L’alumna Addaia Valeriano proposa que canviem els nostres hàbits per aconseguir un futur millor

Entrevista feta per Mar Oropesa
“Falta molta implicació dels joves i dels adults per lluitar contra el canvi climàtic”: Addaia Valeriano
L’alumna de 2n de Batxillerat Addaia Valeriano ha fet el seu treball de recerca sobre el canvi climàtic, i sobre què hi podem fer nosaltres per revertir-lo. Una de les conclusions a què ha arribat és que fa falta implicació de la societat, sobretot dels joves, per lluitar-hi. I per això s’ha proposat, més enllà del Treball de Recerca, crear una eina digital que permeti la participació de la societat perquè actuï i perquè la seva opinió arribi als organismes oficials.

 

Mar: Com va sorgir la idea per fer el teu treball de recerca?

Addaia: Des de ben petita he tingut una gran interès pel medi ambient i la seva conservació, i a mesura que m’he anat fent gran, he anat aprenent-ne moltes més coses.

Fa un parell d’anys, vaig ser a Perú, d’on és part de la meva família. Allà vaig poder veure que la situació ambiental és força alarmant, i va ser durant aquest viatge que em vaig inspirar per seguir investigant-hi i així entendre quines són les claus per revertir el canvi climàtic.

Mar: D’on has extret la informació? Quines han estat les teves fonts?

Addaia: He entrevistat persones que han treballat en aquest sector. També he consultat les pàgines web de l’ONU, la Unió Europea, el Ministeri de Medi Ambient, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, entre d’altres. Ha estat una feina llarga i costosa ja que en molts casos he hagut de llegir i sintetitzar documents molt llargs i feixucs com actes de reunions i plans d’acció, però, tot i així, m’han servit per enriquir el meu treball i saber-ne més sobre el tema.

Mar: Vas dividir el teu treball en tres parts; quina d’aquestes ha estat la més interessant?

Addaia: Penso que la primera part (la coneixença de l’estat ambiental actual de la terra i les conseqüències del canvi climàtic) i la tercera part (la pràctica de les polítiques locals a Vilanova) són possiblement les més agradables de llegir i d’entendre. Ara bé, en la part en què m’ho vaig passar millor va ser en la segona, la història de la política ambiental. N’hi havia molt poca informació (i menys endreçada). És per això que va ser un gran repte. Em sento molt orgullosa d’aquesta part del treball; en vaig aprendre moltíssim i m’ho vaig passar molt bé. És important entendre d’on venim per saber on hem d’anar!!!

“He analitzat el pla del PAESC (Pacte d’Alcaldes per l’Energia i el Clima), l’educació que hi ha a Vilanova respecte del medi ambient i la participació ciutadana al municipi.  Aquests són els tres pilars essencials que han de funcionar si volem que  la nostra ciutat sigui sostenible i compromesa amb em clima”.

Mar: Explica’ns amb detall de què tracta la teva part pràctica del treball.

Addaia: En la meva part pràctica del treball, he analitzat què està fent Vilanova per minvar les conseqüències del canvi climàtic. Per això, he analitzat el pla del PAESC (Pacte d’Alcaldes per l’Energia i el Clima), l’educació que hi ha a Vilanova respecte del medi ambient i la participació ciutadana al municipi.  Aquests són els tres pilars essencials que han de funcionar si volem que  la nostra ciutat sigui sostenible i compromesa amb em clima.

El PAESC proposa una sèrie d’accions que es duran a terme a Vilanova per reduir l’emissió de GEH (gasos amb efecte hivernacle). Analitzar-lo ha estat entretingut, però també molt emocionant.

Mar: Creus que a Vilanova estem conscienciats amb les polítiques mediambientals? En cas negatiu, quines mesures prendries?

Addaia: Crec que a Vilanova som molt poc conscients de totes les opcions que tenim avui en dia tant a l’àmbit local, com autonòmic, estatal i europeu per  poder minvar el canvi climàtic. Falta molta implicació tant per part dels joves com de la majoria (la GRAN majoria) dels adults. Crec que el problema és la poca sensibilitat que hi ha sobre el tema i la falta de coneixement de les conseqüències que se’n poden derivar. L’educació és l’arma més poderosa per canviar el món (ja ho deia l’activista Nelson Mandela). Sense educació, pensar que el món canviarà és una utopia. Falta educació, ja que només la consciència i l’acció d’un gran nombre de gent, aconseguirà aturar el procés del canvi climàtic.

“Sense educació, pensar que el món canviarà és una utopia”.

Mar: Aquest treball de recerca està relacionat amb els estudis posteriors al Batxillerat que vols cursar? Quins són? 

Addaia: En part sí, i en part, no. Per una banda, m’agradaria estudiar Biologia Ambiental ja que em genera molta curiositat i m’agrada molt, però paral·lelament també estudiaré Arts Escèniques, perquè la música i el teatre em donen vida, i realment m’encantaria poder-ho convertir en la meva professió.

Mar: Moltes gràcies pel teu temps i enhorabona pel teu treball.

FRAGMENT DEL TREBALL DE RECERCA “EL MOTOR DEL CANVI”

Escrit per l'alumna de 2n de Batxillerat Addaia Valeriano

 

Tret de l’evident relació que hi ha entre l’acció humana i la crisis climàtica, és urgent realitzar modificacions al nostre sistema, perquè adoptem solucions que ens apropin al model de futur que volem. Fina ara, les polítiques ambientals han evolucionat de la mà de la ciència en busca de noves formes de fer política, i han generat un munt de compromisos i objectius a diferents escales que només s’assoliran si s’actua a través de les ciutats.

És a les ciutats on per primer cop deixem de veure la mitigació contra la crisis climàtica com una sèrie de lleis i pactes, i visualitzem el canvi des d’un primer pla.

A les ciutats s’hi troben els tècnics que treballen per canviar el sistema energètic actual.

A a les ciutats és on circulen els vianants a través d’aquelles vies de transport que més s’han fomentat.

A les ciutats és on hi ha les manifestacions en què anem a defensar els nostres drets i a reclamar més recursos perquè els governs realitzin accions efectives.

A les ciutats és on viu la gent que ha de fer els canvis que marcaran el futur; perquè el futur és de tots i les nostres accions regeixen cap a quin futur volem avançar. Som el motor del canvi.

Necessitem polítiques locals que es comprometin i realitzin accions per a mitigar contra la situació actual, però sobretot necessitem educació per a sensibilitzar la gent i augmentar la participació ciutadana.

Vilanova i la Geltrú no està fent un mal plantejament polític per fer front a la crisi climàtica. Fins ara, ha desenvolupat les propostes eEuropees en diverses accions que fan créixer la ciutat d’una forma sostenible. A part, les seves vies de comunicació i participació són força bones. El problema és que la participació en aquests canals no és del tot activa i està formada principalment per gent gran. És important que la gent jove s’hi impliqui i per això fa falta educació. S’estan realitzant esforços per educar els més petits, però calen eines per acompanyar i seguir educant-los en aquesta matèria durant tot el seu creixement fins a la vida adulta.

‘’L’educació és l’arma més poderosa que pots utilitzar per canviar el món’’- Nelson Mandela

FINAL DEL TREBALL

Puc afirmar que després de tants mesos he assolit els objectius que inicialment em vaig marcar. He mostrat l’evidència de les causes i les conseqüències del canvi climàtic; he fet visible la importància de l’acció local, i finalment, a partir de les conclusions que he tret, he pogut fomentar la necessitat de realitzar alguns canvis en el funcionament de la meva ciutat. Encara hi ha molta feina a fer; la mitigació per al canvi és un camí de llarg recorregut que s’ha de seguir evolucionant i treballant dia a dia.

Gràcies a tot el coneixement que he adquirit i a l’evidència de la necessitat de seguir actuant i millorant les mesures actuals, he decidit partir de les conclusions del meu treball per iniciar un projecte que aporti noves solucions per mitigar la crisi climàtica. Em fa molta il·lusió poder seguir aportant més fulls a aquest treball amb nous objectius i idees, i encara em fa més il·lusió veure com tot el que he après em servirà per desenvolupar nous projectes que ajudin la meva ciutat a seguir progressant.

Fa uns dies vaig tenir la sort de poder parlar amb la Gemma Roset, una potent treballadora de la Regidoria de Medi Ambient de Vilanova i la Geltrú. La Gemma em va poder confirmar que, a Vilanova, els canals de participació actuals no són gaire actius i que els fan servir majoritàriament gent gran. També vaig contactar amb l’Alfons Pérez, treballador a Global Covenant of Mayors for Climate & Energy  i col·laborador a l’Ajuntament de Vilanova. Ell em va parlar sobre l’important paper de les noves eines digitals en l’actualitat com a vector d‘informació directe als ciutadans. Aquestes dues entrevistes van ser el que em va fer plantejar-me la idea d’iniciar un nou projecte que aporti noves solucions per fomentar la participació i l’educació actual a Vilanova.

Vist que l’educació és el més important i el que ara s’ha de prioritzar per a generar un canvi, la proposta que em disposo a realitzar serà una nova eina que fomenti l’educació i la conscienciació dels joves a Vilanova i la Geltrú. Aquesta eina serà digital, dinàmica i senzilla, però que a la vegada servirà per informar al ciutadà de l’estat ambiental de Vilanova, així com de la progressió de les mesures que s’estan elaborant. També s’inclouran opcions de participació amb realització d’enquestes i altres dinàmiques que ajudaran a fer partícip el ciutadà del canvi.

Anirà dirigida tant als jove com als adults de la ciutat, i estarà elaborada amb una dinàmica divertida que fomentarà l’ús de les eines digitals com a forma educativa en aquesta nova era tecnològica.

El plantejament d’aquesta proposta és per a mi la mostra més clara que he assolit els meus objectius dins del treball de recerca, ja que treballaré per generar un canvi elaborant una proposta a partir de les conclusions que n’he extret. A part, he pogut ser escoltada per l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i tindré l’oportunitat de treballar amb el seu suport.

Ara, a seguir treballant!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>