Àmbit Social

 

Què fem i com ho fem?

L’àmbit Social, tot i desenvolupar el currículum propi de cada matèria segons els criteris del Departament d’Educació, treballem la realitat més propera de l’alumnat partint de la seva pròpia experiència, que enriquim a través de les sortides i altres experiències pedagògiques. A més, partim del nostre entorn més immediat i aprofitem la relació amb altres matèries i la participació activa en els projectes singulars del centre.

Per això, l’èmfasi de les nostres matèries, les determinades pel Departament i les creades des de l’Hipàtia, estan encaminades a treballar de manera gradual les competències socials i ciutadanes, d’interacció amb el món físic i artístic i cultural com a pròpies. Totes elles claus per a ajudar al nostre alumnat a encaminar-se cap a la vida adulta d’una manera respectuosa, conscient i crítica amb la nostra societat.

Pel que fa a l’aproximació metodològica de les nostres àrees, les competències d’aprendre a aprendre, d’autonomia i iniciativa personal i el tractament de la informació i competència digital són imprescindibles per entendre la nostra manera de treballar.

Organització

D’acord amb la legislació vigent i en virtut del decret d’autonomia de centre, l’Àmbit Social ha resolt organitzar el currículum de la següent manera:

1r d’ESO

Ciències Socials 1 (AICLE/CLIL)

2n d’ESO

Ciències Socials 2

3r d’ESO

Ciències Socials 3

4t d’ESO

Ciències Socials 4 (AICLE/CLIL)

Economia

 

Socials Orientació Educativa

Recursos didàctics

L’àmbit Social ha desenvolupat nombrosos recursos pedagògics i participa de diversos projectes interdisciplinaris amb l’objectiu d’enriquir al màxim el procés d’ensenyament – aprenentatge i garantir el millor assoliment de les competències que li són pròpies.

 

El Currículum i l’ensenyament – aprenentatge per competències estableix uns principis metodològics bàsics orientats a aconseguir que l’aprenentatge de l’alumne sigui significatiu (que li permeti integrar els continguts nous) i l’orientació cap a una actuació responsable i crítica.

Partim del coneixement de l’alumnat sobre un tema o concepte determinat. A partir d’aquí cal anar “construint” coneixement tot relacionant-lo amb el que ja sap perquè, connectant les noves idees amb les que ja tenia, es pugui avançar de manera que allò que aprengui li resulti significatiu.

Des de l’Àmbit Social considerem molt important:

  • Connectar amb el bagatge cultural de l’alumne/a, els seus coneixements previs, les seves idees preconcebudes.
  • Adequar el material didàctic al nivell educatiu en el que estem, ordenat de forma progressiva, motivadora i atraient, i també, sempre que sigui possible es pren com a punt de partida l’entorn de l’alumne/a.

El procés d’ensenyament – aprenentatge

Així doncs, i en consonància amb la línia marcada pel Currículum i l’opció metodològica escollida, s’utilitza el tipus d’activitat més adient a cada moment del procés d’aprenentatge, ja sigui de detecció de coneixements previs, el treball de nous continguts o l’aplicació pràctica d’aquests. Per tant, es preveuen els següents tipus d’activitats d’ensenyament-aprenentatge i avaluació a realitzar per tal d’aconseguir el treball de les competències a través de la matèria:

  • Activitats d’exploració per detectar els coneixements previs. Es seleccionen aquells conceptes que es creuen imprescindibles i que l’alumnat ha de tenir per poder assimilar el nou aprenentatge. Molt sovint podem trobar conceptes no assolits en la seva totalitat o conceptes erronis que s’hauran de treballar.

Les activitats per detectar coneixements previs es poden plantejar individualment, en petit grup o per tota la classe. S’utilitzen recursos que plantegin discordances a l’hora de la posada en comú amb l’objectiu de fomentar el debat i la participació.

  • Activitats d’introducció. Sovint es relacionen amb les anteriors ja que un mateix exercici permet detectar i introduir-presentar noves idees/coneixement. Segons el tema, i la Unitat Didàctica, aquestes tenen entitat pròpia. Aquestes activitats permeten comunicar els objectius d’aprenentatge, i compartir els criteris d’avaluació amb els/les alumnes de manera explícita. A més, és el moment de connectar els coneixements previs amb els continguts a aprendre.
  • Activitats d’estructuració: són aquelles activitats d’ensenyament-aprenentatge que estan destinades a “estructurar” i per tant, explicar i consolidar els conceptes propis de la unitat.

S’utilitzen diverses fonts i suports informàtics: el llibre digital de Vicens Vives, textos de diferents tipologies, vídeos, imatges, fotografies… seleccionades pel professorat i generalment compartit al curs moodle o classroom de cada nivell.

Posteriorment se seleccionen aquelles activitats que mantinguin una seqüenciació i nivell de dificultat progressiu amb l’objectiu d’intentar que l’alumne/a avanci en el procés d’aprenentatge: a partir del més simple i concret es va cap al més complex i abstracte, seguint les fases que tenen en compte la lògica de qui aprèn.

Sovint fa falta introduir activitats externes al llibre per fer que aquest procés d’aprenentatge sigui més guiat i utilitzar les eines digitals (sempre d’una forma molt guiada) com una eina més dins d’aquest procés.

  • Activitats d’ampliació/reforç. Aquestes es realitzen en aquells casos i ocasions que es creguin oportunes, ja sigui per la rellevància dels temes treballats o, en el cas de les activitats d’ampliació, perquè despertin i/o resolguin l’interès de l’alumnat.

Les activitats de reforç s’orienten a aconseguir les competències imprescindibles al nivell més proper possible a l’alumne/a. Es busca sempre que l’alumne/a arribi als mínims necessaris per poder seguir la marxa normal de la classe i li sigui el menys negativa possible. Es pot recomanar també el treball de determinades activitats interactives.

Les activitats d’ampliació, en canvi, poden estar plantejades per fer-se fora de l’aula, individualment o, preferentment, en grup utilitzant les TIC.

Així doncs, de manera voluntària en alguns casos, i més forçada en altres, l’alumnat haurà de fer recerca i ampliació de conceptes claus o bé informacions, exemples… del que es va treballant, i en alguns casos s’exposarà oralment a la classe. Per això, molt sovint, els primers minuts de cada sessió es destinaran a aclarir punts que, o bé no hagin quedat clars, o bé s’hagin decidit ampliar. D’aquesta manera, l’alumnat recorrerà a l’ús, per exemple, d’internet i pautarem la recerca de manera individual. També es recomana al llarg del curs algunes adreces web de referència i activitats interactives de suport.

  • Activitats d’aplicació. És el moment d’aplicar allò que sap en un context diferent d’on s’ha après. Per això, les activitats d’aplicació són la millor manera de posar en pràctica el treball d’algunes Competències Bàsiques. Es consideren especialment interessants els treballs amb informació a diferents escales, que promouen, a la vegada, el treball interdisciplinar i permeten l’adquisició d’una visió multicausal dels fenòmens històrics i geogràfics.

 

Per la singularitat del Departament Social i d’Expressió, els projectes sorgits des de les diferents àrees són molt diversos:

Projectes propis

Edat Mijtana 

Mobile History Maps

Treballem l’art del segle XIX i XX en anglès (Let’s Enjoy Art)

Metodologia AICLE/CLIL a Ciències Socials 4t (Victorian Times, World Conflicts & Let’s Enjoy Art)

Memòria oral de 4t

Apadrinem el riu Tenes

Projecte TAS

Projecte Prehistòria

Projecte Drets Humans

 

Participació en projectes interdisciplinars

Projecte plurilingüe

Projecte de recerca de 4t (Menorca)

Cicle de conferències

Actuacions pels actes del centre per Nadal i Sant Jordi

 

Projectes de centre

Apadrinem el riu Tenes

Els Dimarts Oberts

 

 

Des del Departament Social es dóna un pes especial a les sortides de caràcter pedagògic. Tot i que intentem adaptar-nos al context actual i sent conscients de les despeses que generen altres sortides emmarcades dins els projectes de centre.

1r d’ESO

Camp d’aprenentatge de la Noguera (Sant Llorenç de Montgai)- 3 dies


2n d’ESO

Tarraco

Vic Medieval

Sud de França: Carcassonne i Narbonne (viatge estudis de 2n)

 

3r d’ESO

Visita Indústria Local

 

4t d’ESO

Colònia Vidal (Puig-Reig, Berguedà)

Camp d’aviació de Rosanes i refugis de la Guerra Civil Espanyola