LA UNITAT CANINA DELS MOSSOS D’ESQUADRA, AL BADIA I MARGARIT. Two policedogs came to BiM, by 1st of ESO students.

Dibuix fet per Lluc Carbonell

El divendres 16 de novembre a les 10 del matí van venir a l’institut dos mossos d’esquadra – l’Ivan i el Marc- i dos gossos policia -el Reig i el Miki- de la unitat canina que ens van explicar de què tractava la seva feina. El primer que vam fer va ser anar a l’aula Mercury amb els policies perquè ens expliquessin la seva feina. Vam estar tots molt atents. Ja n’havíem parlat a classe d’anglès, però no és el mateix una professora que dos policies. Vam aprendre moltes coses interessants i divertides dels gossos i quan van acabar l’explicació els vam fer les preguntes que havíem preparat. Ens van explicar, entre moltes altres coses, que li donen un tros de roba de la persona que s’ha perdut perquè en detectin l’olor i la puguin trobar o que el Miki, abans de ser gos policia estava mig boig i el van recuperar. Aquesta història ens va fer posar a tots molt contents. També ens van explicar com ensinistren els gossos, una tasca que dura un any i mig, i que ells, una vegada ja són Mossos, han d’estudiar molt (600 hores) per ser de la unitat canina. Els vam preguntat si el Miki i el Reig podrien trobar drogues i ens van dit que estan especialitzats en la recerca de persones vives, que és diferent a la recerca de persones mortes, i ens va impressionat molt quan ens van dir que hi ha molts gossos que els treuen de gosseres, abandonats i que qualsevol raça serveix, ja que nosaltres ens pensàvem que aquests gossos ja neixien determinats a ser policies. També ens va soprendre que nomes van al veterinari quan estan malalts, nosaltres ens pensàvem que hi anaven més sovint.

Acabada la xerrada, després de donar-los una tassa de l’institut, vam sortir a fora al pati i va arribar el moment més interessant: vam veure com els gossos treballaven de veritat. La Judit, la nostra professora, i l’Ivan, un dels mossos, havien desaparegut i el gos es va posar a treballar tan bon punt el seu amo, el mosso Marc, el va deslligar de la corretxa. I sabeu què va passar quan els va trobar? No, oi? Doncs que no va parar de bordar fins que el seu amo, el Marc, va anar cap allà i li va donar la joguina. Llavors el gos es va posar a jugar amb l’Ivan

Dibuix fet per Pol Argelich

i ens van ensenyar un altre gos, el Reig, que li agradava molt jugar i quan va sortir va anar cap al seu amo, li va mirar la butxaca, li va agafar la pilota i el policia li va llençar i la va començar a buscar. Tot seguit ens van deixar  tocar els dos gossos. Eren molt macos, simpàtics, suaus, llestos i estaven molt ben educats. Els gossos eren molt obedients,  i ens semblava estrany pensar que per ells, tot el que fan és com un joc.

Aquesta activitat va ser una experiència molt divertida que potser no hauríem viscut mai i que no ens pensàvem que sortís d’una tasca d’anglès. Ens ho vam passar molt bé! Va ser un gran dia a l’institut. Tots hem coincidit, en les nostres redaccions, que volem que torni i que el que més ens ha impressionat ha estat quan ha bordat perquè havia trobat als amagats i el que més ens ha agradat ha estat interactuar amb el gos, tirant-li la pilota, i fer preguntes als mossos.

Alumnes de 1r ESO

On Friday, 16th of Novembrer two policemen and two police dogs came to our high school to visit the first ESO grade.

First, they told us about their jobs, and the dog’s jobs. They explained that the dogs can find the people who are pulled on the floor, and they can find dead and alive people. It’s depending on the dog. After this, we gave a present to the policeman , it was a school mug and a bottle of oil. When the power point was finished, all the students went to the playground and we saw how the policedogs search the hidden person. Our teacher and one policeman played Hide and Seek with the dog and we saw how the dog was looking for Judit and Ivan and how the dog barked when he found he. The dog showed the policeman thas they were behind the bush.

The police let us touch the dog and play with him was a lot of fun. What we liked the best was when the policedog barked because he found the policeman behind the bush.

Samah i Dalia, 1r ESO A

L’apunt didàctic. I com sorgeix aquesta visita?

A anglès de 1r d’ESO hem treballat els adjectius i les descripcions, la biografia i els oficis. Vam lligar la biografia a l’autor del Capità Calçotets (Captain Underpants), Dav Pilkey i vam veure les similituds entre en Dav quan era petit amb les seves històries sobre el Capità Calçotets. I és que tot té un perquè en aquesta vida. Després d’explorar el Capità Calçotets, vam conèixer una nova col.lecció del mateix Dav Pilkey, Dogman (L’home gos), i vam introduir els gossos amb ofici, sobretot, els listening dogs, que són habituals a Estats Units i a Anglaterra. Alguns van estar d’acord que ens aniria molt bé tenir alguns listening dogs a l’institut. Potser a les mitges hores de lectura? Potser al pati?

A partir d’aquí vam treballar el text Dogs with jobs del llibre i vam descobrir diferents oficis que poden fer els gossos: rescue dogs… i vam parlar dels gossos d’atura, dels gossos pigall i dels gossos de la unitat canina dels Mossos d’Esquadrai vam descobrir les novel.les il.lustrades Dogman, un home-gos policia, del mateix autor que Capità Calçotets i vam introduir la visita dels Mossos. Després de la lectura vam preparar preguntes per als Mossos i vam rebre la seva visita el 16 de novembre, amb una xerrada i una activitat amb els gossos que ens va deixar a tots bocabadats.

L’activitat ha continuat amb la redacció d’aquest article, a 168 mans, és a dir, en aquesta primera part de l’article hi trobareu una frase, una expressió, un dibuix… de tots i cadascun dels 84 alumnes de 1r d’ESO i esperem que aquest treball traspassi l’institut i arribi a casa i en pogueu parlar i gaudir.

Seguim aprenent anglès i en anglès!

Judit Serra i Morera, professora d’anglès de 1r ESO