Descobrint els manresans deportats als camps nazis en la segona guerra mundial

Descobrint els Manresans deportats als camps nazis en la segona guerra mundial

Durant les jornades Lacetània, els alumnes de 4t d’ESO van anar a fer una activitat envers la classe de ciències-socials en dies diferents (dilluns i divendres) per descobrir la història de les persones que vivien a Manresa i que van ser desterrades i portades a camps de concentració nazis a causa de la Segona Guerra Mundial.

Els alumnes van ser guiats pel refugi situat sota l’escola Renaixença de Manresa on els van explicar la funció que va tenir en aquella època i el que pretenen fer-ne en un futur. Els van dir que fa 230 metres quadrats i allà es van refugiar dels atacs aeris feixistes una quantitat de 920 persones.

Finalment, en l’última activitat que els alumnes van haver de realitzar, van formar grups de entre tres i quatre persones per buscar a través d’una pàgina web diferents *stolpersteine, que estan situats en les zones on aquelles persones van viure.

Història del refugi (font: viquipèdia)

“Durant la Guerra Civil i arran de la inferioritat  tècnica i numèrica de l’aviació republicana, la Generalitat de Catalunya va impulsar la construcció de refugis antiaeris per protegir la població civil. Primer a Barcelona i després la resta de ciutats de Catalunya, on es van organitzar per prevenir els efectes dels bombardeigs. Manresa va ser una de les primeres ciutats que per acord del Consell Municipal, va constituir la Junta de Defensa de la Població Civil el dia 1 de desembre de 1936.

Aquesta Junta va iniciar la construcció dels refugis antiaeris, entre els quals es troba el del Grup Escolar Renaixença. La junta va demanar voluntaris per avançar en la construcció dels refugis, però davant la indiferència de la ciutadania. va publicar un ban que obligava als homes d’entre 18 i 45 anys a treballar per torns en la construcció dels refugis antiaeris.

Manresa va patir dos atacs per part de l’aviació feixista, el 21 de desembre de 1938 i  el 19 de gener de 1939. L’atac del 21 de desembre, va ser causar 33 víctimes. Aquell dia la Junta de Defensa Passiva de Catalunya afirmava que a les 11:50 hores havia sonat l’alarma antiaèria a Manresa. El segon bombardeig, el 19 de gener de 1939, es va produir en plena retirada, cinc dies abans de l’entrada dels nacionals a Manresa i va causar la mort de dues persones.”

Imatges de l’activitat

Per a més informació relacionada amb el tema podeu entrar a: www.memoria.cat

*(Petits monuments creats per l’artista alemany Gunter Demnig en memòria de víctimes del nazisme. Actualment n’hi ha més de 75.000 distribuïdes a més 1.800 ciutats d’una vintena de països)

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *