Purificadors d’aire amb filtre HEPA a totes les aules

En el Pla d’Organització de centre del curs 20-21 hem dissenyat un conjunt  d’accions per millorar la seguretat quant a la transmissió de la covid,  tant  a espais interiors com a exteriors, tant a l’horari lectiu com al de menjador i extraescolars. Ara hem anat un pas mes enllà i, basant-nos en diferents estudis científics, hem decidit incorporar 23 purificadors amb filtre HEPA (High Efficiency Particulate Air) a les aules i als espais de menjador, després que el Consell Escolar donés el vistiplau  en la sessió del 26.10.20.

Per què cal tenir purificadors en espais tancats?

Perquè hi ha estudis científics que demostren que la principal via de transmissió del virus són els aerosols, les micropartícules que expulsem quan traiem l’aire al respirar. Aquestes es concentren en entorns tancats i poden romandre hores a l’ambient.

Com podem prevenir la transmissió?

Hi ha 5 factors que sumats ajuden a minimitzar el risc de transmissió, donant una eficàcia de fins a un 92%. Aquests són la ventilació, la higiene de mans, la distància, la mascareta i els purificadors d’aire amb filtres HEPA. Quatre ja els estem aplicant i quedaria el cinquè. Es per això que hem pres aquesta decisió.

Quines passes hem fet abans de prendre-la?

Durant el mes d’octubre vam adquirir un mesurador de CO² i hem fet comprovacions en diferents espais de l’escola amb diverses variables (amb i sense alumnat, amb major i menor grau de ventilació i amb major i menor quantitat d’alumnat dintre de l’aula). Amb aquestes dades hem pogut comprovar el nivell de CO² acumulat, que fins ara ha estat bastant correcte, però en el moment que s’han tancat una mica més les finestres a causa de l’arribada del fred, aquest ha augmentat. La nostra intenció és continuar mesurant periòdicament de manera sistematitzada per controlar el nivell CO² i mantenir-lo dintre d’uns nivells tolerables.

Com funciona un purificador amb filtre HEPA?

Un purificador és un aparell que absorbeix l’aire d’un espai, el filtra i torna a expulsar aire net. El filtre HEPA ha de ser de categoria H13 perquè té un capacitat de filtratge del 99,95% de micropartícules i aerosols, per això disminueix bastant el risc de transmissió en espais tancats. Estan avalats per la norma UNE1822.

Com escollir el purificador apropiat?

S’han de tenir en compte les dimensions de l’espai, el nombre de persones que hi haurà dins i el grau de ventilació natural que tenim. Hi ha un full de càlcul creat per dos experts (que trobareu als enllaços que hi al final d’aquest document) que ens permet introduir aquestes variables i ens diu la capacitat de renovació d’aire que ha de tenir l’aparell per ser eficient, tenint en compte que segons la Harvard University, ha de ser capaç de fer 5 canvis d’aire per hora. Ens donarà un índex que es diu CADR (significa els m³ d’aire que l’aparell pot  renovar per hora) que és el mínim que hauria de tenir el purificador. En el nostre cas amb un 350 en tindríem prou, però els aparells que hem incorporat tenen un índex de 500.

Tota aquesta informació la podeu contrastar en els enllaços que incorporem al final del document. Esperem que us siguin d’utilitat.

Enllaços d’interès:

Purificadors d’aire

Guía para la ventilación de las aules. CSIC (Consejo Superior de Investigaciones Científicas)

Emisión y exposición a SARS-CoV-2 y opciones de filtración.CSIC

Full de càlcul per escollir un purificador adequat. Pablo Fuente i Jose Luis Jiménez

FAQS. Preguntes freqüents sobre la transmissió per aerosols de la covid 19. Jose Luis Jiménez (Universitat de Boulder, Colorado) i altres.

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *