Hem rebut la visita de Rosa Ortiz, una “nena de Rússia”

Divendres passat, 10 de maig, ens va visitar la Rosa Ortiz, una “nena de Rússia”, que va explicar la història de la seva vida a l’alumnat de 4t d’ESO, que està estudiant la història d’Europa del segle XX.

Els nens de Rússia o nens de la guerra són uns 3.000 nens que foren evacuats com a refugiats a la Unió Soviètica per causa de la Guerra Civil espanyola, principalment el 1937 des del País Basc. Així com els evacuats a altres països (uns 34.000 nens en total) van tornar majoritàriament abans que acabés la guerra, els retorn dels evacuats a Rússia es va complicar per causa de la Segona Guerra Mundial i de les diferències ideològiques entre els règims dels dos estats, i no van tornar fins al 1956.

La Rosa Ortiz, als seus gairebé 89 anys, conserva una total clarividència sobre tot el que va viure, i ho va explicar plena de força i emocionada davant de l’alumnat que, de primera mà, va poder escoltar un testimoni únic d’una època clau de la història del nostre País.