Acaba el projecte STEM de 3r, sobre espècies exòtiques i ecosistemes aquàtics

Aquesta setmana hem acabat el projecte STEM de 3r d’ESO sobre espècies exòtiques invasores i ecosistemes aquàtics. Vàrem començar investigant sobre les espècies exòtiques invasores del nostre país. Després, de la mà del GRENP (i Escola de Natura de Parets), vàrem fer una visita a la bassa dels ànecs de Parets (Av. Francesc Macià). En aquesta visita vàrem descobrir els efectes de l’alliberament d’espècies exòtiques en els entorns aquàtics, així com el mal que pot fer en un ecosistema el fet que les persones alimentin la fauna salvatge amb grans quantitats de pa.

Més tard, en l’exposició “La vida de l’aigua” de Can Rajoler vàrem poder relacionar i aprofundir en el coneixement sobre l’aigua i els ecosistemes aquàtics: usos de l’aigua, aigua virtual, petjada hídrica dels productes, alteració i gestió d’ecosistemes aquàtics, canvi climàtic…

Aquest projecte no només vol estudiar els ecosistemes, sinó que pretén dur a terme accions concretes que contribueixin a la millora dels nostres ecosistemes, així que també vàrem participar de l’acció a escala europea “Let’s Clean Up Europe”. Juntament amb les companyes i companys de 4t, 120 alumnes de La Sínia vàrem contribuir en a la restauració dels ecosistemes del voltant de la masia de la Torre de Malla de Gallecs, retirant-ne els residus que contaminen la riera  seca i el bosquet del costat, amb el suport de l’Ajuntament, l’Escola de Natura, el GRENP i la Diputació de Barcelona. Vàrem poder difondre el nostre missatge a través dels mitjans de comunicació locals. També vàrem poder constatar que la presència d’espècies exòtiques i d’espècies d’animals autòctons translocats (d’altres ecosistemes), està perjudicant greument tots els ambients aquàtics de Parets. La situació és preocupant.

Finalment, volíem fer una acció que ajudés a conscienciar la població de Parets sobre com podem cuidar els nostres entorns aquàtics i els perills més evidents que els amenacen. Com que degut a les mesures sanitàries per la pandèmia no ens semblava prudent acostar-nos a la gent per parlar-hi directament i explicar-los tot el que havíem descobert i après, hem optat per crear i produir un seguit de càpsules radiofòniques (Podcast). Les intentarem difondre a tota la societat. Per a aquesta darrera iniciativa, a més, hem demanat ajuda a la ràdio municipal (RAP 107 FM). Ens han permès gravar als seus estudis una selecció de 5 podcasts, que seran emesos.