Àmbit Científic i Tecnològic

 

L’Institut Hipàtia d’Alexandria ha considerat apropiat agrupar en un únic àmbit les àrees de Biologia i Geologia, de Física i Química, de Matemàtiques, de Tecnologies i d’Informàtica amb la intenció d’afavorir la coordinació entre els àmbits matemàtic i científicotecnològic per a capacitar als alumnes a resoldre de forma creativa problemes a partir dels coneixements científics, tècnics i matemàtics, així com a dominar els processos de l’activitat científica i tecnològica en el context de l’I+D+I.

 

L’Univers està escrit en llenguatge matemàtic

Galileu Galilei

.

Objectius

L’Àmbit Científic i Tecnològic té com a objectius generals promoure activitats i projectes d’ensenyament i aprenentatge que permetin l’assoliment de les competències cientificotecnològiques, digitals i matemàtiques.

La competència científica es defineix com la capacitat d’utilitzar el coneixement científic per identificar preguntes i obtenir conclusions a partir d’evidències, amb la finalitat de comprendre i ajudar a prendre decisions sobre el món natural i els canvis que l’activitat humana hi produeix. La competència científica està estretament relacionada amb la competència bàsica del coneixement i la interacció amb el món físic.

La competència matemàtica, una de les competències bàsiques que han d’assolir els alumnes a la ESO, és necessària en la vida personal, social i escolar. Nombroses situacions quotidianes, i de les diverses matèries, requereixen l’ús de les matemàtiques per poder analitzar-les, interpretar-les i valorar-les. Aquesta competència té un caràcter transversal a totes les matèries, encara que és l’àrea de matemàtiques la que s’ocupa especialment d’ella.

Els objectius d’aquest Àmbit inclouen, també, el desenvolupament de les competències digitals i el tractament de la informació, eina fonamental per a la integració i la comunicació del coneixement, sempre des d’una perspectiva realista i propera. Així, promovem l’ús del programari lliure i gratuït per abordar les pràctiques a l’aula d’informàtica i adquirir competències de manera autònoma i creativa.

.

Organització

D’acord amb la legislació vigent i en virtut del decret d’autonomia de centre, l’Àmbit Científic i Tecnològic ha resolt organitzar el currículum de la següent manera:

1r d’ESO

Biologia i Geologia

Matemàtiques

Tecnologies

                    STEAM (projecte Àgora, optativa 1r i 2n)

2n d’ESO

Física i Química

Matemàtiques

Tecnologies

                    STEAM (projecte Àgora, optativa 1r i 2n)

3r d’ESO

Biology & Geology (CLIL)

Física i Química

Matemàtiques

Tecnologies

4t d’ESO

Matemàtiques

Biologia i Geologia (optativa de modalitat)

Física i Química (optativa de modalitat)

Tecnologies (optativa de modalitat)

Informàtica (optativa de modalitat)

 

Biologia i Geologia Biologia i Geologia Biologia i Geologia
              Tecnologia  Informàtica

 steam

.

Recursos didàctics

El Departament Científic i Tecnològic ha desenvolupat nombrosos recursos pedagògics i participa de diversos projectes interdisciplinaris amb l’objectiu d’enriquir al màxim el procés d’ensenyament – aprenentatge i garantir el millor assoliment de les competències que li són pròpies.

 

El Departament Científic i Tecnològic porta a terme nombroses activitats amb l’objectiu d’assolir adequadament les competències cientificotecnològica, matemàtica, artística i digital, de forma específica, així com la resta de competències pròpies de l’etapa.

Pràctiques de laboratori

Les àrees de Biologia i Geologia i de Física i Química fan ús del laboratori de Ciències de forma habitual i generalitzada.

El laboratori està equipat amb l’instrumental de vidre necessari per portar a terme una gran varietat d’experiències i de reaccions químiques. També disposa de l’instrumental òptic adequat (lupes binoculars i microscopis) i en nombre suficient perquè de forma individual o per parelles els alumnes puguin estudiar amb atenció tant mostres petrològiques com biològiques. Les col·leccions de minerals i de roques, així com de mostres dels diferents organismes es van ampliant cada any gràcies al treball dels professors responsables i de la col·laboració dels alumnes.

Atenció a la diversitat a l’àrea de Matemàtiques

Matemàtiques és una matèria instrumental en la qual procurem que tots els alumnes puguin assolir el nivell establert pel Departament d’Ensenyament. A la vegada, potenciem les habilitats dels que sí que entenen la matèria de manera que la puguin gaudir i anar una mica més enllà de l’estrictament obligatori.

Processos tecnològics

Al taller de tecnologia es porten a terme nombroses activitats amb l’objectiu d’assolir adequadament les competències pròpies de l’etapa. El taller està equipat amb eines i màquines que permeten desenvolupar tasques de muntatge i construcció. També disposa d’un equip d’electropneumàtica que permet la simulació de circuits pneumàtics. Aquest espai és idoni per conèixer les eines, saber com classificar-­les (eines de tall, de perforació, de mesura…) i conèixer i practicar en el seu ús de forma segura i precisa per a desenvolupar els projectes tecnològics previstos. Els alumnes aprenen el funcionament i les normes de seguretat, ús i conservació bàsiques d’un aula-­taller de tecnologia.

 

L’Àmbit Científic i Tecnològic elabora, promou i participa de nombrosos projectes tant en l’àmbit de les àrees que li són pròpies com de forma interdisciplinària i com a projectes de centre.

Desenvolupar projectes col·lectius potencia les capacitats d’expressió, crítica i comunicació, i afavoreix el diàleg i el treball col·laboratiu.

 

Projectes interdisciplinaris

Proves Cangur (1r, 2n, 3r, 4t)

Concurs Vídeo Científic (2n, 3r, 4t)

Prehistòria (1r)

Edat Mitjana (2n)

Projecte TAS (3r)

Projecte Atenció (3r)

Educació sexual en l’àmbit personal i social (3r)

World conflicts (4t)

Projectes de centre

Apadrinem el Tenes

Concurs de Fotografia Matemàtica

Projecte de Recerca de 4t – Projecte Alexandria

 

 

El Departament Científic i Tecnològic organitza i promou diverses activitats educatives fora del centre amb l’objectiu d’apropar els alumnes a la realitat del seu entorn tot aprofitant els recursos externs permeten millorar i enriquir la qualitat en l’ensenyament.