questionnaire): Permet la creació de qüestionaris de valoració i/o enquestes.
    • Contingut remot (rcontent). Permet integrar paquets de material de les editorials.
    • Qüestionari Hot Potatoes (hotpot): Permet integrar activitats HotPotatoes a un curs.
    • Diari (journal): Versió 2019011500. Permet la comunicació entre professorat i alumnat.
    • Marsupial: Fa possible la integració amb Moodle dels llibres digitals contractats, de manera que se simplifica l'accés i, si el llibre ho permet, es desen els resultats al Moodle.
    • Format de curs senzill: Senzill és un format de curs molt visual que està especialment orientat a l’alumnat dels centres d'infantil i primària, tot i que es pot utilitzar amb altres finalitats des de qualsevol dels espais Moodle d’Àgora.
    • Elecció de grup: Permet que l'alumnat d'un curs triï un grup i s'inscrigui automàticament al grup triat.
    • Assistència: Permet la creació d'activitats interactives. Les activitats s'incorporen de manera molt senzilla sense la necessitar de saber programar en HTML5.
  • Per motius de seguretat s'han desactivat els mòduls següents:
Els blocs que estan instal·lats a l'Àgora actualment són bàsicament els que venen per defecte al nucli d'Àgora, és a dir:
  • Activitat recent: Mostra en una llista breu els esdeveniments que hi ha hagut des de l'últim accés al curs, incloent els missatges nous i els usuaris nous.
  • Activitats: Permet la navegació entre els tipus d'activitats diferents disponibles a la pàgina principal.
  • Activitats socials: Només es pot afegir a cursos de tipus social. Afegeix un menú de recursos i activitats del curs.
  • Compleció
  • Calendari: Mostra els esdeveniments següents.
  • Cerca fòrums: Facilita la localització d'una paraula o frase en els fòrums de la pàgina principal. És recomanable afegir-ho en cas que la pàgina principal contingui un fòrum (per exemple el de notícies) per facilitar la localització de la informació.
  • Cercador de col·lectivitat: Permet als usuaris accedir a hubs de la comunitat i descarregar cursos.
  • Client RSS: Permet sindicar canals de notícies de llocs web externs i mostrar-los dins de Moodle. D'aquesta forma, com la informació d'aquests llocs web externs va canviant amb el temps, el contingut del bloc s'actualitza automàticament.
    • Global. Esdeveniment visible per tots els cursos. Només el pot crear l'administrador/a.
    • Curs. Esdeveniment visible només pels membres del curs. El pot crear el professorat.
    • Grup. Esdeveniment visible només pels membres del grup. El pot crear el professorat.
    • Usuari/ària. Esdeveniment personal. El pot crear tant el professorat com l'alumnat i només és visible per l'usuari/ària que el dóna d'alta.
  • Comentaris: Permet als usuaris afegir comentaris.
  • Descripció del curs/lloc: Mostra el contingut definit a la Descripció per a la pàgina inicial dels Paràmetres de la primera plana.
  • Dreceres d'administració: Permet als administradors desar als favorits les opcions d'administració consultades amb més freqüència per simplificar l'accés.
  • Enllaç a la secció: Crear un menú amb accés als temes i seccions del curs.
  • Entrada: Mostra un diàleg d'inici de sessió.
  • Entrada aleatòria al glossari: Mostra cada vegada que s'accedeix a la pàgina principal, una entrada diferent del glossari escollit.
  • Entrades recents al blog: Aquest bloc pot ser configurat per mostrar les darreres entrades d'un blog.
  • Esdeveniments propers: Mostra els esdeveniments futurs en una llista resumida. El nombre de dies d'antelació es pot determinat mitjançant un dels paràmetres de configuració que hi ha a Administració del lloc > Aparença > Calendari.
  • Estat de compleció del curs: Mostra l'estat de compleció del curs en el cas que s'estigui fent servir.
  • Etiquetes: Mostra el núvol d'etiquetes del lloc amb mides diferents de forma que, com més gran sigui l'etiqueta, més elements tindrà associada.
  • Etiquetes del blog: Mostra la llista de bitàcoles on la mida de la font indica visualment l'ús que té cada bloc. D'aquesta forma, les bitàcoles més utilitzades apareixen en una mica de font més gran.
  • HTML: Permet crear blocs amb qualsevol contingut HTML, com ara enllaços d'interès, imatges, vídeos…
  • L'usuari ha entrat: Mostra informació sobre l'usuari/ària que està autenticat al Moodle.
  • Llista de Cursos: Mostra un menú amb accés als cursos donats d'alta al Moodle.
  • Menú de blog: Conté enllaços a funcionalitats relacionades amb les bitàcoles o blocs. En concret, facilita l'accés per afegir una entrada nova, veure les entrades, editar les preferències de la bitàcola, veure les entrades del lloc i afegir/eliminar etiquetes.
  • Menú principal: Permet als administradors del lloc afegir recursos i activitats per a la pagina principal del lloc.
  • Missatges: És un enllaç directe a la missatgeria interna de Moodle. Donat que es tracta d'un sistema força més precari que el correu electrònic és recomanable evitar-ho i motivar tant a l'alumnat com al professorat a utilitzar eines més col·laboratives com ara els fòrums.
  • Persones: Mostra la llista de participants dels curs. Només els administradors poden veure aquest bloc a la primera pàgina d'un lloc Moodle.
  • Progrés de compleció: Control del progrés de l'alumnat en el curs.
  • Resultats del qüestionari: Mostra les qualificacions més altes i/o més baixes d'un qüestionari del curs. Ha d'existir un qüestionari al curs.
  • Resum del curs: Mostra el resum o la descripció del curs definida als Paràmetres del curs.
  • Retroacció: Ofereix un enllaç a totes les activitats de Retroacció afegides a la pàgina principal.
  • Servidors en xarxa: Mostra la llista d'espais Moodle i/o Mahara que estan connectats a aquest entorn.
  • Tutelats: Proporciona al mentor/a un accés directe a la pàgina de perfil dels seus tutelats.
  • Últimes notícies: Mostra els darrers enviaments realitzats al Fòrum de notícies.
  • Usuaris en línia: Mostra la llista de persones que es troben en un moment donat connectats a l'espai Moodle.
Àgora també incorpora alguns blocs desenvolupats pel Departament d'Educació:
  • Avisos (advises): Permet als administradors del servei Àgora enviar comunicats als espais Moodle que apareixen en un bloc HTML a la part superior dreta del la pàgina principal que pot consultar tothom o només els administradors de l'espai Moodle (en funció dels destinataris als que s'hagi adreçat cada missatge).
  • Els meus llibres (my_books): Està vinculat als mòduls de Contingut remot i SCORM remot i facilita a l'alumnat l'accés als llibres digitals des de la pàgina principal del Moodle.

Els filtres que hi ha actius a l'Àgora en aquests moments són:

Eines disponibles a Àgora:

  • Recursos remots (rcommon): Facilita la gestió dels llibres digitals que es poden utilitzar amb els mòduls d'activitats de Contingut Remot.
 
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: S'ha produït un error durant la baixada del fitxer Operation timed out after... Què faig?

by Administrador/a Espai de suport - Tuesday, 29 August 2017, 3:26 PM
 

Sovint els cursos que es restauren des dels repositoris Dropbox o Google Drive són cursos que ocupen més de 100 o 200MB. 

En casos així, sobretot en cursos de més de 200MB, acostuma a aparèixer el següent error:


Per tal d'ampliar aquest temps d'espera, l'administrador del Moodle pot editar el paràmetre "Temps d'espera per a obtenir el fitxer repositorygetfiletimeout" que trobarà a Administració del lloc | Connectors | Respositoris | Paràmetres comuns dels repositoris i ampliar-lo de forma provisional per exemple a 120 segons.


Fent aquest canvi els fitxers de més de 200MB s'haurien de poder restaurar sense donar cap error.

NOTA: Un cop restaurat el curs, és recomanable tornar a deixar aquest paràmetre amb el valor original: 30 segons.

Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Són realment necessàries les còpies de seguretat dels meus cursos? Consells per fer-les.

by Administrador/a Espai de suport - Monday, 28 February 2022, 9:09 AM
 
Els administradors de sistemes d'Àgora fan còpies de seguretat diàries de tots els Moodles que componen el servei. Aquestes còpies, però, només s'utilitzarien si es produís una pèrdua massiva de dades, o en casos molt concrets. Per tant, és responsabilitat dels centres mantenir les còpies dels cursos de Moodle.

A més, cal tenir en compte que a Àgora està desactivada l'opció de les còpies de seguretat programades (per evitar carregar el sistema) i, per tant, les còpies dels cursos que es vulguin guardar s'han de generar una a una.


Consells per fer còpies de seguretat

  • Feu les còpies de seguretat a la nit: Quan la càrrega dels servidors és més baixa es tenen menys problemes per fer les còpies.
  • Si teniu problemes, feu les còpies per parts: Desmarqueu opcions a l'hora de fer les còpies de seguretat, sobretot les dades d'usuari dels qüestionaris fets amb HotPotatoes. Feu diverses proves, desmarcant les opcions on creieu que pot fallar.
  • Treieu els usuaris administradors: El fet de realitzar còpies de seguretat de cursos on hi hagi inscrit algun usuari administrador pot portar a problemes a l'hora de restaurar-les. Assegureu-vos sempre, abans de fer cap còpia, que al curs no hi hagi cap d'aquests usuaris, i doneu-los de baixa del curs en cas que en trobeu algun.
  • Si seguiu tenint problemes: Poseu-vos en contacte amb nosaltres a través del fòrum, adjunteu captures de pantalla i missatges d'error. També l'adreça del Moodle i del curs en el que teniu el problema.
  • Descarregueu les vostres còpies: És molt recomanable descarregar els fitxers de les còpies de seguretat a un ordinador i esborrar-les de l'espai Moodle per tal de no exhaurir ràpidament la quota de disc disponible. Per a més informació consulteu la pregunta freqüent sobre la política de quotes de Moodle.
  • Activeu les còpies de seguretat/restauracions asíncrones: Des de la versió 3.11 de Moodle, es poden activar les còpies/restauracions asíncrones útils per a fer còpies o restauracions de cursos grans. Podeu trobar més informació a la PMF Com s'activen les còpies de seguretat/restauracions asíncrones?
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Tinc problemes amb l'enviament de correus, què puc fer?

by Administrador/a Espai de suport - Thursday, 19 May 2011, 12:06 PM
 

L'enviament de correu a Moodle s'utilitza per confirmar els usuaris nous que es registren a la web manualment i també per rebre les notificacions dels fòrums als quals s'estigui subscrit, entre d'altres coses. Ara bé, per poder rebre aquests missatges cal configurar prèviament el servidor de correu SMTP que serà l'encarregat d'enviar aquests missatges. Per fer-ho, cal accedir a l'espai Moodle com a usuari/ària administrador/a, fer clic sobre l'apartat Servidor | Correu que hi ha al bloc d'Administració del lloc i emplenar el formulari amb les dades següents (apareixen només les que s'han de modificar):

Configuració del correu SMTP

  • Servidors SMTP: smtp.gmail.com:465
  • Nom d'usuari SMTP: nom d'usuari/ària XTEC (amb @xtec.cat!). Tot i que funciona amb qualsevol nom d'usuari/ària, és recomanable posar el del centre (el que comença per una lletra i va seguit de set números).
  • Contrasenya SMTP: contrasenya del nom d'usuari/ària XTEC especificat al camp anterior.
Administrador/a Espai de suport

MOODLE: Ús de les cohorts

by Administrador/a Espai de suport - Friday, 21 July 2023, 1:42 PM
 


Les cohorts o grups del lloc són una funcionalitat nova de Moodle 2 i faciliten la inscripció de conjunts d'usuaris de forma massiva amb una única acció. L'ús de les cohorts per a gestionar inscripcions a cursos suposa un gran estalvi de temps i de feina per a l'administrador/a del Moodle ja que simplifica les inscripcions manuals. Per tant, en comptes d'inscriure l'alumnat un a un, amb les cohorts és possible realitzar inscripcions amb un sol clic.

 

Com crear una cohort?

Les cohorts les poden crear tant els administradors com els gestors. Des de la primera plana del Moodle aneu a Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Cohorts i feu clic a Afegeix una cohot nova.

Afegeix una cohort

A la finestra Afegeix una cohort nova ompliu les dades que es demanen i feu clic a Desa els canvis.
  • A context cal indicar l'àmbit de la cohort: sistema permet utilitzar-la a tots els cursos mentre que si es tria una categoria de cursos concreta, la cohort només es podrà fer servir en el cursos que inclogui aquesta. Per defecte és recomanable deixar "Sistema".
  • El camp Id de la cohort s'utilitza per importar usuaris de forma massiva a una cohort. Per aquest motiu, és important emplenar-ho amb un nom curt i representatiu del grup d'usuaris que contingui.

Dades de la cohort

Un cop generada la cohort feu clic a l'eina d'engranatge i trieu Assigna per afegir-hi els usuaris.

Cohorts disponibles

Seleccioneu els usuaris potencials que voleu que estiguin a la cohort, feu clic a Afegeix. i finalment, feu clic a Torna a les cohorts.

Membres de la cohort

Com inscriure una cohort a un curs (sincronització de la cohort)?

Entreu al curs on voleu sincronitzar la cohort i aneu a Participants. Al desplegable Usuaris inscrits trieu Mètodes d'inscripció



A continuació, al desplegable Afegeix un mètode tireu Sincronització de la cohort.



Trieu una cohort de la llista de disponibles i feu clic a Afegeix un mètode.

Finalment trobareu la llista de tots els usuaris que s'han inscrit en bloc a través d’aquesta cohort. Fent servir aquest mètode, en el moment que s'edita la cohort, els usuaris s'afegiran o eliminaran del curs de forma automàtica.

Com inscriure els usuaris d'una cohort a un curs?

Entreu al curs on voleu fer la inscripció d’usuaris mitjançant una cohort i aneu a Administració | Administració del curs | Usuaris | Usuaris inscrits i feu clic a Inscriviu usuaris i marqueu l'opció Visualitza les cohorts per veure les cohorts disponibles. A continuació feu clic a Enrol "x" users de la cohort desitjada.

Inscriu cohort

Finalment trobareu la llista de tots els usuaris que s'han inscrit en bloc a través d’aquesta cohort. Fent servir aquest mètode, els usuaris s'incriuen com si fos una inscripció manual de forma que, encara que s'editi la cohort, els usuaris del curs no es veuran afectats.

Usuaris inscrits

Afegir usuaris a una cohort a través d’un fitxer CSV

L'administrador/a del lloc també pot afegir usuaris a través d'un fitxer CSV a cohorts existents. Per fer-ho:
  • Aneu a Administració | Administració del lloc | Usuaris | Comptes | Carrega usuaris
  • Pengeu un fitxer de text amb el format següent:
username,password,firstname,lastname,email, cohort1
tomjones,Pass1234*,Tom,Jones,username@mail.invalid,idcohort1
marysmith,Pass1234*,Mary,Smith,username@mail.invalid,idcohort2

on idcohort1 i idcohort2 són els ID de les cohorts que ja existeixen, no els seus noms.

Com crear grups a partir de cohorts?

Per crear un grup a partir d'una cohort ja creada aneu a Administració del curs | Usuaris | Grups | Crea grups automàticament. Per tal de poder crear els grups a partir de les cohorts, cal que, prèviament hàgiu inscrit els usuaris al curs. Si el curs no té cap usuari no es podrà fer aquest pas.
 
Crear grups a partir d'una cohort
 
A continuació configureu els paràmetres necessaris per crear els grups a partir de les cohorts prèviament configurades:
 
Crea grups automàticament
Per desar el grup, feu clic a Tramet.
 
Podeu trobar més informació sobre l'ús de les cohorts al Bloc 10: Administració d'usuaris del curs Materials sobre el Moodle 2.
Administrador/a Espai de suport

No veig l'opció "El meu Àgora"

by Administrador/a Espai de suport - Wednesday, 8 July 2020, 12:48 PM
 

Només es veu l'opció El meu Àgora a l'accedir al portal de gestió d'Àgora amb els usuaris següents:

  • l'usuari del centre (codi de centre) o bé,
  • un usuari gestor Àgora de centre.
Administrador/a Espai de suport

Què he de fer per configurar les extensions de Vicens Vives?

by Administrador/a Espai de suport - Wednesday, 3 May 2017, 8:07 AM
 

Tant els blocs per a la creació i gestió de llicències com el tema de Vicens Vives estan desactivats per defecte. Per tant, si els voleu fer servir els haureu d'activar accedint amb l'usuari administrador del vostre Moodle i seguint els passos següents:

  • Activeu els blocs Cursos Vicens Vives i Llicències Vicens Vives. Per fer-ho, aneu a Administració del lloc | Connectors | Blocs | Gestió de blocs i feu clic sobre la icona de l'ull (que hauria d'estar tatxada) per habilitar cadascun d'ells:

Habilita el bloc "Cursos Vicens Vives"


Habilita el bloc "Llicències Vicens Vives"


  • Activeu el format de curs Format Vicens Vives. Per fer-ho, aneu a Administració del lloc | Connectors | Formats de curs | Gestiona els formats de curs i feu clic sobre la icona de l'ull (que hauria d'estar tatxada) per habilitar-ho:

Habilita format de curs VV


Trobareu informació sobre com configurar i utilitzar els connectors anteriors al Manual de Vicens Vives.


Aquests connectors els ha desenvolupat Vicens Vives. Per tant, en cas de dubte, aclariment o incidència relacionada amb ell, heu de contactar directament amb l'equip de Vicens Vives amb qui hagueu gestionat les llicències dels llibres.

Administrador/a Espai de suport

Què he de fer per configurar l'extensió Clickedu?

by Administrador/a Espai de suport - Wednesday, 23 September 2020, 5:05 PM
 

Per poder fer servir l'extensió Clickedu al vostre Moodle cal que:

  • Activeu les opcions que voleu sincronitzar de Clickedu (usuaris, cursos, continguts i/ qualificacions). Per fer-ho, aneu a Administració del lloc | Connectors | Connectors locals | Clickedu i marqueu les caselles de sincronització que us interessin (per exemple Sincronitzacio d'usuaris). Si no hi ha cap casella de sincronització marcada, no apareixerà l'entrada Clickedu al bloc d'Administració.

Configuració clickedu

Un cop fet això, trobareu un apartat nou al final de la pestanya Administració del lloc amb les opcions que hàgiu marcat en el primer pas.


  • Si activeu la sincronització d'usuaris, aneu a Administració del lloc | Seguretat | Normativa del lloc i activeu l'opció Permet caràcters estesos en els noms dels usuaris.
  • També cal configurar l'URL del servei web i el Token servei web qualificacions i SSO que es troben a Administració del lloc | Connectors | Connectors locals | Clickedu. Trobareu com obtenir els valors que cal posar a aquests camps al Manual de Clickedu (per poder consultar aquesta documentació oficial prèviament heu d'haver iniciat la sessió a Clickedu).


Aquest connector l'ha desenvolupat Clickedu. Per tant, en cas de dubte, aclariment o incidència relacionada amb ell, heu de fer servir el sistema de tiquets de Clickedu gestionat pel Departament d'atenció a l'escola.

MONICA GRAU PRIETO
MONICA GRAU PRIETO

MOODLE: Com s'activen les còpies de seguretat/restauracions asíncrones?

by MONICA GRAU PRIETO - Friday, 25 February 2022, 12:02 PM
 

Des de la versió 3.11 de Moodle, l'administrador del lloc pot activar l'opció "Còpia de seguretat/restauració asíncrona"

Per realitzar l'activació cal accedir amb l'usuari "admin" al Moodle i anar a Administració del lloc | Cursos | Còpies | Còpia de seguretat/restauració asíncrona.

Tal com es mostra a la imatge anterior, també es pot habilitar l'opció d'enviar un correu electrònic a l'usuari que ha executat el procés.

L'administrador del lloc pot editar aquest missatge, i personalitzar-lo. Cal mantenir les paraules que hi ha entre {  } que es corresponen a camps automàtics.

Podeu trobar més informació sobre les còpies de seguretat i consells per a fer-les a la PMF Són realment necessàries les còpies de seguretat dels meus cursos? Consells per fer-les.