Projectes

Les experiències per projectes demostren que l’aprenentatge autèntic es produeix quan els alumnes posen en context allò que aprenen, descobreixen el món amb els companys, amb qui han de respondre al desafiament de plantejar i resoldre problemes reals. A l’institut Ca n’Oriac proposem al nostre alumnat dos tipus de projectes: els transversals i els d’àmbit.

Projectes transversals

Al llarg de cada curs es duen a terme dos projectes transversals. En aquesta modalitat de treball, els nois i noies treballen en grups cooperatius per fer recerca i interacció sobre reptes i situacions reals que han de resoldre. S’afavoreix així la seva autonomia i la capacitat d’autoaprenentatge a més de la responsabilitat i el treball entre iguals. Els projectes transversals finalitzen amb un producte adreçat a la comunitat per tal de donar visibilitat pública i rellevància al seu aprenentatge. La temàtica del projecte pot ser escollida per l’alumnat, pel professorat o bé motivada per algun esdeveniment rellevant i de proximitat.

10 dies per a construir un cel

L’any 2019 es va celebrar el 75è aniversari del Petit Príncep i els alumnes de primer d’ESO van realitzar investigacions amb una mirada científica, humanística, històrica i tecnològica del seu cel i univers. El treball compartit realitzat durant el projecte va finalitzar amb una mostra de pòsters científics, maquetes, jocs, coets i amb la representació d’El Petit Príncep, versionada, musicalitzada i interpretada pel grup Escènikes de l’institut Ca n’Oriac.
La volta de pocavergonyes

Projecte realitzat com a commemoració dels 100 anys de la Colla de Sabadell:  l’alumnat ha organitzat una cursa o volta popular de 1919 metres passant per alguns d’aquests emplaçaments destacats de la zona relacionades amb la colla. L’organització de la cursa ha suposat realitzar un treball global amb l’alumnat per poder conèixer millor la història cultural, i tot aquell moviment d’avantguarda valent i divertit que van portar a terme aquells joves. La cursa va ser una de les activitats realitzades a la festa major del barri, sent aquesta una oportunitat per apropar aquest trosset d’història de la ciutat.
Asimetries

Asimetries és el tercer projecte transversal realitzat al centre, però el primer treball on tot l’alumnat del centre participa en l’organització conjunta d’una exposició sobre gènere, diversitats i desigualtats.  En aquest projecte, també s’ha incorporat que el tema, les preguntes investigables o punts de partida per realitzar les seves creacions i investigacions fos decisió dels nens i nenes a través d’un procés participatiu, col.lectiu i assembleari. Durant dues setmanes alumnat han creat continguts i dissenyat una exposició col.lectiva oberta a les famílies, amistats i veïnatge de la ciutat.

Projectes d’àmbit

Aquest projecte està basat en aspectes curriculars de les matèries de l’àmbit, però també es treballen altres competències. Hi ha tasques individuals, tasques en grups, sortides, construcció d’objectes, producció de productes… Els alumnes van realitzant el projecte i, guiats pels professors, aprenen els conceptes curriculars, les competències específiques, les competències bàsiques i habilitats socials.

Projecte Jornada de ciència al carrer
Des de l’àmbit de l’àmbit social i científic es proposa aproximar la ciència a tothom. La jornada científica organitzada per l’alumnat s’adreça a les escoles de primària de la ciutat i es fa al carrer per tal de poder facilitar l’accés del públic general.
Projecte Brossa
Des de l’àmbit lingüístic es proposa celebrar la figura de Joan Brossa amb diferents activitats contextualitzades com la creació d’inventaris, itineraris i metàfores visuals.
Projecte Escola de Disseny ESDI de Sabadell
Des de l’àmbit d’Steam, s’han dut a terme diferents activitats contextualitzades i petites col.laboracions Steam amb entitats de la ciutat.