Disseccions de cor i pulmons de xai fetes pels alumnes de tercer

Durant el segon trimestre, els alumnes de tercer realitzen una de les pràctiques estrella de l’assignatura de ciències naturals. Es tracta de la dissecció del cor i els pulmons d’un xai.

Els alumnes estan estudiant el tema de l’aparell circulatori i l’aparell respiratori. No hi ha millor manera de conèixer les diferents vies, vasos o vàlvules  que examinant un cor i uns pulmons reals. Encara que al principi els alumnes tenen un cert respecte quan veuen els òrgans sobre la taula del laboratori, ràpidament es posen mans a l’obra i, seguint les indicacions dels professors, van descobrint una a una totes les parts més importants dels òrgans.

Posteriorment, realitzaran un informe on explicaran el procés i hi col·locaran fotografies d’artèries, venes, vàlvules o les diferents vies respiratòries. Estem contents perquè sabem que alguns alumnes que posteriorment han dedicat la seva vida a la cirurgia i a la medicina van fer la seva primera dissecció als laboratoris del nostre institut.

Andreu Faro i Laura Nomen. Departament de Ciències Naturals

Concurs Literari Verde, que te quiero verde

Els passats dies 20 i 22 de febrer va tenir lloc a l’Aula Magna de l’Institut una nova edició del Concurs Literari Verde, que te quiero verde, organitzat pel Departament de Llengua castellana, en què van participar prop d’un centenar d’alumnes del centre.

El concurs té dues categories: dimecres va ser el torn de l’alumnat de 1r, 2n i 3r d’ESO, i  divendres, el de 4t d’ESO i Batxillerat. Tots ells concursen en una de les tres modalitats possibles: poesia, narrativa breu o assaig.

L’alumnat havia de crear la seva obra a partir d’un vers, unes paraules o una cita, respectivament, seleccionades prèviament pels professors del Departament.

El proper dia 23 d’abril, festivitat de Sant Jordi, es donaran a conèixer els guanyadors del certamen. El jurat està format per l’equip docent del Departament de Llengua castellana.

Manel Leor. Departament de Llengua Castellana

Concurs Literari Verde, que te quiero verde

Sortida a la neu

Els dies 28, 29 i 30 de gener els nostres alumnes de 1r. d’ESO van realitzar una sortida a la neu, concretament a Boí-Taüll. 66 nens i nenes i 4 professors vam poder gaudir de 3 dies d’activitat física, esport i natura.

El primer dia va nevar força i vam esquiar poquet, però dimarts i dimecres el temps i la neu ens van acompanyar tot el dia.

També vam fer una sortida a l’església romànica de Sant Climent de Taüll.

Agraïments al professorat acompanyant: Esther Cañete, Judit Arbonès, August Ferrer i Ramon Meroño.

Departament d’Educació Física

Sortida a Barcelona de Segon de Batxillerat

El passat dia 19 de febrer, 33 alumnes de Segon de Batxillerat, acompanyats per Marina Sánchez i José Antonio Molet, van fer una sortida a Barcelona per veure in situ les obres treballades a la matèria d’Història de l’Art.
Primer va ser el torn del Pavelló Alemany de Mies Van der Rohe, construït amb motiu de  l’Exposició Universal de 1929 i reconstruït per als Jocs Olímpics de 1992. Davant mateix, van anar a l’exposició del Caixafòrum Velázquez i la pintura dels seus temps, on van poder admirar set obres de Velázquez (el màxim permès que pot sortir del Museu del Prado)  i d’altres autors com Ticià o Murillo.
I finalment va ser el torn del Museu Nacional de Catalunya, centrant-nos en l’Època Moderna i les obres de Blay, Fortuny, Llimona i els modernistes.
La impressió rebuda és que la visita ha estat molt profitosa perquè poder gaudir de les obres en directe ha permès els alumnes conèixer molt millor aspectes tan diversos com l’arquitectura, escultura i pintura del moment estudiat.
José Antonio Molet. Departament de Ciències Socials.

El Treball de Recerca, un repte apassionant

Des que comencem el batxillerat, un dels principals reptes que es troba l’alumne és el Treball de Recerca. Aquest és conegut per ser un projecte difícil i complex.

Però, és això veritat? La meva resposta seria que no. No puc dir que sigui fàcil, perquè res en aquesta vida no ho és, així que si li poses entusiasme i ganes t’adonaràs que és una experiència que cal viure com a estudiant, ja que posa a prova totes les teves capacitats.

Durant l’etapa estudiantil de l’ESO i de batxillerat, els estudiants ens trobem amb treballs que hem de realitzar que no ens criden gaire l’ atenció i pensem que no ens seran de gaire profit en la nostra vida. Però el que de veritat no sabem és que el professorat ens prepara per al nostre futur com a estudiants, amb la finalitat d’aprendre a treballar en grup i  de ser capaços de cercar i realitzar qualsevol projecte de forma correcta. D’aquesta manera, la realització del treball de recerca no ens suposarà cap barrera.

Personalment, un cop realitzat i acabat el meu treball, em vaig adonar que vaig gaudir fent-lo i la raó principal va ser que el tema escollit tractava sobre aspectes que sempre m’havien agradat i interessat. El meu TDR tractava sobre la capacitat que ha tingut La Pineda d’evolucionar i d’haver-se convertit en un destí de qualitat a la Costa Daurada. Durant la realització d’aquest, una de les activitats pràctiques que vaig fer va ser enquestar a turistes que estaven de vacances a La Pineda i a Salou. Això em va agradar molt, ja que vaig tenir l’oportunitat de conversar amb persones completament desconegudes i descobrir la seva pròpia opinió sobre aquest destí turístic. Per això, és molt important escollir un tema que de veritat t’agradi, ja que d’aquesta manera gaudiràs molt més en el procés de realització del treball.

Un cop acabat el projecte, com a alumne t’adones que tota la feina realitzada es veu reflectida en el treball resultant. Per aquesta raó, el millor consell que podria donar seria que l’alumne esculli un tema que de veritat l’apassioni i que es posi una meta a la qual arribar per aconseguir un bon TDR.

Dariya Shevchuk. Exalumna de Batxillerat.

Visita a la Sèquia Major de Vila-seca

El dilluns dia 25 de febrer, els alumnes de 2n d’ESO van anar a la Sèquia Major de Vila-seca, un espai natural protegit que conviu entre els camps de golf de Port Aventura i el poble de la Pineda. Aquesta és una sortida organitzada per l’Ajuntament del mateix municipi que es va realitzant de fa uns anys.

Durant tot el matí els alumnes van anar fent un recorregut seguint el rastre d’animals: porcs senglars, guineus i altres mamífers. També els alumnes van poder gaudir de la natura observant diverses espècies d’ocells en els aiguamolls de la zona; van mirar les diferents plantes que viuen al voltant de l’aigua; van descobrir a través d’un joc el fartet, un peix autòcton i la gambúsia, una espècie de peix invasor. Finalment van gaudir de l’observació dels voltants en un mirador.

Lidia Ramón, Sònia Verde, Àurea Cailà i Montse Marcè.

II jornada de potenciació de la literatura catalana

Per segon any consecutiu, el passat dimecres 20 de febrer, cinc alumnes que cursen l’assignatura de literatura catalana a l’INS. Vila-seca van assistir a la II jornada de potenciació de la literatura catalana que organitza la URV.

Allí van poder gaudir de dues conferències sobre dos autors catalans: Josep Carner i Maria Aurèlia Capmany. També van participar en tres tallers en els quals descobriren les sortides professionals del grau de Llengua i literatura catalanes; descobriren, també,  que de la literatura en poden néixer cançons per a rapejar i finalment van gaudir de l’aspecte   lúdic de la literatura en participar en una gimcana.

La jornada va concloure amb un espectacle que fusionava poesia i música clàssica. Un matí d’entreteniment, formació i màgia.

Montse Marcè. Departament de Llengua Catalana

Unitat didàctica de Natació, 1r de Batxillerat

Durant aquest mes de Febrer i Març,  els alumnes de 1r de Batxillerat A i B realitzaran set sessions de natació a la piscina municipal de Vila-seca. Durant aquestes 7 sessions, els alumnes treballaran crol, esquena, girs i salts. Aquesta activitat està inclosa dins la programació d’ Educació Física i és una oportunitat per als nostres alumnes de gaudir d’un dels esports més complets i saludables que poden realitzar.

Ramon Meroño. Departament d’Educació Física