Entrevista a la Núria Espada, directora de l’institut i professora de Física de 4t d’ESO

“He explicat el mètode científic a partir de la biografia del metge Ignaz Semmelweis”

Com expliques el mètode científic a 4rt?
Per començar, dic que la idea que aplico la vaig trobar en una pàgina web. No l’he inventada jo. El cas és que em sembla que quan els alumnes arriben a 4rt d’ESO ja han estudiar el mètode científic a tots els cursos, així que, perquè no sigui repetitiu, parteixo de  la vida i l’experiència del metge Ignaz Semmelweis, que és el que va fer l’estudi en  Medicina sobre la importància de rentar-se les mans per evitar contagis. Llavors el que van fer els alumnes és buscar uns personatges, i a partir d’aquí ells muntaven diferents històries en què havien d’arribar a una conclusió i lligar-ho tot amb el mètode científic.

Creus que ha servit als alumnes aquesta manera d’explicar-ho?
Em van dir que sí perquè no era tan repetitiu i el fet de posar-lo a la pràctica i buscar-ne informació és ben valorat.

Canviem de preguntes, perquè ara voler saber més sobre tu. Per què vas decidir estudiar Física?
A mi m´agradava molt la informàtica i ja estava quasi encaminada a aquesta carrera, però em vaig adonar que durant tots els estudis no hi havia cap assignatura de Química ni de Física. Va ser llavors quan em vaig adonar que m’agradaven molt aquestes matèries, i m’hi vaig decantar.

Què penses que els alumnes (alguns alumnes) considerin que la Física és difícil?
A cadascú li agrada coses diferents, i en el que ens agrada ens en sortim bé. A mi per exemple la història no se´m donava del tot bé. Dit això, penso que els professors de Física i Química hem d’intentar donar-vos a conèixer, als alumnes, les idees que siguin gratificants per aprendre.
Tu treies bons resultat a l´ESO i a Batxillerat?

A literatura no… però en totes les asignaturas de ciència sí, perquè sempre m’ha agradat molt.

T’imaginaves, mentre estudiaves la carrera de Física, que series professora?
Em vaig plantejar i decidir ser-ne profe a 3r, perquè vaig fer classes particulars i em vaig adonar que m’agradava explicar la matèria, i alhear observar com evolucionaven els alumnes que tenia.
Moltes gràcies, Núria.

Què n’opinen els alumnes?

Entrevista als alumnes Pol Homs, Sara Alidrissi i Àlex Neacsu

Us agrada com estan dirigides les classes sobre el mètode científic?
Sara (S)- Sí, n’hem buscat nosaltres la informació i ens n’hem adonat que n’hi havia de molt diferent.
Àlex (A)- Sí, perquè ens l’ha ensenyat d’una manera més indirecta, per dir-ho d’una manera, i a la vegada buscant informació per nosaltres mateixos

Investigant-ho vosaltres mateixos, de què us heu adonat?
Pol (P)- M’he adonat que, a les classes, a totes, estem acostumats que ens dirigeixin, que ens diguin què hem de fer ara, i què hem de fer després. Llavors, quan ens ho canvien, costa d’acceptar el canvi de mentalitat, perquè ho hem de fer nosaltres.

Voldreu estudiar el Batxillerat científic quan acabeu 4t d’ESO?
S i A-Sí
P- No ho tinc gaire clar encara.

Preferiu la manera que us ha explicat el mètode o com os el explicaven els cursos anteriors?
P- Aquesta forma m´agrada perquè, certament, cada any ens ho explicaven igual. Era repetitiu. Aquest curs, ha estat entendre-ho des d’una perspectiva diferent.
A- A mi m’ha agradat.

Doneu-nos-en més detalls.
A- Vam començar investigant el metge Semmelweis i, després, vam fer diferents personatges. Un era un metge, una altre un filòsof i altre, el reporter. En buscàvem  la informació, ens vam dividir en grups de 4 i després hi ha 3 que són els personatges.

Que personatges fèieu vosaltres concretament?
S- Jo  no feia cap personatge, perquè eren  grups de 4 i n’hi havia un que era el coordinador. El que sí que vull afegir és que van ser unes classes dinàmiques i actives, perquè n’havíem de buscar nosaltres la informació.

Creieu que era una manera productiva d’aprendre?
Tots: Si recordem més el que triem.