MUN (Model United Nations)

Què és el MUN?

Els MUN (Model United Nations) són simulacions de les Assemblees Generals de les Nacions Unides dutes a terme per estudiants. Van començar a realitzar-se als Estats Units pocs anys després de la fundació de les Nacions Unides, l’any 1945, per part d’estudiants universitaris. Actualment tenen lloc a tot el món, tant amb alumnes de secundària com universitaris.

En una trobada MUN els participants representen un país en algun dels comitès i agències que existeixen a les Nacions Unides, com per exemple el Consell de Seguretat, l’Organització Mundial de la Salut, el Consell de Drets Humans o el Consell Econòmic i Social. Amb una agenda de temes predeterminada, els alumnes han de preparar prèviament la seva participació estudiant el país que representen, fent una recerca de la situació del país en relació als temes a discutir, i elaborar propostes de resolucions que hauran de defensar en la trobada amb els altres participants. L’ús intensiu de l’anglès, el coneixement de les estrictes normes de funcionament de les trobades, l’habilitat per negociar amb els altres països i la capacitat d’argumentar les opinions són característiques que defineixen el funcionament de les trobades MUN.

Preparació MUN

Aprendre el funcionament d’una trobada MUN no és una feina ràpida. Per aixó és habitual que els participants en els MUN repeteixin l’experiència, en el mateix lloc o en un altre. Per tal que els alumnes del centre interessats en aquesta activitat adquireixin experiència, s’organitza una activitat extraescolar destinada als alumnes de 3r i 4t d’ESO. Els que hi participen preparen les seves intervencions en unes trobades que es fa dues vegades l’any juntament amb els alumnes de l’Escola Pia Nostra Senyora de Barcelona, un cop a Barcelona i l’altre a Santa Eulàlia.

Participar en un MUN

L’Institut La Vall del Tenes participa en trobades MUN des del curs 2009-10, habitualment a l’escola Goldberg Gymnasium, que organitza la trobada MUNOG. Es troba situada a la població de Sindelfingen, prop d’Stuttgart, capital del land de Baden-Württemberg a Alemanya. En altres ocasions, segons el nombre d’alumnes que sol·liciten participar-hi, també es viatja a les trobades MUNISH, a la Haia (Països Baixos) organitzada per la International School of The Hague o MUNOB a Bucarest (Romania), organitzada per l’escola Mihai Viteazul.

Els alumnes interessats en temes de política internacional, economia, història i amb un nivell d’anglès adequat, poden optar per participar en les trobades MUN. En aquest cas la feina que realitzaran els comptarà com el seu treball de recerca.