Extracte del Projecte Educatiu de l’institut:
L’Institut Vinyes Velles, com escola pública catalana que és es defineix com un institut inclusiu, laic i respectuós amb la pluralitat. Vol ser referent de qualitat educativa i d’assoliment dels objectius d’excel·lència.
La nostra missió principal és:
- El desenvolupament de les capacitats potencials de tots i cadascun dels i de les alumnes, com a principi de l’equitat i garantia, alhora, de la cohesió social.
- La formació integral del nostre alumnat perquè pugui aconseguir el màxim grau d’èxit escolar, que li permeti progressar en les posteriors etapes educatives i en la seva futura incorporació al món laboral.
En aquest sentit, les principals línies d’actuació sobre el nostre alumnat se centren en:
- La tutorització al llarg de tota la seva estada al centre.
- La recerca de l’excel·lència a través de l’esforç i de la feina ben feta, complementada amb valors com el respecte, el diàleg, la solidaritat, la participació, el compromís i la tolerància.
- L’estimulació de l’autonomia, creativitat i iniciativa personal per poder exercir els seus drets i deures com a ciutadans actius i responsables en la societat del segle XXI.
- L’acompanyament en el descobriment del gaudi del saber, del coneixement i de la cultura.
- L’ús de l’educació emocional com a potenciador de les capacitats de l’alumnat i de les seves múltiples intel·ligències.
- El desenvolupament acadèmic i professional amb la participació en projectes propis o programes impulsats per altres agents externs.
- L’ús de noves tecnologies que millorin els processos d’ensenyament-aprenentatge.
Aquest caràcter propi també queda definit pel conjunt de valors que volem que siguin denominador comú dels que hi som i dels que han passat:
- La cultura democràtica, participativa i col·laboradora.
- El rebuig de qualsevol tipus de discriminació.
- El respecte entre persones, així com a les instal·lacions i materials.
- L’esperit de millora constant.
- La promoció de la igualtat d’oportunitats, de la inclusió i de la coeducació.
- La importància del coneixement i el domini d’altres llengües més enllà de la pròpia.
- L’educació ambiental i per a la sostenibilitat.