“Els alumnes han resolt un problema que els ha permès entrar a la 2a fase del concurs Fem Matemàtiques”: Roger Grau

Entrevista feta per Denisa Zegrean. Fotos: Marta Martín

Els alumnes de 1r i de 2n d’ESO han estat seleccionats per participar a la segona fase del concurs “Fem Matemàriques”. Entrevistem el professor Roger Grau, que ens explica en què consisteix i com va anar la primera fase, que va consistir a resoldre i argumentar problemes. I també parlem amb els alumnes participants.

En què consisteix el concurs “Fem matemàtiques“?

Consisteix a resoldre tres problemes. La primera fase d’aquest concurs es fa a cada un dels centres de Catalunya participants.

Grups de 3 o 4 alumnes han de presentar un informe en què expliquen com resolen els problemes amb la idea de no només donar-ne el resultat final, sinó, que també han d’argumentar el procés que han seguit per resoldre’ls, a quines conclusions han arribat, les justificacions i també lesestratègies diverses de resolució.

En total, s’hi han presentat uns 140 treballs i d’aquests n’han seleccionat aproximadament 12 o 13. Per tant, el treball que han presentat els alumnes del nostre institut és considerat molt bo, i per això hem entrat a del concurs una segona fase, que serà el dia 14 d’abril a Barcelona.

Aquesta segona prova està dividida en dues parts: la primera consisteix és resoldre una sèrie de problemes de manera individual, i la segona és una gimcana grupal o unes activitats matemàtiques.

Cada quant s’organitza  aquest concurs i quins cursos hi poden participar?

S’organitza anualment, i hi participem cada any amb tots els alumnes de 1r i 2n d’ESO.

També han participat alumnes d’altres instituts com La Salle Bonanova de Barcelona, el Col·legi Claret de Tarragona, l’Institut Joan Oliver de Sabadell i molts més.

Quins són els treballs dels alumnes que han triat?

Un dels treballs seleccionats ha estat d’un grup de 1r d’ESO, format per la Lola Delmàs, la Laia Pelàez, el Pep Romagossa i la Lía Rodríguez. També han triat un treball d’un grup de 2n d’ESO, format per l’Alícia Benmaonte, la Irene Martínez, en Jordi Pérez i  l’Álex Chamorro.

Com us prepareu per a la competició?

La nostra manera de fer Matemàtiques eés la mateixa que ens planteja el concurs. Treballem en la mateixa línia: resoldre problemes, raonar-ne la resposta, justificar-ho… I gràcies a això no ens ha fet falta dedicar-hi hores extra per preparar-nos per anar al concurs.

Lía Rodríguez:

Els problemes que el concurs ens presentava eren com els exercicis de classe normal que fem a l’institut. Normalment el que més s’exigeix és l’explicació i la part de la conclusió.

Pep Romagossa

Ens demanen escriure’n el raonament, el perquè i com hem arribat al resultat i no tot són operacions. La part de l’explicació és força important.

Com us ha semblat aquesta experiència de participar en un concurs de Matemàtiques?

No ens ha semblat una competición perquè ens ha semblat que era com una activitat de treball per grups de les nostres classes habituals

Quin és el vostre objectiu en aquest concurs?

El nostre objectiu no és el concurs sinó treballar la resolució de problemes.