Activitats del Dia Mundial de la Lluita Contra la Sida

83   1

Ja fa anys que amb motiu de la celebració del dia de la SIDA, l’1 de desembre, es venen organitzant diferents activitats al nostre centre. Des del Punt Juvenil d’Alcanar, la nostra exalumna Aina Esteller, monta una paradeta amb tríptics informatius al respecte el mateix dia 1 i, al voltant del dia 1, porta a terme unes activitats sobre la SIDA amb els grups de 3r d’ESO, el Trivial de la SIDA. Algun any hem ampliat aquestes activitats per a l’alumnat de 4t d’ESO amb xerrades sobre sexualitat oferides per la URV, o sobre la SIDA, per altres institucions. El curs 2013/2014 i l’actual, aquestes activitats de 4t han estat portades a terme per dos exalumnes nostres. Per una banda, Judit Labernia Reverter va fer una xerrada-taller de dues hores sobre sexualitat, el dia 30 de desembre i, Ferran Borràs Grañana, una xerrada sobre la SIDA, el dia 4 de gener.

Judit va estudiar Psicologia a la UB, però va cursar el darrer any a la Universitat de Salamanca, on es va estudiar diverses matèries optatives relacionades amb la Psicologia de la sexualitat. Està fent el Màster Pràctic en Psicoteràpia-Fundació Mensalus, de l’Institut d’Assistència Psicològica i Psiquiàtrica. Des que va acabar la carrera, al 2010 ha realitzat moltes activitats complementàries de formació i té una àmplia experiència com a monitora, formadora i orientadora en projectes organitzats per diverses entitats, sobretot de Barcelona i voltants, i ha participat en diverses tasques de voluntariat relacionades amb la seua formació. De la seua xerrada es pot destacar la importància que dóna al fet que en les relacions sexuals sempre ha de primar el respecte al propi cos i al de l’altra persona.

Ferran és de la mateixa promoció que Judit. Va estudiar Biotecnologia a la URV i ha fet un Màster universitari en tractament i patogènesi de la SIDA entre la UAB, la Universitat de Miami i l’Hospital Tries i Pujol de Badalona. També ha portat a terme moltes activitats de formació complementàries i de voluntariat i ha estat treballant com a investigador a IrsiCaixa durant els darrers anys, on també va fer la seua Tesina, i ja té una publicació al respecte, “The 10E8 antibody efficiently inhibits infectious HIV entry during cell to cell transmission.” La seua xerrada, a més d’exposar de manera molt entenedora com actua el VIH i com evitar el contagi, es va intentar conscienciar l’alumnat dels drets que també tenen les persones infectades i la importància de no estigmatitzar-les.sida3

Totes aquestes activitats han estat valorades molt positivament per part de l’alumnat i del professorat assistent, per la bona preparació que demostren els nostres exalumnes i la manera didàctica i participativa com les han portat a terme. L’alumnat, a més, es va mostrar prou desinhibit i va participar molt activament en les activitats proposades i amb el plantejament de diferents dubtes que se’ls van acudir durant les activitats.

Des del Departament de Ciències volem destacar la importància de poder portar a terme aquestes activitats a 4t d’ESO, on l’alumnat ja no cursa cap matèria comuna de ciències i, en canvi, és el moment de la seua estada a la secundària més adequat per a treballar a fons aquests temes. A més, el tema de la sexualitat és, de vegades, difícil de treballar a classe per diversos motius, com el fet que no correspon a cap matèria en particular de les impartides a l’ESO, o que l’alumnat no participa de la mateixa manera amb el professorat amb el que treballa en el dia a dia a l’aula.

Considerem aquestes activitats com a molt necessàries per a la formació integral de l’alumnat com a futurs ciutadans i que complementa a la que es puga portar a terme des de les tutories o les ciències i altres matèries de cursos anteriors.

Anna Valle, Cap del Departament de Ciències

sida412314715_1083321928367224_6793090198525534550_o   sida1