Pla d’Organització del curs 2021-2022

Aquest Pla d’Organització estableix les bases per tal que el curs 2021-2022 es pugui dur a terme amb les màximes garanties de protecció de la salut de les persones a l’institut i amb una proposta educativa de qualitat.

La campanya de vacunació i l’evolució de les dades epidemiològiques obren un escenari diferent per al curs 2021-2022. Tot i això, mentre no s’obtingui la immunitat de grup, caldrà mantenir mesures de protecció i prevenció per evitar noves onades. Cal donar continuïtat als aprenentatges i, alhora, l’institut ha de continuar sent un espai on l’activitat es pugui dur a terme d’una manera segura i confortable. Totes les mesures estan adreçades a reduir la transmissió del virus i a millorar la traçabilitat. Totes les mesures proposades seran vigents al llarg del curs escolar 2021-2022. Es manté la proposta d’organització a l’entorn de grups de convivència estable. Es tracta de grups, amb el seu tutor o tutora, que passen la major part de la seva jornada junts.

Es manté la higiene de mans a l’arribada i sortida del centre, abans i després d’anar al lavabo i abans i després de sortir al pati. Es tracta d’una de les mesures més efectives per preservar la salut dels i de les alumnes, així com la del personal docent i no docent. A més dels punts de rentat de mans hi haurà dispensadors de solució hidroalcohòlica a totes les aules.

A tots els nivells de l’ESO i del Batxillerat és obligatòri l’ús de la mascareta per als alumnes i també per al personal docent i no docent.

És requisit per a l’accés a l’institut l’absència de simptomatologia compatible amb la COVID-19 (febre o febrícula per sobre de 37,5 ºC, tos , dificultat per respirar, mal de coll, refredat nasal, fatiga, dolors musculars i/o mal de cap, mal de panxa amb vòmits o diarrea, pèrdua d’olfacte o gust) o qualsevol altre quadre infecciós. L’absència de simptomatologia ha de ser sense haver pres cap fàrmac. Tampoc es pot accedir a l’institut qui hagi estat contacte estret amb un positiu, o amb simptomatologia compatible en els 10 dies anteriors. Aquests controls de simptomatologia compatible amb la COVID-19 els ha de fer obligatòriament cada dia la família/estudiant abans d’anar a l’institut. El centre disposa de termòmetres de distància per si un alumne/a es troba malament durant la jornada lectiva, però, d’acord amb les indicacions rebudes no prendrem la temperatura diàriament als alumnes.

La ventilació és una de les principals mesures de prevenció de contagis en espais interiors. Per això les aules es ventilaran seguint curosament les orientacions de ventilació. Cada alumne/a tindrà des del primer dia de curs un lloc assignat que esdevé el seu espai de seguretat. Tot alumne/a quan entra a l’institut s’ha de dirigir a la seva classe i seure en la taula que té assignada. El grup estable es manté junt la major part de l’horari i ocupa el mateix espai físic. El grup d’alumnes és sempre el mateix.

No s’han de vacunar grups amb pauta de vacunació completa. Les persones vacunades no es consideren contactes estrets. A partir de secundària es considera que l’alumnat pot treballar de manera autònoma des de casa. És convenient fer connexions periòdiques per fer el seguiment dels alumnes, així com també per fer tutories i resoldre dubtes. L’Institut de l’Arboç demana, d’acord amb les indicacions rebudes del Departament d’Educació, el Certificat de Vacunació dels alumnes als seus pares per tal que gestionar el confinament del grup, si es dona el cas.

Es mantenen les entrades i les sortides esglaonades, també per als temps d’esbarjo. Al pati, durant el temps d’esbarjo, sí que poden interactuar diferents grups estables sempre amb la mascareta posada.

Per a l’organització de festes en el centre educatiu cal destacar dues situacions. En els espais interiors qualsevol festa escolar s’ha de realitzar en el grup estable/bombolla, i mai es poden barrejar dos o més grups. En els espais exteriors es pot valorar la participació de les famílies, però sempre evitant les aglomeracions. En els espais exteriors es pot organtizar amb diferents grups estables de convivència sempre que es garanteixi la distància entre els diferents grups i hom porti la mascareta posada. En qualsevol cas també en l’espai exterior cal complir amb les mesures sanitàries d’higiene i prevenció, i no s’hi pot menjar ni beure.

En la cantina cal utilitzar mascareta i gel hidroalcohòlic a l’entrada. Al llarg de les dues primeres hores la treballadora de la cantina passarà per les aules per vendre als estudiants que ho desitgin entrepans o begudes. Cal utilitzar aquest servei  d’atenció personalitzada a l’aula tant com sigui possible per evitar acumulacions de persones a la cantina. Els alumnes disposen d’un pati exterior sectoritzat, a l’aire lliure, on podran menjar l’entrepà, i caldrà que llencin les deixalles en els contenidors adequats. La sortida al pati es farà de forma esglaonada així com les entrades i les sortides. En entrar al centre els i les alumnes s’han de rentar les mans amb gel hidroalcohòlic, mantenir la distància de seguretat i portar la mascareta posada.

Les reunions de treball per al personal del centre seran telemàtiques. Les reunions amb les famílies es faran de forma telemàtica tant com sigui possible.

L’institut informarà i sol·licitarà a l’Ajuntament de l’Arboç i a la policia local sobre els horaris d’entrada i sortida i dels diferents accessos, per tal que la policia local pugui planificar les seves actuacions.

En aquest espai disposeu de l’organització funcional i pedagògica (espais, esglaonaments d’entrades i sortides, franges, utilització dels patis, espais virtuals d’aprenentatge, extraescolars…) del curs acadèmic 2021-2022. La proposta pren la seva força en dos grans eixos: protegir la salut de les persones i potenciar els aprenentatges dels estudiants:

    • Per potenciar els aprenentatges dels estudiants concretem un model presencial per a tots els alumnes i nivells, preveient la possibilitat que la proposta presencial esdevingui, totalment o parcial, telemàtica, si les autoritats sanitàries així ho requereixen.
    • Per protegir la salut de les persones aquest pla concreta les mesures que hauran de garantir que la tasca d’alumnes i docents es desenvolupi de forma segura, tot respectant les indicacions de les autoritats sanitàries.

Per facilitar la comunicació amb tots els membres de la comunitat educativa de l’Institut de l’Arboç proposem un document succint i clar amb la finalitat que tothom sàpiga com actuar en tot moment.

  1. Organització de grups estables d’alumnes, professionals i espais. Horaris, gestió d’entrades i sortides, del temps i de l’esbarjo. Criteris organitzatius dels recursos per a l’atenció de l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu (accés).
    • Marc horari (accés).
    • Horari escolar (accés).
    • Entrada, sortida i temps d’esbarjo (accés).
    • Planell amb les ocupacions/aules del centre (accés).
    • Delimitació dels patis (accés).
  2. Organització pedagògica, en una situació de pandèmia com l’actual i en cas de confinament parcial o tancament del centre. Aspectes pedagògics en cas de model híbrid temporal,  servei, equipaments  i recursos.  L’acció tutorial i el suport personalitzat a l’alumnat. Pla d’actuació en cas de detectar un possible cas de COVID-19 (accés).
    • Actuacions davant d’una persona que comença a desenvolupar símpotmes compatibles amb la COVID-19 (accés).
    • Decàleg amb els principis pedagògics que seguirà l’Institut de l’Arboç (accés).
    • Pla d’actuació en cas de detectar un possible cas de COVID-19 (accés).
    • Materials de protecció personal que han de portar els alumnes (accés).
    • Materials d’escriptori personals que han de portar els alumnes (accés).
    • Infografia sobre l’ús de la biblioteca (accés).
    • Infografia per a l’alumnat de la SIEI (accés).
    • Infografia sobre com actuar davant d’un possible cas (accés).
  3. Pla de ventilació, neteja i desinfecció (accés).
  4. Transport escolar i les entrades diferenciades en l’espai i en el temps.
    • Els alumnes arriben al centre amb mascareta i van directament a la seva aula del grup estable. Els autocars arriben en horaris diferenciats. Els alumnes entren per portes diferents, tant al pati exterior com a l’interior de l’edifici (accés al circuit per entrar, desplaçar-se i sortir del centre).
    • Consell Comarcal. Horari d’arribada a l’Institut de l’Arboç de les diferents línies d’autobús (accés).
      • 08:00 hores – Línia L01: Llorenç, Banyeres.
      • 08:00 hores – Línia L02: Banyeres.
      • 08:00 hores – Línia L03: Banyeres (Saifores – Les masies de Sant Miquel – Urb. Priorat – Casa Roja – Urb. Els Boscos).
      • 08:05 hores – Línies L04: Bellvei.
      • 08:05 hores – Línies L05: Bellvei.
      • 08:10 hores – Línies L06: Bellvei (Baronia de Mar – Rocallisa – La Gornal).
      • 08:10 hores – Línies L07: Trancarroques – Els Rosers – Valldemar – Clariana.
    • Horari de sortida de les diferents línies d’autobús de l’institut.
      • Tots els autobusos estaran cada dia lectiu davant de l’institut a les 14:35 hores per tal d’anar recollint els alumnes, que aniran sortint de forma esglaonada.
  1. Activitats extraescolars (accés).
  2. Activitats complementàries i sortides.
    • Caldrà tenir en compte les mesures de seguretat quan fem sortides i altres activitats complementàries, tant les del mateix centre com les del lloc on es fa l’activitat. Donada la SITUACIÓ ECONÒMICA GREU que estan passat les famílies, així com la necessitat de primar l’equitat, els criteris generals per a les sortides i activitats complementàries del curs escolar 2021-2022 són:
      • A causa de la repercussió laboral i econòmica de la situació que estem vivint LES SORTIDES TINDRAN UN COST MOLT ECONÒMIC O NUL.
      • Per fer una sortida caldrà que mares, pares, alumnes i docents hi estiguin d’acord. Si no hi ha acompanyants no hi haurà sortida.
  3. Reunions dels òrgans unipersonals, col·lectius de coordinació i govern, claustre, consell escolar, departaments, projectes, equips docents, reunions d’inici de curs amb les famílies, etc.
    • Com a criteri general les reunions es realitzaran de forma telemàtica. Quan una reunió no es pugui realitzar de forma telemàtica es farà de forma presencial, amb cita prèvia i totes les mesures de seguretat.
    • Les reunions entre el tutor/a i el/la pare/mare d’un alumne/a es realitzaran sempre que sigui possible de forma telemàtica però si no és possible es faran de forma presencial.
    • Es facilitarà la informació per mitjans electrònics: espai web del centre, correu electrònic, moodle, etc.
  4. Pla de treball del centre educatiu en confinament.
    • En cas de confinament d’un grup o nivell, o de tot el centre, emularem la forma de treball del curs 2021-2022. El contacte amb els estudiants i amb les famílies utilitzarà el correu electrònic, telèfon, moodle, G Suite i les eines de google com instrument principal de comunicació. El correu electrònic i el telèfon segueixen essent instruments destacats en la comunicació. Els estudiants treballaran, a través d’aquests entorns EVA, d’acord amb les orientacions dels seus docents. En cas de confinament el contacte (virtual) entre els alumnes i els seus docents serà habitual i la regulació de l’ensenyament setmanal. En cas d’ensenyament híbrid es combinarà l’ensenyament presencial amb l’ensenyament telemàtic. La docència es planteja presencial a tots els nivells i només es farà telemàtica o híbrida per indicació del Departament d’Educació.
    • Les tutores i els tutors estan en permanent comunicació amb les famílies a través del correu electrònic, telèfon o altres vies de comunicació. Alumnes i docents utilitzarem per a les comunicacions docents alumne-família-docent el correu electrònic personalitzat nom.cognom@inslarboc.cat.
  5. Relació amb la comunitat educativa.
    • Per a la comunicació amb la comunitat educativa utilitzarem:
      • Reunions telemàtiques d’inici de curs.
      • Espai web de l’Institut de l’Arboç (accés).
      • Espai de comunicació iEduca (accés).
      • Espai moodle de l’Institut de l’Arboç (accés).
      • Entorn G Suite (classroom, meet, etc).
      • Correu electrònic nom.cognom@inslarboc.cat i telèfon.
  6. Referències.
    • Recomanacions per a les festes i celebracions d’hivern (accés).
    • Pla d’actuació per a les activitats educatives infantils i juvenils que tenen lloc fora de l’horari lectiu, d’11 d’octubre de 2021 (accés).
    • Gestió de casos extraescolars, d’octubre de 2021 (accés).
    • Aclariments sobre la gestió de casos covid als centres educatius, de 10 de setembre de 2021 (accés).
    • Algoritme de gestió dels contactes estrets als centres educatius, de 10 de setembre de 2021 (accés).
    • Comunicacions amb les famílies, de 10 de setembre de 2021:
    • Autorització per al procediment de gestió de casos i contactes de la covid-19 als centres educatius. Curs 2021-2022, de 10 de setembre de 2021 (accés).
    • Autoritzacions i declaracions (Covid-19), de 10 de setembre de 2021.
    • Gestió de casos de covid-19 als centres educatius, curs 2021-2022, de 3 de setembre de 2021 (accés).
    • Pla d’actuació per al curs 2021-2022 per a centres educatius en el marc de la pandèmia COVID-19, d’agost de 2021 (accés).
    • Roda de premsa dels consellers Gonzàlez- Cambray i Argimon, i la portaveu Plaja, sobre l’inici del curs escolar, de 30 d’agost de 2021 (accés).
    • Escrit de l’Hble. Sr. Josep Gonzàlez-Cambray, conseller d’Educació, i de l’Hble. Sr. Josep Maria Argimon, conseller de Salut, en relació a l’inici de curs, i la vacunació, de 27 d’agost de 2021 (accés).
    • Documents per a l’organització i la gestió dels centres 2021-2022, de 2 de juliol de 2021 (accés).
    • Pla d’actuació per al curs 2021-2022 per a centres educatius en el marc de la pandèmia COVID-19, de maig de 2021 (accés).
    • Mesures organitzatives dels centres educatius per al curs 2021-2022, de maig de 2021 (accés).
    • Orientacions per facilitar la desconnexió digital en l’entorn professional i personal (accés).
    • Declaració de responsabilitat degudament emplenada i signada pel pare/mare o tutor de l’alumne.