Entrevista al professor de Filosofia Santi Cagiga

“Els grans temes de la Filosofia, els debatem els divendres al pati, amb els alumnes asseguts en rotllana”

Entrevista feta per la Míriam Jiménez i Candela González . Fotos cedidos per Santi Cagiga

Per què has decidit fer una classe al pati?

Fa tres anys vam anar a un concurs de debat i als alumnes els va agradar molt l’activitat. Llavors vaig decidir programar aquesta matèria de Filosofia 4rt de la ESO, treballar tot a través de debats i diàlegs. Com que per dialogar hem d’estar asseguts en forma de cercle o semicercle i a l’aula és molt difícil perquè hem de moure totes les cadires, per això vaig proposar als alumnes de sortir al pati.

Creus que és una manera productiva de fer les classes?

Productiva…crec que els alumnes es motiven molt i s’impliquen i per tant n’aprenen. També noto que els alumnes estan més contents. I això fins a l’extrem que, si algun dia no podem anar al pati a fer el debat, els alumnes s’enfaden.

Quins són els teus objectius de les classes?

Aprendre a pensar, a argumentar, a escoltar-se els uns als altres. Això és molt important, perquè quan discutim, normalment no escoltem els altres, perquè estem tan capficats en les nostres opinions, que no anem més enllà.

Així doncs, la finalitat és aprendre a dialogar?

Sí, perquè aprendre a fer debats és la base per viure en societat.

Moltes gràcies. I molta sort.

Què n’opinen els alumnes del professor Santi Cagiga?

Entrevista de Míriam Jiménez i fotografies fetes per Candela González

Hem triat quatre alumnes de 4rt d’ESO, els quals estudien Filosofia com a optativa amb el Santi. Els hem preguntat la seva opinió sobre com estan enfocades les classes. Els alumnes entrevistats són Paula Garcia, Ariadna Albericci, Roger Rovira i Bruna Sala.

En què consisteixen les classes que us imparteix el Santi?

Hem començat fent teoria, exercicis i també responent les grans preguntes de la Filosofia, perquè així els introdueixo a l’assignatura.

Com es prepara les classes, el Santi?

Els dimarts i els dimecres fem teoria, mentre que els divendres baixem al pati per fer un debat sobre el que ens proposa el Santi. Abans de presentar-nos al debat dels divendres, el Santi ja ens haurà dit el tema de què debatrem i ens demana que pensem idees i arguments perquè tots hi participem.

I com funcionen els debats al pati?

El divendres a última hora baixem al pati, i comencem a anar dient la nostra opinió sobre el que pensem del tema de què ens pregunta. En una paret del pati que es pot escriure amb guix, i després també es pot esborrar, el Santi escriu els arguments que nosaltres li anem dient, que són tres: a favor, en contra i conclusions. El Santi també escriu els esquemes i altres opinions que també anem formulant durant la classe.

Us agrada aquesta idea del Santi d’anar al pati per fer-hi els debats?

Ens encanta. Les classes dels divendres les trobem molt productives i a la vegada entretingudes, perquè és una manera més alternativa i no monòtona.