Un equip de l’Institut participarà en el projecte CanSat de l’Agència Espacial Europea!

Sis alumnes de 3r i 4t curs de l’ESO de l’Institut participen en el concurs CanSat 2020. El projecte CanSat, dirigit a estudiants d’ensenyament secundari, abasta sobretot temes curriculars de tecnologia, física i programació. A través de l’experiència pràctica que s’adquireix treballant en un projecte espacial a petita escala (la construcció d’un satèl·lit de la mida d’una llauna de beguda), el CanSat utilitza aquests continguts teòrics de manera interdisciplinària i fomenta la col·laboració i el treball en equip.

L’alumnat ha de construir la simulació d’un satèl·lit real integrat dins del volum i la forma d’una llauna de refrescos. El desafiament per a l’alumnat consisteix a introduir en un espai tan reduït els principals subsistemes d’un satèl·lit de debò: l’alimentació elèctrica, els sensors i un sistema de comunicacions. El producte resultant es llança a una altitud aproximada d’un quilòmetre, deixant-lo caure des d’una plataforma, mitjançant un coet. Llavors comença la seva missió, la qual consistirà en l’execució d’un experiment científic: aconseguir un aterratge sense danys i l’anàlisi de les dades recopilades durant el descens. Aquest llançament tindrà lloc el proper dissabte 21 de març a Gavà, en què es llançaran tots els projectes desenvolupats per alumnes catalans.

L’Agència Espacial Europea secunda i promou aquest projecte en tots els seus estats membre, amb la mirada posada en un acte nacional final: el Concurs Nacional CanSat. L’organitzador principal de la Competició Nacional per al curs escolar 2019/2020 és l’oficina situada al Parc de les Ciències de Granada.

La motivació principal per a dur a terme un projecte com el CanSat és, d’una banda, la possibilitat de poder projectar a nivell nacional els coneixements tècnics que al llarg dels 4 anys de la secundària obligatòria els alumnes han anat adquirint i, d’altra banda, posar en perspectiva la capacitat de desenvolupament del treball en equip i les habilitats tecnològiques a què són capaços d’arribar.

És, per tant, un concurs on el de menys és en quin lloc quedaran, sinó que el més important és l’experiència enriquidora, en tots els sentits, que implica aventurar-se en un projecte d’aquesta magnitud.

Molta sort a l’equip CANSAT de l’Institut Neus Català!

Volem agrair molt especialment la col·laboració del Citilab en el desenvolupament d’aquest projecte.

En aquest enllaç podeu llegir la promoció del projecte que s’ha fet (també en llengua castellana i en anglès)