PAT.

Pla d’Acció Tutorial

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació destaca com a principi general del sistema educatiu l’aprenentatge permanent i l’educació al llarg de la vida. També destaca com a principi específic, la formació integral de les capacitats intel·lectuals, ètiques, físiques, emocionals i socials dels alumnes que els permeti el ple desenvolupament de la seva personalitat. Aquest marc normatiu situa l’orientació personal, social, acadèmica i professional al servei del propi projecte de vida de cada un dels alumnes i concreta l’acció tutorial com a funció del docent per a l’acompanyament individual i col·lectiu dels alumnes.

Per portar a terme aquesta acció tutorial de manera eficaç és de vital importància planificar  de manera acurada totes les intervencions que els/les tutors/es i el professorat del centre hauran de realitzar respecte de la tutoria; el Pla d’acció tutorial (PAT) és el document on es recullen totes les intervencions que els/les tutors/es i el professorat del centre hauran de realitzar respecte de la tutoria. El PAT,  com qualsevol altra programació del centre,  recull la planificació de l’acció tutorial a partir dels objectius, els continguts, la seqüenciació de les activitats i l’avaluació.

El protocol d’orientació acadèmica o formativa i professional ha de tenir en compte les situacions següents, en atenció a la diversitat de les situacions de cada persona:

a) L’orientació acadèmica o formativa i per a la carrera professional.
b) L’orientació per a la inserció laboral, la cerca de feina, el millorament professional i la redefinició de la qualificació professional.
c) L’orientació per a l’emprenedoria.
Per poder desenvolupar la programació del PAT són necessaris alguns requisits:

Disposar dins l’horari del grup d’una  sessió de tutoria tant a 1r com a 2n curs dels cicles formatius de grau mig i de grau superior, sent convenient  que el tutor o tutora del cicle formatiu ho sigui al llarg dels dos cursos de la promoció.

La implicació coordinada de tots els agents educatius del centre (professors, tutors, equip directiu, famílies, alumnat). L’acció tutorial ha de ser entesa com una tasca d’equip en la qual el/la tutor/a és el/la coordinador/a i el/la responsable de cada grup classe, però no l’única persona  responsable, ja que cada membre de la comunitat educativa escolar pot i ha de de dur a terme una tasca tutorial.