“Aquest curs podem guanyar la final del concurs Més Mates”: Jordi Font

Escrit per Marta Martín i Miriam Jiménez

Entrevistem els alumnes de 3r i 4t d’ESO que participen al concurs “Més Mates”, la final del qual serà el dissabte 14 d’abril:

Els alumnes de 3r que s’hi han classificat són:

• César Gómez, de 3rB
  • Ilarion Nykolaychuk, de 3rB
  • Laia Sánchez, de 3rB
  • Juan Pablo Zaldivar, de 3rB

Els alumnes de 4t que s’hi han classificat són:

• Albert Ferrer, de 4tA
  • Pol Homs, de 4tB
  • Meritxell Pérez, de 4tA
  • Roger Rovira, de 4tA

Primer de tot, els alumnes de 4t es van assabentar el 19 de març que estaven classificats per al dia 14 d’abril (el proper dissabte!). No era obligatori presentar-se al concurs, i el grup que s’ha classificat va tenir dues setmanes menys que els seus companys per fer el treball, ja que ho van saber més tard.

A més a més, van entregar el treball abans de temps perquè es pensaven que el límit d’entrega era la setmana següent. Van estar tota aquella setmana fent matemàtiques. Fins i tot, el Roger Rovira i l’Albert Ferrer van dedicar-se a fer matemàtiques a les seves hores lliures.

En definitiva, en una setmana van fer tot el que van poder i van acabar el treball. No els va semblar difícil i, és més, creuen que si haguessin tingut més temps, segur que els hauria sortit molt millor perquè haurien pogut aportar-hi més idees, conclusions i procediments.

Per això mateix, no pensaven que s’hi classificarien, ja que havien tingut menys temps i, a més, ho havien fet força ràpidament.

Dos dels problemes que havien de fer eren més pràctics, s’havia d’experimentar i anar provant fins donar amb la solució, mentre que l’altre era més complicat de plantejar.

Els alumnes de 3r van fer el treball de matemàtiques perquè per a la seva classe sí que era obligatori; és més, s’avaluava com si fos un examen.

Al començament, van començar treballant tots una mateixa activitat, però, més endavant, van decidir repartir-se la feina. L’alumne Ilarion es va encarregar de fer el problema sobre els escacs, amb l’ajuda del seu company Juan Pablo. El Cèsar va ser l’únic del grup que va treballar les ternes pitagòriques. La Laia, en canvi, va estar ajudant els seus companys a fer els diferents problemes.

En total, el grup va estar poc més de dos mesos fent el treball, des del pont de la Puríssima del mes de desembre fins a principis de febrer. A les vacances de Nadal també van avançar una mica de feina, però no gaire.

D’altra banda, als membres del grup no els van semblar difícils de plantejar els problemes, però, un d’ells se’ls va fer molt llarg. Cada cop que arribaven a una conclusió, el professor Jordi Font els tornava a embolicar, perquè agafessin una nova perspectiva. Al final, els va quedar un treball força llarg, ja que hi havia molts procediments, explicacions i passos a seguir. Tot i que opinen que les preguntes eren senzilles, al darrere hi havia molta explicació, aspectes a comentar, etc.

Per últim, els alumnes de 3r esperen encaixar amb els grups que els toqui a la final d’aquest proper dissabte 14 d’abril, i asseguren que s’esforçaran tant com puguin per guanyar el concurs.

Entrevista a Jordi Font

A l’institut Baix a Mar, des de 1r d’ESO fins a 4t d’ESO, i també 1r de Batx els alumnes participen en concursos de resolució de problemes, anomenats “Més Mates”.

Des de 1r fins a 4t hi ha un equip classificat de cada categoria. Hi ha classificats del concurs “Fem Mates”, i ara del “Més Mates” també hi han hagut equips classificats.  3r d’ESO va presentar un treball i s’ha classificat per a la final. A 4t d’Eso ha passat el mateix.

El professor Jordi Font opina: “Crec que aquest curs és més fàcil guanyar la final, perquè hi ha menys equips. De fet, en el concurs, a l’hora de participar, no hi aniran junts. Els separaran i faran grups nous amb altres alumnes de diferents instituts”.

El professor Jordi Font acompanyarà els alumnes de 3r i 4t, a més de les les famílies, que també hi seran.

Les redactores de la Revista Digital us desitgem molta sort i esperem que gaudiu de l’experiència.