Tal Com Raja

L’any 2001 va tenir lloc aquesta iniciativa, tot i que suposava una despesa important i no se sabia com aniria. La idea consistia a fer un recull dels treballs de creació que escrivien els nostres alumnes durant el curs, sobretot a les classes de català, castellà i anglès, però també n’hi podien haver de filosofia, matemàtiques ciències (“història d’una gota d’aigua”) i editar-lo de manera digna, amb il·lustracions elaborades pels nostres alumnes de batxillerat artístic. No eren jocs florals, sinó treballs de curs que mostraven l’enginy dels alumnes i el que havien assimilat al llarg dels anys d’aprenentatge. La presentació es va fer a la Biblioteca Central de Terrassa (en aquell moment molts dels nostres alumnes no sabien ni on era) i va ser un èxit, amb assistència massiva de participants, pares i professors. De llavors ençà l’experiència s’ha repetit ininterrompudament i en l’actualitat anem per la 17a edició.

El Tal Com Raja ha demostrat ser un document sociològic de primer ordre. Els textos dels nostres alumnes, naturals i espontanis, mostren la manera de pensar dels adolescents any rere any: els temes que els interessen i els preocupen, les seves obsessions, les seves il·lusions, els seus drames, què els amoïna, què els emociona, què detesten… Si fullegem els TAL COM RAJA del 2001 i el del 2017 veurem com alumnes de les mateixes edats i del mateix context social parlen de temes diferents, de vegades oposats. Conscients que el TAL COM RAJA serà una eina de primera mà per als historiadors del futur quan intentin comprendre l’ànima dels adolescents de les primeres dècades del segle XXI, a tal objecte hem dipositat un exemplar de cada any a la Biblioteca Central de Terrassa.

Des del Blanxart volem compartir la iniciativa amb altres centres de Catalunya, raó per la qual pengem els últims TAL COM RAJA i ens mostrem oberts a assessorar escoles i instituts que vulguin encetar una iniciativa semblant.

Que tingueu una bona lectura!

Llibres TAL COM RAJA